A munkaadók és a munkavállalók tudatosságával érvényesíthetők a jogok és kötelezettségek mindkét fél részéről. Így kiemelten fontos, hogy az érintett felek minden olyan témában tájékozottak legyenek, ami a munkavégzéssel kapcsolatos. Ennek elmulasztása akár komoly jogi következményeket, hátrányokat vagy veszteségeket vonhat maga után, így javasolt szerződésaláírás vagy vállalkozásindítás előtt felkészülni ezen a téren. Többek között ezekre a kérdésekre is felhívja a figyelmet a kampány.
A munkáltatók és munkavállalók munkavédelemmel kapcsolatos feladatait, jogait és kötelezettségeit a Munkavédelmi törvény foglalja össze. A munkavédelem célja, hogy biztosítsa az alkalmazottak számára a biztonságos munkakörülményeket, illetve megőrizze a munkát végzők egészségét és képességét. Két szakterülete van: a munkabiztonság, és a munkaegészségügy.
Magyarországon gyakori tévhit, hogy a munkáltatónak évente csak egyszer kell munkavédelmi oktatást tartania alkalmazottjainak.
Azonban ennél jóval több alkalomról van szó. A következő esetekben kell a munkavállaókat munkavédelmi oktatásba részesíteni: a munkahely vagy a munkakör megváltozásakor; az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek változásakor; munkaeszköz átalakításakor vagy új munkaeszköz üzembe helyezésekor; illetve új technológia bevezetésekor. Továbbá képzést kell tartani minden újonnan belépő alkalmazott számára is – részletezi a Legyen oké a munka, a minisztérium munkavédelmi és foglalkoztatás-felügyeletéhez tartozó közösségi oldal.
Az Origo korábban megírta, hogy Magyarországon szinte az összes építkezésen valamilyen munkavédelemmel összefüggő szabálytalanságot találtak a hatóságok. A vizsgálatokra azért volt szükség, mert a legtöbb súlyos sérüléssel vagy halállal végződő incidens az építkezéseken fordul elő. A 2021 május eleje és szeptember vége között ellenőrzött 1100 munkáltató közül 87 százalékánál találtak szabálytalanságot, illetve 63 százaléka volt érintett valamilyen jogsértésben.
A vizsgálat eredményei alapján megállapítható:
a legtöbb építkezésen rendelkezésre álltak a biztonságos munkavégzéshez szükséges eszközök, ám a dolgozók ezeket nem, vagy nem megfelelően használták, vagy szabálytalan felszerelésekkel helyettesítették.
Egy másik forrás szerint 2019 első félévében munkavédelmi szabálytalanságok miatt 7065 munkáltató ellenőrzése során 5493-nál találtak szabálytalanságot az ellenőrök. Továbbá Magyarországon 2021-ben 159 súlyos munkabaleset történt, amelyek szinte mindegyike megelőzhető lett volna a munkavédelmi szabályok betartásával.
Számos foglalkozást nevezett meg a Technológiai és Ipari Minisztérium Munkavédelmi Irányítási Főosztálya a veszélyességi toplista összeállításában. Az első helyen az építőipar áll, ebben a szektorban következett be a legtöbb súlyos sérüléssel, vagy halállal járó munkabaleset az elmúlt években – írta az Origo.
A következő a listán a mezőgazdasági munka, illetve azok az állások, amelyek állattartással foglalkoznak. Emellett az egészségügyi dolgozókra is sok veszély leselkedik: a balesetek mellett, akár életkárosító kockázatokkal is számolniuk kell. A szállítmányozás és raktározás munkakör is felkerült a listára, mivel ezeknél balesetet okozhat a gépek és munkaeszközök nem megfelelő használata, illetve az rakományok helytelen mozgatása is.
2021-ben Magyarországon a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság 33.550 munkavállaló szabálytalan foglalkoztatását tárta fel. Annak érdekében, hogy az dolgozók elkerüljék a munkahelyükhöz köthető, nem kívánt eseményeket vagy munkajogi szempontból kérdéses helyzeteket, mindenképp javasolt jogi területen bővíteniük tudásukat (akár már munkavállalás előtt).
Ezen a téren való tájékozódás egyik legfontosabb eleme a munkajog, amely rögzíti a munkáltatók és a munkavállalók jogait és kötelezettségeit, megállapítja a tisztességes foglalkoztatás alapvető szabályait, így például biztosítja a munkavállalók törvényes munka- és pihenőidőhöz, szabadsághoz és munkabérhez való jogát.
Éppen ezért, az ősz végégig zajló kampány célja a munkajogi és munkabiztonsági tájékozottság és tudatosság növelése is, amelybe a munkavállalók bejelentésére, szerződésére, munkabérére és munkaidejére vonatkozó szabályok megismertetése éppúgy beletartozik, mint az alapvető munkavédelmi előírások és speciális veszélyforrások kommunikálása.
Célcsoportját a munkáltatók, jelenlegi és leendő munkavállalók, valamint az érdekképviseletek, a munkabiztonsági és munkaegészségügyi szakemberek és a média képviselői alkotják.
A hathónapos kampányidőszak központi elemét két videóklip alkotja: egyik a munkajogi, a másik munkavédelmi témában készült a Random Trip és Wolfie (Farkas Roland) együttműködésében – előbbi a zenei alapot, utóbbi a dalszöveget alkotta meg.
Az Origónak adott interjúban Wolfie beszámolt arról, hogy miért csatlakozott a kampányhoz:
Amikor először felhívtak a reklámügynökségtől, akkor elmondták, hogy a munkavédelemről és a munkajogról kell írnom szöveget. Ezt egyből kihívásnak tartottam, illetve, amikor megtudtam, hogy a Random Trip készíti az alapzenét és velük dolgozhatok együtt, akkor nem is volt kérdés, hogy elvállalom."
A kampány jövőjét és célját illetően a zenész reméli, hogy ezek a törekvések megelőzhetnek olyan sérüléseket, vagy akár halállal járó baleseteket, amelyek a munkahelyen történnek. A munkavédelemmel és a tudatos munkavégzésről szóló cikkek, illetve a videóklipek „ha már csak három ember szemét felnyitják, akkor szerintem már megérte ezeket elkészíteni" – tette hozzá a Punnany Massif frontembere.
Hangsúlyozta az is, hogy
a tudatosság növelése a munkáltatók érdeke is, mivel így elkerülhetik a munkahelyi baleseteket, ezzel együtt azt is, hogy rossz fénybe tűnjenek fel.
Wolfie úgy véli, nem lehet elégszer hangsúlyozni azt, hogy a munkavállalók jogainak ismertetése minden munkakör betöltésénél alapvető feladat lenne.
Szerintem minden munkakörre úgy kellene felvenni az embereket, hogy tájékoztatják őket, hogy egyébként nekik is vannak jogaik"
- fogalmazott a zenész.
Az őszig futó integrált kampányról, ezen belül pedig a munkajoggal és a munkavédelemmel kapcsolatos tanácsokról online felületeken olvasható további információ. A videóklipeket YouTubeon, a Facebookon, illetve a kormányablakokban lehet megtekinteni. A további kampányelemekkel óriásplakátokon, rádiószpotok és interaktív nyereményjátékok formájában találkozhatnak az érdeklődök.