1237 kilométernyi gyorsforgalmi út üzemeltetését vette át az MKIF Zrt.

Mosonmagyaróvár, 2022. február 9. Az M1-es autópálya és a 86 sz. főút csomópontja a Mosonmagyaróvárt délről elkerülő út alapkőletételének napján, 2022. február 9-én. A beruházás 6 milliárd 209 millió forint kormányzati támogatásból valósul meg. MTI/Krizsán Csaba
Vágólapra másolva!
A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szeptember elsején 1237 kilométer meglévő gyorsforgalmi út üzemeltetését és fenntartását veszi át a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től - közölte az MKIF.
Vágólapra másolva!

A társaság a koncessziót a magyar állam által kiírt nyílt uniós pályázaton nyerte el, ennek értelmében az MKIF Zrt. üzemeltetésébe kerülnek

  • az M1-es és az M7-es autópálya M0 és az országhatár közötti szakaszai,
  • az M15, M25, M3, M4, M30, M35, M44, M70, M85 és M86 teljes területe,
  • az M8-as autópálya Kisapostag és Apostag közötti szakasza.

A tájékoztatás szerint a magyar állammal kötött szerződésben az MKIF Zrt. vállalta, hogy

a következő 11 évben fejlesztéseket hajt végre, 538 kilométeren felújítja a meglévő útpályát, megépít további 272 kilométer új gyorsforgalmi utat, 273 kilométeren pedig új sávokkal bővíti a már megépült hálózatot.

A koncessziós szerződés értelmében az MKIF Zrt.-hez kerül 161 kilométer olyan gyorsforgalmi út is, amelynek kivitelezését még a magyar állam végzi. Az új szakaszok megépítése után a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. összesen 1670 kilométer gyorsforgalmi út fenntartásáért és üzemeltetéséért felel.

Az M1-es autópálya és a 86 sz. főút csomópontja a Mosonmagyaróvárt délről elkerülő út alapkőletételének napján, 2022. február 9-én Forrás: MTI/Krizsán Csaba

Felidézték, hogy

a koncesszió időtartama 35 év, amelynek végén, 2057-ben egy teljesen felújított és garanciával ellátott úthálózat kerül vissza a magyar államhoz.

A koncesszióban érintett szakaszok mindvégig állami tulajdonban maradnak. Az üzemeltetésért, a fenntartásért és a fejlesztésért a magyar állam kilométer alapú, úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet az MKIF Zrt. részére.

Kifejtették, szeptember elsején jogfolytonosan mintegy 900 szakember is átkerül a Magyar Közút állományából a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. üzemeltető cégéhez, ahol továbbra is a gyorsforgalmi utak mellett működő autópálya mérnökségeken teljesítenek szolgálatot. Emellett szeptember elsejétől 18 mérnökség épülete, eszközei, járművei is a koncessziós társasághoz kerülnek. Ezeket független könyvvizsgáló által meghatározott értéken vásárolta meg a magyar államtól az MKIF Zrt.

A közleményben részletezik, hogy

a koncessziós időszak első 11 évében többek között elindul az M0-ás tehermentesítését is segítő M81-es építése Komáromtól 102 kilométer hosszan, Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig.

Ez a nyomvonal, már M8 néven Sárbogárdtól, az M6-os autópályát érintve, a Dunán át egészen Kecskemét északi részéig halad majd, 76 kilométeren. Megépül az M3-as Vásárosnamény és Beregdaróc közötti 31 kilométeres szakasza is, ezzel az M3-as is eléri az országhatárt. Az M4-es, Kisújszállástól Berettyóújfaluig tartó 61 kilométeres szakasza is elkészül, ezzel teljessé válhat az M4-es. A fejlesztési időszakban 100-nál is több híd, felüljáró, aluljáró is készül el.

Felhívják a figyelmet arra, hogy

a gyorsforgalmi utak használóinak az átállás semmilyen változással nem jár, az úthasználati díjat továbbra is a magyar állam határozza meg, és szedi be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. segítségével.

Az MKIF Zrt. egyértelmű szándéka és kötelezettsége, hogy a gyorsforgalmi úthálózat jelenlegi minőségét javítsa és fejlesztésekkel még biztonságosabbá, gyorsabbá tegye a közlekedést mindenkinek - tájékoztatott az MKIF.