Rászoktak a tengeri árufuvarozók a légi szállításra, és nem is akarják azt abbahagyni

CMA CGM szállítmányozó cég, cargo repülő,  Aircrafts In Flight aeroplane aeronautics Airbus A330 CMA CGM Air Cargo Barcelona aeroport aeroport Barcelona-El Prat Urbanandsport Nurphoto Horizontal AIRCRAFT
Airbus A330 of CMA CGM Air Cargo company taking off from the Barcelona airport, in Barcelona on 28 January 2022. -- (Photo by Urbanandsport/NurPhoto) (Photo by Joan Valls / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
A tengeri árufuvarozó vállalatok egyre nagyobb számban egészítik ki légi szállítmányozással a tevékenységüket. A cél, hogy a jövőben stabilabbak legyenek a globális ellátási láncok.
Vágólapra másolva!

A világ legnagyobb konténerszállító cégének számító Maersk áprilisban indította el a légi áruszállító részlegét, és jelenleg egy 15 repülőgépből álló flottával rendelkezik.

A CMA CGM nevű versenytársa pedig tavaly indította el a légi szállítmányozási részlegét, és a terv szerint 2026-ig 12 repülőgépet fog üzemeltetni

– írja a CNBC.

A Maersk légi árufuvarozásért felelős globális vezetője, Pozas Lucic elmondta, jelentős részben az ellátási láncok zavarai miatt vált fontosabbá a légi szállítmányozás. Hozzátette, a legtöbb ügyfelük számára elsősorban a sebesség miatt lényeges az áruk repülőgéppel történő szállítása, ráadásul ez a forma az ügyintézést is megkönnyíti.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség szerint

a légi árufuvarozás iránt ma magasabb a kereslet, mint a koronavírus-járvány előtt volt.

Az idei első félévben a kereslet 2,2 százalékkal nőtt a 2019-es szinthez képest.

Egyre több tengeri szállítmányozó cég terjeszkedik a levegőben is Forrás: NurPhoto via AFP/Joan Valls/NurPhoto/Joan Valls

A Stifel vagyonkezelő cég elemzője, Marc Zeck hangsúlyozta, a járvány előtt senki nem törődött igazán az ellátási láncok esetleges komolyabb fennakadásával. Az elmúlt három év azonban megmutatta, hogy sok vállalat logisztikai részlege nem áll a helyzet magaslatán, ha valamilyen zavar mutatkozik – tette hozzá Zeck.

A légi kapacitás bővítése mögött részben az áll, hogy a tengeri szállítmányozási cégek jelenleg bővelkednek készpénzben, és keresik a beruházási lehetőségeket.

A fuvarozók ugyanis az elmúlt évek nagy nyertesei voltak, miközben a légitársaságok éppen hogy jelentős veszteségeket szenvedtek el, vagyis nekik szükségük van a készpénzre – emelte ki Michael Field, a Morningstar vezető részvényelemzője. A repülőgépek megvásárlása tehát vonzó üzletet jelent a tengeri fuvarozóknak.

A Maersk például a legutóbbi előrejelzésében közölte, hogy idén több mint 19 milliárd dollárnyi szabad cash flow-ra számít, és november eleje körül hét Boeing 767-es átvételére készül – ebből hármat vásárol, négyet pedig lízingel. A gépek Ázsia-USA és Ázsia-Európa útvonalakon repülnek majd. A cég emellett két Boeing 777-est is vásárol, melyek átadása 2024-ben várható.

A világ harmadik legnagyobb tengeri szállítmányozójának számító CMA CGM közben májusban

megállapodást írt alá az Air France-KLM-mel a teherszállítás megosztásáról, és közölték, 9 százalékos részesedést vásárolnak a légitársaságban.

Az elemzők szerint az üzletek mögötti motiváció az, hogy a szállítmányozó óriások hosszú távra terveznek. Michael Field kiemelte, hosszú távon mindenképpen előnyösek ezek a beruházások, mivel segítik a tervezési folyamatokat. Emellett talán azt is biztosíthatják, hogy a kereslet-kínálat egyensúlya ne boruljon fel olyan mértékben, mint ahogy azt az elmúlt években láthattuk.