Teherhajó-tulajdonosok egy csoportja az Ever Given japán tulajdonosát, Shoei Kisen Kaisha-t hibáztatja a hajó tavaly márciusi zátonyra futásáért a Szuezi-csatornában - írja a gCaptain szakportál

Szokatlan módon a hajó tulajdonosát, nem pedig a legénység tagjait teszik felelőssé a legújabb bírósági perben, amelyet az Adriaanse Import & Export, a JDM Food Group, a Rewe-Zentral, a TFC Holland és az AIG, és az Allianz biztosítók indítottak. Emlékezetes, hogy 2021 márciusában a világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója, az Ever Given, áthaladás közben keresztbe fordult a Szuezi-csatorna egy szűkebb szakaszán, napokra blokkolva az egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalat, ezzel jelentős gazdasági károkat okozva.

Az Egyiptomi Meteorológiai Hatóság képviselője most azt nyilatkozta, hogy 2021. március 23-án reggelre súlyos homok- és porvihart jósolt, amelyet veszélyesnek ítélt a tengeri közlekedésre. A csatornából érkező egyes aznapi jelentések szerint a szél sebessége meghaladta a 45 csomót. Mindennek az információnak pedig komoly jelentősége lehet a most indított eljárásban.

Az Ever Given a Szuezi-csatornábanForrás: AFP/-

Habár az Ever Given két vontatóhajó, az Al Nasriyah és a Cosco Galaxy kíséretében közeledett a csatorna felé, csak két pilóta volt a fedélzeten, amikor elérték azt. A teherhajó kapitánya úgy döntött, hogy a megengedett maximális sebességnél gyorsabban halad tovább, ami jelentősen megnehezítette a vontatóhajók munkáját - közölték a felperesek a bíróságon. 

"A hajó hatalmas mérete és hossza, valamint a sebesség és a hajótest szélfelülete nagyon megnehezítette a kormányzást. A forgáspont pedig, amikor a hajó elfordul, már nem középen van, az a sebességtől és sok egyéb tényezőtől függően alakul." - magyarázta Dennis Barber hajómester, a Royal Institute of Naval Architects munkatársa annak kapcsán, hogy a hajó szeles időben kísérelte meg az átkelést a csatornán.

A viharos szélben a Szuezi-csatorna hatóság (SCA) vezető pilótája és kormányosa a sebesség növelésével és ellenkormányzással próbálták meg navigálni a hajót, miközben a két pilóta heves vitába keveredett egymással - állítólag arabul szidkozódtak egymással. 

A jelentés, amelyet az SCA határozottan tagad, így szólt: "A másodpilóta vissza akarta vonni a teljes sebességgel előre parancsot, civakodás kezdődött, mire a kapitány közbelépett. A vezető pilóta pedig a hajó elhagyásával fenyegetőzött."

A hajó mérete, sebessége és a vihar erősödése miatt az Ever Given lényegében kormányozhatatlanná vált, és egyre közeledett a parthoz. 

Az Ever Given elleni korábbi ügyekben a pilótákat és a legénységet hibáztatták. A mostani ügy azonban úgy tűnik, hogy az esetet másként jellemzi, mivel a felperesek azt mondták a bíróságon, hogy szerintük a hajótulajdonosok "gondatlanul", "ésszerű gondosság és szakértelem nélkül, kötelességeiket megszegve" jártak el.

"Igazából még a hajótulajdonos sem a végső döntést hozó személy. Neki is van felettese, aki nyomást gyakorol rá, és aztán ő gyakorol nyomást a legénységre. Túl sok felelősséget rónak a hajóparancsnokra, az ő fejéhez tartják a fegyvert, ami teljesen igazságtalan. Igen, hibázott, de valószínűleg a meghozott döntést valami más befolyásolta." - nyilatkozta Barber.