A jelenlegi körülmények alapjaiban változtatták meg a befektetők hozzáállását ahhoz, hogy miben tartsák a pénzüket. Nem meglepő, hogy  befektetők keresik az erre vonatkozó alternatívákat. Gyakori például a luxuscikkek vásárlása. Van egy meglepő kategória ebben a mezőnyben, amely nagy szeletet hasít ki magának: ez a designer kézitáskák világa.

A Business of Fashion júliusi tanulmánya szerint az egyesült államokbeli fogyasztók 40 százaléka vásárolt vagy tervezett vásárolni designer kézitáskát a felmérés időpontjában. Ezzel a kategória jelenlegi 72 milliárd dolláros globális piacát 2026-ra már 100 milliárd dollárra becsülik - írja a Forbes.hu.

Szintén nyári adat, amely szerint a Chanel táskák értéke 24,5 százalékkal magasabb az egy évvel ezelőttihez képest, élükön a divatház néhai tervezőjének, Karl Lagerfeldnek az alkotásaival. Ezek szerint érdemes lenne inkább befektetésként tekinteni a táskákra, és viselés helyett inkább csak vigyázni rá? A Credit Suisse elemzése szerint egy-egy nem használt modell jelentős megtérüléssel járhat, így a kérdés jogosan merül fel.

Ezen táskák ugyanakkor jelentősebb tőkét igényelhetnek, mivel kezdő áruk is magas. Egy belépő szintű Balenciaga táska kiskereskedelmi ára 2000 dollár (kb. 852 ezer forint) körül mozog, míg egy exkluzívabb, különlegesebb bőrből készült ritka Birkin táska értéke meghaladja az 50.000 dollárt (21,3 millió forint). 

Nemrégiben a Bloomberg is készített egy izgalmas felmérést a designer kézitáskák piacán. Felkeresték a legjobb táskakereskedőket, és két befektetésre érdemes kategóriában kértek ajánlásokat.

  • Az első kategóriába olyan táskákat vártak, amik idáig már megállták a helyüket a másodpiacon is, és profitábilisan továbbadhatónak, „örök darabnak" bizonyultak.
  • A második kategóriába pedig olyanokak, amelyek jelenleg elérhetőek a kiskereskedelemben, viszont a szakértők rendkívüli megtérülést várnak tőlük a jövőben. 

A szakértőktől 5-5 táska érkezett a két kategóriába, amelyeket a hazai portál Mohos Lilla, a Accorde Alapkezelő Zrt. junior portfóliómenedzsere segítségével mutatott be.

1. kategória:

So Black Birkin

Két ajánlás érkezett a Hermès So Black Birkin táskájára, ami a Jean-Paul Gaultier-korszak limitált kiadása.

Gucci Jackie

Kate Moss, Harry Styles és sok más híresség körében népszerű az 1960-as hobo stílusú modell, amit az egykori first lady „paparazzi pajzsként" tett híressé a 70-es években. A modell eredetileg a G1244 nevet viselte, azonban olyan gyakran fotózták le a táskával, hogy egy idő után már az olasz divatház Jackie-ként emlegette. Azóta a modellt a Gucci továbbgondolta.

Louis Vuitton Monogramouflage Speedy

A táska Takashi Murakami japán művész és Marc Jacobs akkori LV kreatív igazgató többéves együttműködésének egy darabja.

Chanel Classic Flap

Szintén az első kategóriába került a Chanel Diana becenéven elhíresült táska. A modell 1989-es megjelenésekor pár száz fontba került. A Rebag becslése alapján egy vintage modell jelenlegi ára körülbelül 6000 dollár.

Hermès Kelly

A Kelly modell eredetileg Sac à dépêches névvel futott az 1930-as években. Az elhíresült Kelly becenevet - ami aztán a hivatalos neve lett végül - 1956-ban nyerte el, amikor Grace Kellyt lefotózták vele, aki ezzel próbálta elrejteni a terhesség korai jeleit. A táska ezek után nemzetközi hírnévre tett szert, és a Kelly nevet kapta.

2. kategória:

Goyard Plumet Pocket Wallet

Lépjünk be ma egy Goyard üzletbe, a munkatársak kedvesen felszólítanak majd, hogy ne készítsünk fényképeket. A márka szinte reklámok és e-kereskedelem nélkül, valamint nagyon kevés üzlettel biztosítja a exkluzivitását.

Balenciaga City

A Balenciaga Cagole, a Balenciaga City új vonalának egyik modellje. A Balenciaga City „semmihez nem hasonlított akkoriban", mondják róla, amit az egykori kreatív igazgató, Nicolas Ghesquière tervezett 2001-ben. A modell igencsak merész volt és új, ami miatt a cég dolgozói nehezen adtak neki zöld lámpát. A tervező ennek ellenére 25 darabot készített, és hírességeknek adta, a többit pedig ki lehet következtetni. A jelenlegi kreatív igazgatót, a grúz Demna Gvasaliát is hasonló, merész mentalitás jellemzi. 

Bottega Veneta Mini Jodie

A Bottega Veneta márka táskáiban is befektetési lehetőséget látnak a megkérdezett szakértők, ugyanis a cég majdnem 40 százalékot emelt kiskereskedelmi árain az elmúlt két évben, ez a jövőben várhatóan a továbbadási értékében is meg fog jelenni.

Fendi Baguette

„It's not a bag, it's a Baguette". Egyesek a „táskák anyjának nevezik" – a Fendi Baguette 1997-ben jelent meg, és egy évvel később a Szex és New York című sorozattal együtt világhírűvé vált. 25. évfordulóját éppen most ünnepelték New Yorkban a divathéten. Kiemelkedő jövőbeli befektetésnek tekintik a Fendi Baguette-t, ideális esetben lila színű flitterekkel, az ikonikussá vált Carrie Bradshaw táskához hasonlóan. Az új, lila flitterekkel díszített Baguette 1997, hozzáillő, szatén béléssel a Fendi oldalán 4300 dollárért érhető el.

Louis Vuitton Monogram Illusion Keepall

Kevesebb mint egy évvel azután, hogy bemutatták a neon táskát, néhány verzió már megjelent a másodpiacon is az eredeti kiskereskedelmi ár majdnem duplájáért. A márka utazótáskája először az 1930-as években jelent meg, és a fenti frissítés Virgil Abloh néhai divattervező kreatív irányításával készült. Szakértők szerint Virgilnek sikerült életre keltenie egy egyszerű utazótáskát úgy, hogy közben stílusos legyen.

Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!