Kína élénken érdeklődik a nyersanyagokban gazdag orosz Távol-Kelet iránt és folyamatosan növeli a térségben a beruházásokat. Ugyanakkor vannak kétkedő hangok is, akik szerint a nemrég befejezett közlekedési projektek ellenére a nagy kínai vállalatok általában elkerülik az oroszországi beruházásokat.

Az orosz–ukrán háború kirobbanása előtt Moszkva és Peking nyilatkozatot tett közzé, amelyben kijelentették, hogy barátságuknak nincsenek határai. A két ország közötti kereskedelem ezt követően fellendült, és számos közös infrastrukturális projektet fejeztek be az elmúlt hónapokban.

Az elemzők szerint a kínai beruházások célja, hogy megkönnyítsék az orosz olaj, a földgáz és a mezőgazdasági termékek importját.

Az orosz Távol-Keletet és a Kína északkeleti részét elválasztó Amur folyón számos projekt könnyíti meg a két ország közötti kereskedelem bővülését – derül ki az SCMP cikkéből. Júniusban adták át az első, a két országot összekötő közútihidat, ami a több mint 200 ezres Blagovescsenszk és a közel 1,3 milliós Hejho városát kapcsolja össze. Szeptember közepén indult el az első hajó a Quanzhou–Vlagyivosztok közötti tengeri kereskedelmi vonalon.

A következő hónapokban várhatóan átadják a 2200 méter hosszú Nyizsnyelenyinszkoje–Tongcsiang vasúti hidat is. A létesítmény üzembe helyezése 700 kilométerrel csökkenti az Oroszországból Kína északkeleti részébe tartó teherforgalom távolságát és forgalmi kapacitása évi 24 millió tonna rakomány lesz.

A témában bővebben a Világgazdaság cikkében olvashat.