Nemrég áthaladt a Szuezi-csatornán az Észak-Európába tartó első útja során az Ever Atop nevű hatalmas konténerhajó. A jármű raktere azonban csak a kapacitás kevesebb mint háromnegyedéig telt meg, ami azt mutatja, hogy a kereskedelmi sávon jelentős keresletcsökkenés tapasztalható.

Csak nemrég adták közzé a hírt, hogy a hétvégén áthaladt a Szuezi-csatornán az Észak-Európába tartó első útja során az Evergreen fuvarozóvállalat Ever Atop nevű óriás konténerszállító hajója. Ez jelenleg a legnagyobb kapacitású konténerszállító hajó a világon.A 24.004 teu-s kapacitásnak azonban csak a háromnegyede telt meg, ami arra utal, hogy az érintett kereskedelmi sávban komoly keresletcsökkenés tapasztalható – írja a gCaptain.

A teu (twenty-foot equivalent unit) a szállítmányozási szaknyelvben a konténerkapacitás alapvető egysége. A teu a 20 láb hosszúságú, szabvány fém konténert jelöli. Az 1 teu kapacitásra jutó maximális rakomány hozzávetőleg 21. 600 kilogramm.

Az Ever Atop volt az utolsó hajó, melyet az Evergreen 10 darab A24-es sorszámú szériájából leszállítottak. A jármű az Ever Aria és az Ever Alot testvérhajóival együtt a legnagyobb forgalomban lévő konténerhajók közé tartozik – a névleges kapacitás alapján. Az Ever Atop 400 méter hosszú és 61,5 méter széles.

Az új hajó fokozatosan kerül be az Ázsia és Észak-Európa közötti óceáni kereskedelmi körforgásba. A fuvarozóknak azonban egyre nagyobb problémát okoz az észak-európai útvonalon tapasztalt keresletcsökkenés. Egy bizonyos megrendelés alatt ugyanis a szállítmányozás komoly veszteségeket okoz a hajókat üzemeltető társaságoknak – különösen a magas üzemanyagköltségek mellett.

A cégek most abban reménykednek, hogy át tudják vészelni a karácsonyi ünnepi időszakot, és még a kínai újév előtt újra felpörögnek a megrendelések.

Bár az óriási Ever Atop csatornán való átkelése problémamentes volt, a szállítmányozást érintő kérdéseken túl az áthaladás azért érdemel figyelmet, mert tavaly az Evergreen másik óriása, az Ever Given, megfeneklett a Szuezi-csatornában. Ezzel napokra megbénította a vízi útvonal forgalmát, óriási károkat okozva a világgazdaságban, és hosszú ideig elhúzódó peres eljárásokat eredményezve az érintett felek - a hajó tulajdonosa, a személyzet tagjai, a csatorna működését felügyelő egyiptomi hatóság, illetve a biztosítótársaságok - között. Az Origo számos cikkében foglalkozott az esettel, például ebben.

Címlapi képünk illusztráció.