A technológiai és vállalati fejlődés egyik esszenciális területe hazánkban is az e-kereskedelem. Változnak az online vásárlási szokások és az igények, ami újabb szolgáltatóknak, megoldásoknak és termékeknek ad helyet. Nélkülözhetetlen, hogy ehhez a hazai e-kereskedelemben mozgó vállalatok is alkalmazkodjanak. Ennek a jelei jól láthatóak Debrecenben, ahol első kézből megfigyelhetjük az üzleti és a kereskedelmi színtér átalakulását.
Hogyan jutott el idáig a város? Honnan indult és minek köszönhetően hívhatjuk ma már az ország második legjelentősebb e-kereskedelmi központjának?
A város gazdagságát és folyamatos fejlődését a 15. századtól kezdődően a kereskedelem, valamint a vásárok biztosították. Az 1700-as években Debrecen fő bevételi forrása a szarvasmarha-kereskedelem, az állattenyésztés és a kézművesség volt, amelynek hagyományait a mai napig megtapasztalhatjuk az évente megrendezésre kerülő Hortobágyi Hídivásárban.
A jelentős kereskedelmi szerepét a város a mai napig megőríizte, csupán részben átköltözött az online világba, ahogyan azt a modern társadalmunk elvárásai diktálták.
Schmidt Richárd (Hoppline Kft./Alinda.hu), az Ecommerce Expo-nak adott interjújában már úgy nyilatkozott, hogy Magyarországnak két e-kereskedelmi központja van; Budapest és Debrecen. De mégis milyen eseményeknek és történéseknek köszönheti a város ezt a címet?
Már sokat hallhattunk az e-kereskedelem robotizációjáról, ami lehetővé teszi a logisztikai feladatok automatizációját. Sokan nem is gondolnák, de Debrecen ezen a területen is fontos szerepet töltött be, hiszen 2022-ben a városban tesztelték az Ona-t, az önjáró csomagszállító robotot. A DKV Innovációs és Szolgáltatásfejlesztési igazgatósága nyerte el ugyanis a LogiSmile nevű pályázatot, melynek keretében az Európai Innovációs és Technológiai Intézet felkérésére Debrecent választották a teszt helyszínéül.
Papp László polgármester szerint:
A cívisváros az energiatudatosság és a zöld városok program szempontjából is nyitott az ehhez hasonló együttműködések kialakítására.
2022-ben megnyílt Debrecenben a Mongol Kereskedelmi Központ, ami a mongol-magyar testvériséget, valamint a kulturális kapcsolatokat is erősíti a két ország között. A mongol márkájú termékek kereskedelmi központjaként funkcionáló épület megnyitóján kihangsúlyozták, hogy a természetes alapanyagokból, fenntartható gyártási technológiával készített árucikkek egyre növekvő népszerűségnek örvendnek Európában, így a termékek exportjának egy kritikus lépése volt a központ létrehozása.
A város az egyetem mellett helyet ad a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Technikum és Szakképző Iskolának is, ahol a szakma-specifikus tanfolyamok mellett az érdeklődők megtalálhatják az e-kereskedelemmel kapcsolatos képzéseket is. Ilyen például a kereskedő és webáruházi technikus, vagy a kereskedelmi értékesítő képzés.
Megyeszékhely lévén a városban helyezkedik el a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara is, ami jelentős szerepet vállal a szakképzés, a gyakorlati oktatás magasabb színvonalú megvalósításában. A kamarához tartozó tagok például ingyenes előadásokon vehetnek részt, melyek növelik a régióban élő vállalkozók üzleti kompetenciáit, miközben tájékoztatást is kapnak az őket érintő változásokról.
A cikk a következő oldalon folytatódik!