A környezetbarát fuvarozási módok elterjedése kulcskérdés a klímacélok eléréséhez, hiszen ma a közúti áruszállítás felelős a világ károsanyag-kibocsátásának mintegy 20 százalékáért. Az intermodális fuvarozás gyors terjedése nélkül nem valósíthatók meg az európai zöld megállapodásban (European Green Deal) lefektetett célok, azaz, hogy 2030-ra 55 százalékkal, 2050-re 90 százalékkal csökkentsük a környezet terhelését.
A magyar intermodális forgalom az elmúlt években lassan, de folyamatosan növekszik, ugyanakkor a teljes hazai intermodális forgalom több mint 90 százalékát három, teljes kapacitással működő budapesti terminál bonyolítja.
Fülöp Zsolt, MLSZKSZ elnöke, hangsúlyozta:
Magyarországon jelenleg csak a kelet-nyugati korridoron működnek intermodális terminálok, a déli-északi irányú forgalmat bonyolító budapesti átrakók, illetve a magyar-román határon található curtici terminál azonban telítettek."
Hozzátette, hogy a fővárosi intermodális forgalom ráadásul az autópályákat terheli ahelyett, hogy az árukat a határpontokhoz közel vasútra terelnék. Ezért szükség van egy olyan terminálra, amellyel a Szerbia felől kamionon érkező áruk vasútra rakodva elérhetik Észak- Közép- és Nyugat-Európát.
Erre nyújt megoldást a Petrolsped Szállítmányozási Kft. magánberuházásában, Szegeden épülő PSP Terminal, melynek koncepcióját az MLSZKSZ április 18-i közgyűlésén mutatták be. Az egykori kiskundorozsmai ROLA átrakó területén a beruházó intermodális terminált alakít ki, amely 2023 szeptemberében kezdi meg a működését.
Az M5-ös autópályán, Szeged térségében évente több mint egymillió török, bolgár, román és szerb kamion közlekedik. A kiskundorozsmai terminál, közel a román és szerb hármashatárhoz, az M5-ös és az M43-as autópályához ideális helyszín arra, hogy ennek a tranzit kamionforgalomnak egy részét vonatra tegyék" – mondta Kovács Attila, a PSP Terminal Kft. ügyvezető igazgatója.
A 4,8 hektáros fejlesztési területen létrejövő PSP Terminalon egyszerre 120 félpótkocsit és ugyanennyi TEU konténert (20 lábas szabványkonténer) tudnak majd kezelni.
Naponta három, 19 ikervagonból álló 650 méteres vonatpárt képesek kiszolgálni, amelyek szerelvényenként 38 félpótkocsit vagy 38 negyven lábas konténert szállíthatnak. Ezzel a kapacitással a terminál éves szinten mintegy 60 ezer kamionnal csökkentheti az M5/M1-es autópályák kamionforgalmát.
A létesítmény működését saját fejlesztésű terminál operációs rendszer segíti, daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, csereszekrényeket, valamint konténereket tudnak majd vasútra átrakni. A rakodóvágányt az Európai Uniós irányelvekkel összhangban villanymozdonnyal, szén-dioxid kibocsátás nélkül szolgálják ki.
A PSP Terminal az ügyféligények alapján rendszeres vonatokat indít, amelyekkel 1200-1400 kilométeres távolságra lévő vasúti terminálok, tengeri kikötők válnak elérhetővé. Közvetlenül a bettembourgi és poznani vasúti csomópontok, ezeken keresztül pedig akár Franciaország Spanyolország, Olaszország, Nagy- Britannia vagy a Baltikum államai.
A fejlesztést 200 millió forintból valósítják meg, amelyet teljes egészében a Petrolsped Szállítmányozási Kft. finanszíroz.