Nemrég derült ki, hogy Beyoncé stockholmi koncertje alapvető befolyással bírt a májusi svéd infláció alakulására. Ám nem ő az egyetlen zenész, akinek jelentős nemzetgazdasági hatásai vannak, illetve voltak a történelemben.
Egy-egy turné vagy koncert ugyanis időnként komoly gazdasági hatást gyakorol. A számítások szerint például
Taylor Swift idén márciustól novemberig tartó The Eras névre keresztelt turnéja összesen 5 milliárd dolláros forgalmat generálhat az amerikai gazdaság számára,
köszönhetően annak, hogy egy átlagos Swift-rajongó 1300 dollárt költ el egy koncertre – beleértve a jegyvásárlást, az utazást és az összes kapcsolódó fogyasztást.
Vagyis Taylor Swift turnéja önmagában egy kisebb ország GDP-jének megfelelő összeget generálhat
– írja a The Guardian.
A történelemben is voltak azonban olyan esetek, amelyekben egyes sztárelőadók komoly szerepet játszottak a nemzetgazdasági mutatók alakulásában.
Az 1960-as években például a rögzített devizaárfolyamok miatt az Egyesült Királyság külkereskedelmi mérlege súlyos egyensúlytalanságokat mutatott. Ez azzal fenyegetett, hogy az angol font jelentősen leértékelődhet az amerikai dollárral szemben. A brit gazdaság segítségére pedig nem más sietett, mint a Beatles. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) jelentése szerint ugyanis
a zenekar az 1960-as évek közepén egyfajta „láthatatlan exporttermékként" támogatta meg a brit külkereskedelmi mérleget.
A nemzetközi jegyeladásokból, fellépési díjakból, valamint különböző jogdíjakból tetemes mennyiségű dollárban, német márkában és japán jenben elszámolt összeg származott, kisegítve a brit mérleget, és korlátozva a font leértékelődését.
Napjainkban a Beatles iránti tartós rajongás csak Liverpool városának évi 82 millió fontos bevételt generál, és több mint 2000 munkahelyet tart fenn. A brit iparági számítások szerint az ország zeneipara 2021-ben 4 milliárd fonttal járult hozzá a nemzetgazdasághoz, ami 26 százalékkal haladta meg a 2020-as szintet, azonban 31 százalékkal maradt el a járvány előtti csúcsnak számító, 2019-ben mért, 5,8 milliárd fonttól.
Az iparág 2021-ben 145 ezer embert foglalkoztatott, ami 26 százalékkal volt alacsonyabb a járvány előtti szintnél.
A zenészek kortárs jelentőségét pedig az mutatja, hogy amikor tavaly a suffolki származású Ed Sheeran koncertet adott Ipswich-ben, a városi tanács számításai szerint 9 millió fonttal járult hozzá a település gazdaságához. A National Arenas Association nevű szervezet kalkulációja alapján minden 10 ezer koncertlátogató 1 millió fontot ad hozzá egy brit város gazdaságához.
Napjainkban azonban Európán és az Egyesült Államokon kívül Dél-Koreában a leglátványosabb a zeneipar gazdasági szerepe. A K-pop nevű popzenei műfaj sztárelőadói ugyanis ma már az ország legfontosabb „exportcikkei" közé tartoznak.
A K-pop egész szegmense nagyjából 10 milliárd dollárt ér Dél-Korea számára,
és a Hyundai Research Institute 2018-as számításai szerint ebből a BTS fiúbanda egyedül 3,54 milliárd dollárt tett ki.
A további példák között található az Abba, melynek a svéd állam hivatalosan is megköszönte a hozzájárulást a svéd nemzetgazdasághoz. Emellett a legendák szerint a U2 Írország egyik legfontosabb „exportcikke" volt az 1990-es években, mielőtt az ország gazdasága robbanásszerű növekedésnek indult.
Végül egy sajátos példa Izland esete, amely 2008-ban súlyos gazdasági válságon ment keresztül. Ekkor Björk sietett a hazája segítségére, és az énekesnő összeállt a női vezetésű Audur kockázati tőkealappal, hogy fenntarthatósági befektetési alapot indítsanak.