Hatalmas vasúti fejlesztések indulhatnak Magyarországon

Magyarország, Budapest, Déli Körvasút, látványterv
Vágólapra másolva!
Tavaly nyáron írt ki pályázatot az Európai Bizottság a nemzetközi vonatok fejlesztésére, új nemzetközi vasúti kapcsolatok különböző eszközökkel való támogatására. Ez az első ilyen jellegű pályázat volt, korábban a vasúti szolgáltatásokra nem, csak infrastruktúra fejlesztésére lehetett pályázni. A nyertes pályázatok között van a Bécs-Budapest-Nagyvárad és a Bécs-Budapest-Arad 2-2 óránkénti ütemes kapcsolat létrehozását célzó projekt is - írja közösségimédia-oldalán Vitézy Dávid, korábbi közlekedési államtitkár, közlekedési és város-mobilitási szakértő.
Vágólapra másolva!

"Magyarország is pályázott, az azóta megszűnt közlekedési tárca, a TIM részéről még szeptemberben készítettük elő és adtunk be pályázatot a román közlekedési tárcával közösen a Bécs-Budapest-Nagyvárad és a Bécs-Budapest-Arad 2-2 óránkénti ütemes kapcsolat létrehozására" - írja Facebook-posztjában Vitézy Dávid.

- emeli ki Vitézy.

Az Európai Bizottság által kiválasztott és támogatott tíz nyertes vasúti szolgáltatásfejlesztés Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

A benyújtott pályázat szerint a koncepció része - a már korábban elnyert közvetlen CEF uniós forrásokból folyó beruházás részeként – a Budapest-Bécs vasúti kapcsolat menetidejének 15 perccel való rövidítése. Ez a vasútbiztonsági rendszerek fejlesztésének köszönhetően a hegyeshalmi határmegállás kiiktatásával történhet meg. Ez a fejlesztés lehetővé teszi, hogy a Budapest-Bécs szakaszon a mai óránkénti nemzetközi követés félórásra sűrítése megtörténhessen, akár az államvasutakon kívül más szolgáltatók közreműködésével.

Vitézy hozzáteszi:

és így továbbhaladva Szolnok felé, egyúttal gyors belföldi, vidék-vidék kapcsolatokat (pl. Mosonmagyaróvár-Szolnok, Győr-Békéscsaba) is létrehozva."

Vitézy Dávid szerint az Európai Bizottság döntése a budapesti Déli Körvasút számára is újabb fontos megerősítést jelent az Európai Unió részéről Fotó: Marton Szilvia - Origo

Szolnoktól pedig 2-2 óránként ütemesen haladnának tovább Arad és Nagyvárad felé ezek a nemzetközi vonatok, új minőségű és gyorsaságú kapcsolatot nyitva Magyarország és Bécs felől Erdélybe, s így kihasználva a magyar és román oldalon is zajló jelentős pályafejlesztéseket.

Ezen beruházások révén a 160 km/h pályasebesség és az ETCS L2 vonatbefolyásolás kiépítése szinte minden érintett szakaszon jelenleg is zajlik, változatos stádiumban.

Ahhoz, hogy ez a menetrendi vízió megvalósuljon, ezeknek az infrastrukturális fejlesztéseknek el kell készülnie, Romániában nemrég szerződték le a munkákat a kivitelezőknek a helyreállítási alap forrásaiból, Magyarországon az érintett fővonalakon számos nagyberuházás lezárult, a vonatbefolyásolás kiépítése és az utolsó, határmenti szakaszok kiépítése van még folyamatban a két vonalon Püspökladánytól és Békéscsabától a román határpontokig. És persze az egész nem működik, ha Budapesten nem épül ki a Déli Körvasút, melyre Magyarország tavaly decemberben ismét pályázott és melyet az Európai Bizottság már többször elvi támogatásban részesített, de az építkezést a helyi vasútellenzők bírósági támadásai folyamatosan akadályozzák.

A szakember a Facebook-bejegyzésben hangot ad annak, hogy: "nagyon bízom benne, hogy a Fővárosi Ítélőtábla megsemmisíti a bíróság nemrégiben hozott döntését a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyének újbóli felfüggesztéséről, hisz ahogy ebből a példából is látszik, nem csak regionális és agglomerációs vagy Magyarországon belüli, hanem összeurópai érdek is a budapesti vasúti szűk keresztmetszetek felszámolása, a legkörnyezetbarátabb közlekedési mód, a vasúti közlekedés továbbfejlesztése és a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia megvalósításának folytatása. Az Európai Bizottság mostani döntése tehát a Déli Körvasút újabb fontos támogatása."

Magyarországot érintően még egy pályázat nyert: egy osztrák magánvasút, a Westbahn a jelenleg Bécsben végződő Münchenből érkező vonatainak Budapestig meghosszabbítására kapott támogatást az EU-tól. Ez várhatóan a most beszerzett emeletes kínai CRRC motorvonatokkal történhet majd meg és igen jól illeszkedhet a fenti menetrendi koncepcióba, ha sikerül a különböző állami és magánszereplők érdekeit megfelelően összehangolni.