Borzalmasan megdrágultak a repülőjegyek

77. Annual Meeting of the World Air Transport Association IATA Corona Horizontal ECONOMY AIR TRAFFIC
04 October 2021, Hessen, Frankfurt/Main: A Lufthansa airline plane lands at Frankfurt Airport. The 77th annual meeting of the World Air Transport Association (IATA) is held in Boston, USA. After the collapse of passenger air traffic in the Corona pandemic, the industry wants to present an economic forecast, among other things. Photo: Sebastian Gollnow/dpa (Photo by Sebastian Gollnow / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Vágólapra másolva!
Üzleti modellt váltottak a légitársaságok, aminek a fogyasztók pénztárcája látja kárát. Lejárt a tízeurós repülőjegyek kora.
Vágólapra másolva!

A légitársaságok a koronavírus miatti félelmek és lezárások legnagyobb vesztesei között voltak: az üzleti célú utazások gyakorlatilag nullára csökkentek, és a turizmus is erősen megcsappant. Ugyanakkor az ipari szereplők most megpróbálják visszaszerezni a korábban lenyelt veszteséget, és minél nagyobb haszonra törekednek – derül ki a vg.hu összeállításából, miszerint dúskálnak a légitársaságok a megnövekedett utasforgalom és az áremelések által hozott bevételekben.

Olyannyira élvezik a nyereséget az iparági szereplők, hogy a megugró utazásszámok és viteldíjak dacára sem építik vissza a kapacitásaikat a járvány előtti szintre.

Pedig a szabadidős utazások iránti kereslet az egekbe szökött. Sőt, az elmúlt évben a turisták az európai piacon egyre gyakrabban fizették meg az első és az üzleti osztályt.

Az európai légitársaságok egy utaskilométerre eső bevételei körülbelül ötödével magasabbak, mint a járvány előtt. A vállalatok a magasabb üzemanyagköltségeket és az egyéb kiadásokat egyelőre át tudják hárítani az utasokra. Az idei évet tekintve eltérők a vélekedések: a legnagyobb német vállalat, a Lufthansa szerint az előbb említett mutatók a forgalmas tavaszi és nyári hónapokban tovább emelkedhetnek, viszont az IATA, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, úgy véli, hogy csökkennek a tavalyi szélsőséges szintekhez képest.

Az amerikai és az európai légitársaságok nem akarják vagy nem tudják növelni a kapacitásaikat. Carsten Spohr, a Deutsche Lufthansa vezetője szerint egy sor dolog akadályozza, hogy visszatérjenek a korábbi, kapacitásbővítő modellhez. Ilyen tényező, hogy a világ két legnagyobb utasszállító-gyártója nem tud elég gépet előállítani, az alkatrészek a karbantartáshoz nehezen szerezhetők be, valamint pilótákból és repülőtéri kiszolgálószemélyzetből sincs elég. A Lufthansa 2022 nyarán több száz járatát törölte a munkaerőhiány miatt. Spohr felsorolásán kívül az emelkedő kamatok is nehezítik a nagyobb beruházások finanszírozását. A kapacitások még hosszú évekig korlátozottak maradnak, miközben a kereslet tovább nő. Az iparág és mi is régóta erre vártunk – jelentette ki Spohr.

A Lufthansa egyik járata leszállást hajt végre a frankfurti repülőtéren Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Sebastian Gollnow

A társaságok kapacitásai lassan térnek vissza a járvány előtti szintekre. A Ryanair ezen a télen csökkentette a német járatok számát. A legnagyobb mértékben a Ryanair diszkont-légitársaság bővít: idén nyáron a Covid előtti járatszámának 125 százalékát kínálja. Az Air France 95 százalékát, a Lufthansa pedig 85-90 százalékát nyújtja idén a 2019-es szinteknek. A cégek mindeközben nagyobb nyereséget is várnak.

A Covid–19 előtt a légitársaságok üzleti modelljét az jellemezte, hogy a kereslet növekedésével párhuzamosan több járatot indítottak. Ez azonban a repülőgépek kisebb kihasználtságához, azzal együtt pedig a jegyárak csökkenéséhez vezetett, különösen a telített európai piacon. A fapadosok által generált verseny miatt a jegyárak növekedése elmaradt az inflációtól, még az is előfordult, hogy az utasok kevesebbet fizettek a repülőjegyért, mint azért, hogy a repülőtértől eljussanak a célállomásig. Mivel a Covid-időszak alatt az ilyen utazásokat biztosító légitársaságok csődbe mentek, lecsökkent a verseny a piacon. A kevesebb versenytárs pedig befolyásolja a jegyárakat is. Michael O'Leary, a Ryanair főnöke például kijelentette, hogy a tízeurós repülőjegyek kora lejárt. O'Leary szerint

az európai légi közlekedési piac a következő években inkább a konszolidáltabb észak-amerikaira fog hasonlítani, stabil kapacitással és emelkedő árakkal.

A fapadosok persze szokás szerint fújnak az állami hátterű légitársaságokra, mondván, azok kormányzati mankókkal vészelték át a válságot. A Lufthansa 2020-ban 9 milliárd eurós mentőcsomagot kapott, most pedig az adófizető utasoknak magas viteldíjakért cserébe nemhogy több, de inkább kevesebb szolgáltatást nyújt. Egyes cégek odáig mentek, hogy megvádolták a német nagyvállalatot, hogy az visszaél domináns piaci helyzetével – foglalta össze a Bloomberg.