Kockázatos útvonalváltoztatást javasolhatott a Chat GPT egy tengerjáró hajónak

mesterséges intelligencia, chatgpt, MI, Ai
Azért a tévedhetetlenségtől még nagyon messze van.
Vágólapra másolva!
Meghökkentő állítást fogalmazott meg egy névtelenséget kérő amerikai hajóskapitány a gCaptain szakportálnak. A kapitány azt állítja, hogy a Chat GPT nevű mesterséges intelligencia úgy javasolt neki új útvonalat, hogy annak lehetséges kockázatait nem vette figyelembe. Az pedig akár veszélyes helyzetekhez is vezethet a jövőben, ha a kapitányok fenntartások nélkül alkalmazzák a kapott javaslatokat.
Vágólapra másolva!

Egy amerikai kapitány azt gyanítja, hogy a hajó tulajdonosa mesterséges intelligenciát, alighanem a Chat GPT-t használta arra, hogy módosítási javaslatokat adjon a hajó útvonaltervéhez. A kapitány végül nem követte az ajánlásokat, de tart attól, hogy mások esetleg nem járnak el kellő óvatossággal.

Az ügy jelentőségének jobb megértéséhez tudni kell, hogy egy kereskedelmi hajó útvonaltervezése hagyományosan összetett, és hangsúlyosan több szereplős folyamat. A célja, hogy hatékonyan és költségkímélően teljesíthető útvonalat dolgozzanak ki a szakértők a hajó számára, miközben a felmerülő biztonsági és logisztikai kérdéseket is kiértékelik.

A magát megnevezni nem kívánó kapitány eredeti útvonalterve kapcsán biztonsági aggályai miatt kereste meg e-mailben a hajó tulajdonosát.

Egy ilyen helyzetben a hajó tulajdonosának tengerészeti felügyelő tisztettel, logisztikai szakemberekkel, illetve más tapasztalt kapitányokkal együttműködve kell megnyugtató választ találni a felmerült kétségekre,

és útmutatást adnia a hajó kapitányának arra nézve, hogyan csökkentheti az út során felmerülő kockázatokat.

Illusztráció Forrás: Origo

Ebben az ügyben a legkülönösebb rész ezen a ponton következett. A kapitány a szakportálnak elmondta, hogy a hajó tulajdonosától nagyon gyorsan választ kapott kérdéseire, ám véleménye szerint annak csak az eleje és a vége az, amit ember írt.

A kockázatcsökkentésre vonatkozó javaslatokat viszont a kapitány szerint mesterséges intelligencia, alighanem a Chat GPT fogalmazta meg.

Ezzel pedig az a probléma, hogy olyan irányváltásokra kapott azzal javaslatot, melynek egyedi kockázati körülményeit ugyanakkor nem értékelték ki. Végül úgy döntött, nem fogadja meg a javaslatokat. A tengerész azért fordult a szakportálhoz, hogy felhívja a figyelmet arra a sajátos új kockázatot jelentő tényezőre, amely akkor merülhet fel, ha szakemberek korábbi összehangolt munkáját hirtelen mesterséges intelligenciára cserélik le.

Azt ugyanakkor a gCaptain újságírója is elismeri, hogy nem lehet kétséget kizáróan igazolni, hogy a szóban forgó javaslatokat mesterséges intelligencia fogalmazta meg. Bár egykori kapitányként azokat maga is meglehetősen általánosnak tartja, valószínűleg a hajót nem sodorta volna közvetlen veszélybe megfogadásuk. A lap munkatársa ugyanakkor kiemeli: a nemzetközi biztonsági irányítási protokollok lényege viszont épp az lenne, hogy a kereskedelmi hajók irányítóit nagy tapasztalattal rendelkező más hajósok segítik, mégpedig tudásuk közös felhasználásával.

A gCaptain munkatársa szerint az ügynek egyelőre nincs komolyabb tanulsága, hacsak az nem, hogy

az olyan nagy nemzetközi hajózási szakmai tömörülések, mint az INTERTANKO (Független Tanker Tulajdonosok Nemzetközi Szövetsége), vagy az IMO (Nemzetközi Tengerészeti Szervezet), hamarosan állást kell hogy foglaljanak a mesterséges intelligencia tengerhajózásban való alkalmazásának kérdéseiben.

A laphoz ugyanis eljutottak olyan beszámolók, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes mesterséges intelligenciák igen hatékonynak bizonyultak egyes kockázati tényezők azonosításában az útvonaltervezés során - köztük olyanokban is, melyeket a szakemberek figyelmen kívül hagytak.