A bevezetésről tartott sajtótájékoztató alapján elmondjuk, mit tud a qvik, és hogyan érinti ez majd hamarosan mindennapi vásárlásainkat is.
Az qvik márkanév alatt bevezetett új, magyarországi fizetési megoldás biztonságos, azonnal teljesülő fizetést jelent, melynek használata a vásárlói oldalon teljesen ingyenes, az azt alkalmazó kereskedők számára pedig olcsóbb, mint például a bankkártyás megoldások.
A qviket a lakossági felhasználók online, internetes vásárlásaiknál is tudják használni, ahogy várható elterjedésével egyre több fizikai üzletben is,
így például hétvégi bevásárlásnál egy élelmiszerboltban.
A qviknek lakossági oldalon lényegében két előfeltétele van:
Bankkártya viszont nem szükséges hozzá, sőt, mint Virág Barnabás, az MNB alelnöke korábbi nyilatkozatában is elmondta, a mostani sajtótájékoztatón pedig szintén említette:
a qvik alternatívája illetve versenytársa kíván lenni a bankkártyás vásárlásoknak.
Mivel a rendszer hazai megoldás, a qvik természetesen így az itthoni kereskedelemben jelenthet komoly versenytársat a bankkártyának idővel, és Virág Barnabás szerint elősegítheti a bankok közötti versenyt is.
A sajtóeseményen Bartha Lajos, az MNB ügyvezetői igazgatója, valamint Túri Anikó, az NGM államtitkára is kitért rá: a gyors és biztonságos elektronikus fizetési megoldások terjedése versenyképességi kérdés, valamint segítik a gazdaság fejlődését.
Az MNB azt szeretné az elektronikus pénzforgalmi stratégiájával elérni, hogy 2030-ra a teljes gazdaságban lebonyolított, összes fizetés legalább kétharmada történjen elektronikusan, ám ehhez a pénzforgalom több területén is további fejlődésre van szükség. Ebben jelent fontos mérföldkövet a qvik elindítása.
Az MNB alelnöke szerint a qvik
szintugrás a pénzforgalom digitalizációjában.
Szerinte az alábbi három állítás mutatja be az új fizetési rendszer jelentőségét:
Az MNB külön honlapot hozott létre a qvik bevezetésének támogatására.
A sajtótájékoztatón elhangzók szerint a qvik egyik legfontosabb jellemzője, hogy bármelyik változatát is használjuk fizetésre, jóváhagyásunk nélkül nem teljesül a fizetés. Emellett viszont a rendszer könnyen használható, egyszerűen működik, és a bolti önkiszolgáló kasszáknál is igénybe lehet majd venni.
Az imént említett fizetési típusok a qvik rendszeren belül a következők lehetnek:
A rendszeren belül generált QR-kód és fizetési link is csak egyszer fizethető ki, így elkerülhetővé válik a többszörös fizetés.
A rövid válasz az, hogy potenciálisan mindenki. Ha alaposabban megnézzük, látható, hogy a rendszer használatának két fő oldala van a hétköznapi alkalmazás szempontjából: a vásárlói és a kereskedői oldal.
Az előbbire vonatkozóan egyértelmű a szabályozás, melyet Bartha Lajos emelt ki a tájékoztatón:
Magyarországon valamennyi, pénzszolgáltatást nyújtó és lakosságot kiszolgáló banknak kötelező biztosítania azt mobilapplikációjában, hogy a generált QR-kódot a felhasználó, azaz a vásárló be tudja olvasni.
A sajtótájékoztatón kérdésre válaszként elhangzott, hogy a qvik-et azok a bankok vezetik be, akik Giro Zrt. által biztosított elszámolási rendszer tagjai, így olyan pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó cégek, melyek nem részei annak – és bankként nincsenek is jelent az országban – nem tudják ezt kínálni. Ebbe a körbe tartozik jelenleg a Revolut.
Az új fizetési rendszer természetesen nem egyik napról a másikra válik majd elérhetővé.
Virág Barnabás felidézte, hogy a bankkártyák manapság tapasztalható elterjedtségéhez 25 év kellett, és bár a qvik esetében jóval gyorsabb felfutásra számítanak, mindenképpen kell hozzá némi idő.
A szakember úgy fogalmazott, hogy
az új fizetési forma a következő évben dominánssá válhat,
a kereskedőknek pedig a bankok tudnak segíteni a bevezetésben.
Az OTP Bank és a Raiffeisen Bank már elindította kereskedői oldalon a bevezetést. Zolnai György, a Raiffeisen vezérigazgatója a terjedési ütem kapcsán úgy fogalmazott, hogy "a következő 6-12 hónap mozgalmas lesz a kereskedőknél", összefüggésben a rendszer mind több helyen való elérhetőségével.
Látható, hogy a qvik elterjedése és népszerűsége egyelőre annak függvénye, hogy milyen gyorsan terjed el a kereskedők körében. Számukra az jelenthet ebben motivációt, hogy a megoldás az OTP Bank vezérigazgató-helyettese és Zolnai György Raiffeisen vezérigazgató szerint is akár lényegesen olcsóbb lehet, mint például a bankkártyás megoldások. Ez motiválhatja a kereskedőket a bevezetésre, valamint arra is, hogy ajánlják vásárlóiknak a qviket, akiknek ingyenes megoldás használata.
Az elhangzottak szerint
hamarosan a fizikai boltokban történő vásárlásnál is egyre többször kérdezheti majd tőlünk az eladó vagy pénztáros, hogy készpénzzel, bankkártyával vagy qvikkel akarunk-e fizetni.
A rendszer szeptember 1-jei indulását követően a sajtótájékoztatóig több száz tranzakciót bonyolítottak le azzal, volt, amelyet több százezer forint értékben.
Csányi Péter elmondta, a qvik már több mint 5000 kereskedő partnerüknél elérhető, november végéig ez a szám várhatóan 20 ezerre nő majd. A későbbiekben számítani lehet arra, hogy egyre több bolt is csatlakozik a rendszerhez. Zolnai György pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy qvikhez nem kell külön POS-terminál, mert a meglévő frissítésével lehet majd alkalmazni a rendszer. POS-terminál nélkül egy telefonos banki applikáció biztosítja a qvikes fizetések elfogadását a kereskedői oldalon.
A tranzakció sikeréről egyébként a kereskedő is megerősítő üzenetet kap.
Túri Anikó, az NGM államtitkára kitért arra, hogy az online csalások módszerei is egyre kifinomultabbak, ezért folyamatos munkát jelent az új fizetési rendszer biztonságának növelése.
A qvik azonban nem csak amiatt biztonságos, mert a fizetés minden esetben a felhasználó, azaz a vásárló jóváhagyásához kötött.
Gyorsabb és biztonságosabb a bankkártya használatához képest azért is, mert nem kell megadni kártyainformációkat a vásárlók alkalmával; ennek az internetes vásárlásoknál talán még nagyobb a jelentősége, mint a bolti alkalmával.
A biztonságnövelő intézkedések közül Túri Anikó és Virág Barnabás is kiemelte: 2025-től – várhatóan nyártól – működésbe lép egy új, a tranzakciók biztonságát felügyelő központi rendszer is, ami – az MNB alelnökének szavaival - egy új, hatékony "központi védvonalat" jelent majd a csalások megelőzésében illetve visszaszorításában.