Hamarosan tiltólistára kerülhet a dubaji csokoládé

Vágólapra másolva!
A dubaji csokoládé egy földrajzi termékmegjelölés, amelyet különleges jogi szabályok védenek. Ez azt is jelentheti, hogy előbb-utóbb megszabhatják, kik jogosultak ezt az elnevezést használni. Azonban az adventi és karácsonyi bevásárlási szezonban még nem kell attól tartaniuk a vásárlóknak, kereskedőknek és gyártóknak, hogy a dubaji csokoládé neve tiltólistára kerül.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt hónapokban a dubaji csokoládé hihetetlen gyorsasággal vált népszerűvé, és mára számos gyártó kínálja Európában, köztük Magyarországon is, ahol viszonylag magas áron árusítják. 

Felvetődhet azonban a kérdés, hogy vajon szabadon használható-e a "dubaji csokoládé" elnevezés, vagy van valaki, aki előbb-utóbb fellép a használata ellen, kijelentve: "Ez az én szellemi tulajdonom!".

A Lidl vagy az Aldi boltjaiban édességet kereső vásárlók számára egy ilyen helyzet azt jelentheti, hogy az áhított termék egyszer csak eltűnik a polcokról.

Az elmúlt hónapokban a dubaji csokoládé hihetetlen gyorsasággal vált népszerűvé, és mára számos gyártó kínálja Európában
Az elmúlt hónapokban a dubaji csokoládé hihetetlen gyorsasággal vált népszerűvé, és mára számos gyártó kínálja Európában
Fotó: Anadolu via AFP

A név hallatán sokan azt gondolhatják, hogy Dubaj hagyományos édességéről van szó, amely a TikTokon villámgyorsan terjedő videóknak köszönhetően szerzett hírnevet Európában. 

Az igazság azonban ennél bonyolultabb: a dubaji csokoládé története egy konkrét személyhez köthető.

A dubaji csokoládé eredettörténete

Az édesség megalkotását Sarah Hamoudának, a dubaji Fix Dessert Chocolatier alapítójának tulajdonítják. Hamouda nemcsak vállalkozó, hanem influenszer is, és története jól példázza, milyen üzleti lehetőségeket kínál a közösségi média. Az Instagramon maga mesélte el, hogyan született meg a dubaji csokoládé: 

várandóssága alatt valami különleges édességre vágyott, amit a férje nem talált meg Dubajban. Végül Sarah döntött úgy, hogy maga készíti el azt, amire vágyott. 

Az édesség hamar népszerűvé vált, különösen miután a TikTokon futótűzként terjedtek róla a videók.

A karácsony előtti időszakra már igazi slágerré vált, ám a termék iránti keresletet még mindig nem tudják teljesen kielégíteni. A jelenleg elérhető mennyiséget pedig rendkívül magas áron kínálják. De vajon meddig folytatódhat ez így?

Jogvédelmi kérdések: a "dubaji csokoládé" mint oltalom alatt álló eredetmegjelölés?

A Deutsche Welle vizsgálta meg, hogy a dubaji csokoládé neve jogi védettség alatt áll-e. Noha arról nincs információ, hogy a termék megalkotója valamilyen jogcímen igényt tartana a névhasználatra, felmerült, hogy Dubaj maga léphetne közbe.

Hasonló helyzet áll fenn például a tokaji aszú, a champagne vagy a portói bor esetében, amelyek oltalom alatt álló eredetmegjelölések (OEM). 

Az ilyen védett termékeket egy nemzetközi megállapodás, a Lisszaboni Megállapodás genfi szövege szabályozza. Ezen egyezmény az Európai Uniót is magában foglalja, de az Egyesült Arab Emírségek nem tagja ennek a szerződésnek – magyarázta Rüdiger Bals szabadalmi jogász a DW-nek.

Ennek következtében Dubaj jelenleg nem tudja megakadályozni, hogy Európában gyártott termékeket "dubaji csokoládé" néven forgalmazzanak. Azonban létezik másik lehetőség is: a kétoldalú egyezmények rendszere.

Elméletileg az Egyesült Arab Emírségek regisztrálhatná a "dubaji csokoládét" mint földrajzi eredetmegjelölést a saját joghatóságán belül – állítja a német szabadalmi hivatal. Ezt követően pedig az Európai Unióhoz fordulhatnának védettségért - számolt be róla a Világgazdaság.

Egy ilyen folyamat azonban hosszadalmas, és jelenleg nincs arról hír, hogy ezt a lépést megtették volna.

Így hát, ha most indulunk vásárolni egy dubaji csokoládét, nyugodtan megtehetjük.

Az elmúlt hónapokban a dubaji csokoládé hihetetlen gyorsasággal vált népszerűvé, és mára számos gyártó kínálja Európában
Az elmúlt hónapokban a dubaji csokoládé hihetetlen gyorsasággal vált népszerűvé, és mára számos gyártó kínálja Európában
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Hónapok óta lázban tartja a magyarokat a dubaji csokoládé, amely rendkívül felkapott édesség a TikTokon. Az ünnepekre készülve egy magyar cukrászda már szaloncukrot is piacra dobott ilyen ízesítéssel.

Korábban már beszámoltunk róla, hogy hamarosan a Lidl és az Aldi kínálatában is megjelenik a dubaji csokoládé. Csakhogy van néhány fontos eltérés a két üzletlánc ajánlata között.

Az Aldi múlt vasárnap tette publikussá, hogy mikor és mennyiért lehet a boltjaiban megvásárolni az utóbbi időben Magyarországon is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő dubaji csokoládét. 

Arról is írtunk nemrég, hogy dubaji csokit próbáltak meg Magyarországon keresztül Ausztriába csempészni: a miklóshalmai (Nickelsdorf) határátkelőhely vámhivatalának munkatársai 52 ezer euró, vagyis majdnem 22 millió forint értékű dubaji csokoládét találtak egy török ​​autóbuszban.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!