A francia pezsgőkészítők szállításai közel 10%-kal estek vissza tavaly, a cégek az eladások csökkenéséért a gazdasági és politikai bizonytalanságot, valamint az olcsóbb italokat okolják - írja a The Guardian.
Az olyan kulcspiacokon, mint az Egyesült Államok és Franciaország,
a fogyasztók visszafogták a luxusital vásárlását, mivel a gazdasági és politikai bizonytalanság elvette a kedvet az ünnepléstől.
„A pezsgő a fogyasztók hangulatának valódi barométere” – mondta Maxime Toubart, a Syndicat Général des Vignerons, a termelők szakszervezetének elnöke és a Comité Champagne (Pezsgőbizottság) társelnöke.
Nem igazán van mit ünnepelni az infláció, a világszerte zajló konfliktusok, a gazdasági bizonytalanságok és a politikai kivárás közepette, különösen olyan fontos pezsgőpiacokon, mint Franciaország és az Egyesült Államok.
- mondta Toubart.
Az olyan megfizethetőbb alternatívák, mint a prosecco, az angol habzóbor és a crémant egyre inkább kiszorítják a pezsgőt a fogyasztók körében, miközben a kereslet a prémium francia ital iránt több mint két évtizedes mélypontra esett. Ráadásul az utóbbi években az olcsóbb italok minősége is versenyképesebbé vált.
Egyre több a jel arra is, hogy a Z generáció és a milleniálok az olyan kulcspiacokon, mint az Egyesült Államok, elfordulnak az alkoholtól, és gyakran más élvezeti cikkekre váltanak, miközben a baby boomer generáció nyugdíjba vonul, és kevesebbet költ borra.
Tavaly júliusban a francia pezsgőtermelők korlátozást rendeltek el a betakarított szőlő mennyiségére, miután az eladások több mint 15%-kal csökkentek 2024 első felében. Az egész éves szállítások 9,2%-kal maradtak el a 2023-as értékektől.
A 2024-es szüretet a francia Champagne régióban már eleve megnehezítette a fagy és a nedves időjárás, amelyet a klímaváltozás gyorsított fel, növelve a penész előfordulását szőlőtőkéken.
A pezsgőexport is visszaesett tavaly, 153,2 millió palackot szállítottak, ami közel 11%-os csökkenést jelentett 2023-hoz képest.
„Kevésbé kedvező időszakokban kell felkészülnünk a jövőre, fenntartanunk környezeti normáinkat, új piacokat és új fogyasztókat meghódítanunk” – mondta David Chatillon, a Comité Champagne társelnöke.