A koszovói békefenntartó misszióból tartott haza egy An-24-es típusú, szlovák katonai repülő 2006. január 19-én. A gépen utazó 43 katonából azonban 42 soha nem ért haza, mert a gép egy hegynek ütközött borsodban.
Napra pontosan 19 éve egy An-24 típusú, szlovák katonai repülőgép a koszovói békefenntartó misszióból, Pristinából indult el a kassai repülőtér felé. A fedélzeten volt 35 utas és a 8 fős személyzet. A légierő gépének volt arra engedélye, hogy Magyarországon keresztül repüljön. Ennek megfelelően 7 óra után nem sokkal be is lépett a légtérbe. Valamivel később azonban megszakadt a kapcsolat a repülő és a földi irányítás között. Mint kiderült,
a repülő 19 óra 40 perckor a borsodi Hejce és Telkibánya között a 800 méteres Borsó-hegynek ütközött, majd lezuhant.
A balesetben 42 katona meghalt, egyetlen egy tiszt, az akkor 27 éves Martin Farkas élte túl. A katona a becsapódás idejében a repülő hátsó felébe, a mosdóban volt. Ő könnyebb sérülésekkel megúszta, a tragédia után maga hívta fel a feleségét.
Azt már a vizsgálatok előtt is tudni lehetett, hogy a repülő probléma nélkül szállt fel Koszovóban, és a Martin Farkas vallomása szerint a balesetig nem tapasztaltak semmilyen szokatlant. Ebből már arra lehetett következtetni, hogy nem technikai probléma, vagy esetleg tűz okozta a gép lezuhanását.
2020-ban a szlovák védelmi miniszter feloldotta a hejcei légikatasztrófa vizsgálatának titkosítását. Ebből kiderült, hogy a személyzet hibázott a becsapódás előtt.
A fő ok, ami az 5605-ös számú An-24-es repülőgép katasztrófájához vezetett, valószínűleg a repülőgép legénységének hibája volt, mikor a leszállóhely megközelítése során a magasság csökkentésére nem a repülőgép fedélzetén rendelkezésre álló műszereket használta és kizárólag vizuális alapú megközelítést használt, miközben nem értékelte ki elegendően magasságát a környező terepre való tekintettel és nem tartotta be a repülőgép számára biztonságos magasságot a terep felett.”
- állt a szakértő bizottság összegzésében - írja a Honvédelem.hu.
A gép pilótája túl korán kezdhette meg az ereszkedést a kassai repülőtér felé, figyelmen kívül hagyva a zempléni hegyeket.
Mivel a gép nagyon közel zuhant le a szlovák határhoz, ezzel együtt a kassai reptérhez is, ezért szlovák hadsereg kutató-mentő egysége engedélyt kapott a lezuhant gép felderítésére. A mentésben 220 fős magyar csapat vett részt, köztük tűzoltók, mentők, katonák és rendőrök, valamint segítette őket még 80 szlovák mentő, tűzoltó és katona.