Ahogy arról már tájékoztatást adtunk, a korábbi Ügyfélkapu nem szűnt meg, de 2025. január 16-tól, azaz a mai naptól nem lehet elérni a korábbi módon, vagyis már nem elég a belépéshez csak a felhasználónevünket és a jelszavunkat megadni. Életbe lépett ugyanis a kétfaktoros azonosítás, amelynek lényege, hogy az Ügyfélkapu+-nál minden belépéskor új, egyedi kódot kapunk.
A belépés csak akkor válik lehetségessé a mai naptól kezdődően, ha előzetesen regisztrálunk az Ügyfélkapu+ nevű szolgáltatásra. Ezt a regisztrációt természetesen a későbbiek folyamán bármikor megtehetjük, amikor szeretnénk belépni az Ügyfélkapura, pontosabban most már az Ügyfélkapu+-ra. Tehát, ha mostanáig nem regisztráltunk, azzal nem maradtunk le semmiről, pusztán arról van szó, hogy a korábbi módon már nem tudunk bejelentkezni.
Az Ügyfélkapu+ alapvetően ugyanaz, mint az eddig megszokott Ügyfélkapu, csupán annyi a különbség, hogy a nagyobb ügyfélbiztonság érdekében úgynevezett kétfaktoros azonosítási lehetőséget kínál.
Mindössze annyi a változás, hogy - az előzőekben említettek szerint - a felhasználónevünk és a jelszavunk mellett minden belépéskor kapunk egy új, egyedi kódot, amit szintén meg kell adnunk.
Ahhoz, hogy használni tudjuk az új Ügyfélkapu+-t, először is regisztrálni kell. Ehhez mindenekelőtt a korábbi ügyfélkapus bejelentkezésnél a szokásos módon megadjuk a felhasználónevet és a jelszót, ezután az Ügyfélkapu+ igénylése funkciót kell kiválasztani. Ez egy ingyenes művelet, semmit nem kell kitölteni hozzá.
Ehhez azonban szükség van egy úgynevezett autentikátor (hitelesítő) alkalmazásra, amire megkapjuk a regisztrációhoz szükséges kódot, amit a telefonunkra, tabletünkre, vagy a számítógépünkre kell telepíteni.
Az alkalmazható hitelesítő alkalmazások (más néven authenticatorok) a hivatalos tájékoztató oldal szerint a következők:
Ha megvan az alkalmazásunk, valamint a gépünk és a telefon is online van, akkor indulhat a folyamat. Az Ügyfélkapu+ igénylésekor megjelenik egy QR-kód, ezt kell beolvasnunk a hitelesítő alkalmazással, ami generál nekünk egy kódot, és ezt beírva tudunk regisztrálni.
A regisztráció után kapunk egy törlőkódot is, ezt mindenképpen mentsük le valahova arra az esetre, ha később valamikor törölnünk kellene az Ügyfélkapu+ szolgáltatást.
Ha valaki nem bízik a saját digitális készségeiben, akkor személyesen is felkeresheti valamelyik kormányablakot, ahol segítenek neki a regisztrációban.
Ha a regisztráció sikeres volt, akkor a bejelentkezési felületen immár az Ügyfélkapu+ gombra kell kattintanunk. A felhasználónév és a jelszó beírása ugyanúgy történik meg, ahogy korábban, csak plusz funkcióként a hitelesítő alkalmazást is meg kell nyitni, és az alkalmazás által generált kódot meg kell adni. Innentől pedig a már jól ismert felületen találjuk magunkat.
Fontos, hogy 2025. január 16-tól két módon tudjuk az Ügyfélkapu+-t használni.
Vagy az említett kód segítségével léphetünk be a kétfaktoros azonosítással, vagy a DÁP-ra (Digitális Állampolgárság Program) való regisztrációval.
Ha sem az Ügyfélkapu+-ra, sem a DÁP-ra nem regisztrálunk, akkor viszont elveszítjük az elektronikus ügyintézés lehetőségét azon ügyek esetében, amelyekhez ügyfélkapus belépés szükséges, mint például az EESZT-hez való hozzáférés. De ahogy a bevezetőben említettük:
ez bármikor pótolható, amikor online módon szeretnénk ilyen ügyeket intézni.
Mindezek hiányában viszont innentől kezdve csak a kormányablakban, személyesen intézhetjük ezeket az ügyeket.
Az Ügyfélkapu+-ra való bejelentkezéshez érdemes megnézni a fejlesztő NISZ Zrt. videóját is, melyben a szolgáltatáshoz csatlakozás lépései láthatók: