„A magyar lakosság 60 százaléka tudott az elmúlt években legalább egy vendégéjszakás, szabadidős utazáson részt venni. A megkérdezettek 28 százaléka utazik csak belföldre, 28 százaléka belföldön és külföldön is járt, míg 4 százalékuk csak külföldre ment” – mondja Bernhard Haider, az Aldi országos ügyvezető igazgatója. A belföldre utazást tervezők átlagosan 105 000 forintot szánnak egy főre, és ennek 2,5-szeresét, mintegy 250 000 forintot költenek fejenként a pihenésre azok, akik külföldre mennek.
A belföldre utazók túlnyomó többsége legfeljebb négy vendégéjszakát tölt el, és mindössze 8 százalék azok aránya, akik egy hétnél hosszabb időre választanak magyar utat. A külföldre utazók 37 százaléka viszont egy hétnél is hosszabb ott-tartózkodást tervez. A legtöbben nyáron utaznak:
a belföldre utazók 40 százaléka csak ebben az időszakban utazik, míg a külföldre járók esetében 25 százalék ez az arány.
A tavaszi-őszi szezon kedveltsége sokkal kisebb, és a téli utak kül- és belföldön egyaránt a legkevésbé keresettek.
Itthon egyértelműen a wellnesszelés – a válaszadók egytizede csak ilyen úton vett részt –, és a vízparti nyaralás a legnépszerűbb, a külföldi utak esetében pedig a vízparti nyaralás és a városlátogatás áll fej fej mellett az élen utazási motiváció szempontjából. Népszerű még a falusi turizmus, és az egészségmegőrző, rekreációs utak is gyakoriak. Akár hazai, akár nemzetközi útról van szó, a magyarok – különösen belföldre – társasággal szeretnek utazni: 35 százalék csak a párjával, 23 százalék csak családdal, 7 százalék pedig csak barátokkal közösen megy el kikapcsolódni.
Az utazási eszközök esetében bel- és külföldön egyaránt az autó a legnépszerűbb: itthon 61 százalék a csak autóval/motorral utazók aránya, míg 21 százalék csak vonattal vagy busszal indul el.
A külföldi utaknál a repülő a második leggyakoribb választás, összességében minden tizedik magyar jut el külföldre évente legalább egyszer légi úton.
Érdekesség, hogy külföldi túrák esetében háromszor több a motort választók aránya, mint a belföldi utazók esetében.
„A szállástípusok közül belföldön továbbra is verhetetlenek a magánszállások: a válaszadók 33 százaléka csak vendégházban, apartmanban vagy egyéb magánszálláshelyen foglal, míg 22 százalék azok aránya, akik csak szállodában szállnak meg. A külföldi utak esetében is ugyanez a sorrend” – nyilatkozta Bernhard Haider, aki jelezte, vállalatuk ennek megfelelően bővíti a honlapján közvetlenül foglalható szállások számát.
Az országhatáron belül elsőként a Balatont, aztán a Mátra-Bükk, majd Sopron-Fertő és Pécs-Villány turisztikai térségét adták meg a válaszadók mint legkedveltebb utazási célpontjaikat. Mindemellett szinte egyforma mértékben választanák a magyarok Gyula, Tokaj-Nyíregyháza és Bük-Sárvár térségét.
A külföldi úticélok közül a legtöbben Olaszországba utaznának, amit Görögország, Horvátország és Spanyolország követ. Népszerű még Ausztria, Törökország és Ciprus is. A kontinensen kívüli úti célok közül a legtöbben a Maldív-szigetekre vágynak, amit Egyiptom, Izland és az Egyesült Államok követ a rangsorban.
„A felmérés eredménye egybecseng az Aldi Utazás elmúlt hétévnyi tapasztalatával. A magyar utazók elsősorban nyáron utaznak külföldre, a déli tengerparti országokba – ezért is növeljük például a Görögországban, Horvátországban és Olaszországban foglalható kínálatunkat” – mondta Bernhard Haider.
A vállalat szerint sokan keresik a különleges, máshol nem elérhető utazásokat, így az expedíciós hajóutakra és 6 hónapos óceánjárásokra is érkeztek foglalások. Emellett a válaszadók 91 százaléka online foglalja le utazását, kevesebb mint tizedük választja a személyes ügyintézést.
2024 új rekordot hozott a turizmusban: az ágazat teljesítményéhez a belföldi turizmus teljesítménye és a külföldről Magyarországra látogatók magas száma egyaránt hozzájárult. A részleteket a Magyar Turisztikai Ügynökség nemrég ismertette, a tájékoztató alapján készített összeállításunkat itt találja.