A Lidl brutális bírsága után a többi multit is vizsgálják

Vágólapra másolva!
Újabb versenyfelügyeleti eljárásokat indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), ezúttal három élelmiszer-kiskereskedelmi láncnál. A hatóság nemrég már megbírságolt egy magyarországi láncot: a Lidl azért kapott 186 millió forintos büntetést, ahogy a teljes kiőrlésű termékeiről a vásárlók irányába kommunikált. A fogyasztói jelzések alapján most megfogalmazódott a gyanú, hogy a Spar, az ALDI és a Tesco is hasonlóan megtévesztő kereskedelmi kommunikációt folytathat egyes „teljes kiőrlésűként” hirdetett termékeivel kapcsolatban.
Vágólapra másolva!

Vizsgálatot indított a GVH a "teljes kiőrlésű" termékekkel összefüggésben több magyarországi áruházláncnál, azt követően, hogy februárban megtévesztőnek találta  a Lidl Magyarország kereskedelmi kommunikációját négy „teljes kiőrlésűként” hirdetett terméke esetében. Kiderült, hogy az érintett pékárukban található liszt csak alig egyharmad arányban volt teljes kiőrlésű lisztből. 

A fogyasztók megtévesztése miatt a GVH Versenytanácsa 186 millió forint bírságot szabott ki, az országszerte mintegy 200 áruházat működtető Lidl kiskereskedelmi vállalkozásra.

Az ügy részleteit az Origón ebben a cikkben olvashatja el. A GVH döntésére reagált az áruházlánc, ám állításaival szemben a GVH jelezte, hogy a diszkontláncot elmarasztaló döntés mögött a cukorbeteg fogyasztók védelme áll. A hatóság jelzése szerint ugyanis Magyarországon több mint egymillióan élnek cukorbetegséggel, számukra rendkívül lényeges, hogy milyen alapanyagokból készülő péksüteményeket fogyasztanak.

teljes kiőrlésű pékáru, illusztráció
Képünk illusztráció
Fotó: Unsplash

Három áruházlánc került a hatóság látókörébe

A Gazdasági Versenyhivatal az eljárás lezárását követően közölte, hogy 

fogyasztói jelzések alapján panaszeljárások keretében vizsgálja további piaci szereplők „teljes kiőrlésű” termékekkel kapcsolatos tájékoztatási, illetve kereskedelmi gyakorlatát. 

A panaszeljárások következményeként most három versenyfelügyeleti eljárást indított a hatóság:

  • a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.-vel (Spar), 
  • az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt.-vel (Aldi), és
  • a TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt.-vel (Tesco)

szemben. 

A GVH mindhárom élelmiszer-kiskereskedelmi cég esetében észlelte, hogy egyes „teljes kiőrlésű” jelzővel forgalmazott, helyben sütött pékáruikkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációjukban, illetve önmagában ezen termékek elnevezésével valószínűsíthetően megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytatnak. A gyanú szerint a cégek azt a téves benyomást keltik a fogyasztókban a termékek összetétele, mint lényeges jellemző tekintetében, hogy azok túlnyomó részben teljes kiőrlésű liszttel készültek.

A versenyfelügyeleti eljárások megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozások a jogsértést elkövették. 

Az eljárások a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányulnak. Az eljárások lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy a

 versenytörvény szerint az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít bele.

Az ügy kapcsán a GVH arra hívja fel a vállalkozások figyelmét, hogy a kereskedelmi kommunikációjuk kialakítása során figyelmemmel kell lenniük arra, hogy a fogyasztók miként fogják értelmezni üzenetüket, és nem várhatják el fogyasztóktól, hogy az állítások valóságtartalmának utánajárjanak.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!