Soha ilyen minőségi szórakozást nem jelentettek a pénzügyi ismeretek, mint ezekkel a játékokkal

Vágólapra másolva!
Nagyjából három évtizede kezdődött a világban és Magyarországon is az asztali táblás játékok reneszánsza. Azóta pedig nagy létszámú közönség, valamint jelentős gazdasági teljesítmény sorakozott fel a modern társasjátékok kultúrája mögött. Ha pedig társasjátékok és gazdasági teljesítmény: új cikksorozatunkban először olyan pénzügyi, gazdasági témájú társasjátékokat mutatunk be, melyek nem pusztán kiváló időtöltést jelenthetnek, hanem szórakoztató és tanító módon hozzák közelebb ezeket a sokszor komoly, távolságtartással kezelt témákat a kisebbekhez, nagyobb gyerekekhez, és felnőttekhez egyaránt. Első rész.
Vágólapra másolva!

Sokaknak a pénzügyi társasjáték a szinte minden magyar háztartásban megtalálható Gazdálkodj okosan! című játékot, esetleg annak egy újragondolt változatát, vagy éppen a mindkettő alapjául szolgáló Monopolyt jelenti. Esetleg a Hotelt. Ezek a játékcímek mind megkerülhetetlenek a társasjátékok gazdag, egyre növekvő univerzumában – már ha helyén tudjuk őket kezelni. Mert hiába örök életű(nek tűnő), népszerű brandek termékei ezek – némelyik olyan régi, hogy már erős nosztalgiafaktorral bír a jelenben –, mechanikai és játékélmény szempontjából nagyságrendi és behozhatatlan lemaradásban vannak napjaink korszerű táblás gazdasági stratégiai játékaihoz képest.

board game, illusztráció
Képünk illusztráció
Fotó: Unsplash

A modern társasjátékok világa elképesztően nagy és izgalmas univerzum, melyben könnyű elveszni. De senkinek nem kell magát mély vízben éreznie: új cikksorozatunkban olyan játékokkal mutatjuk meg ennek a hatalmas világnak egy kicsiny részét, melyek garantáltan jó választást jelenthetnek azoknak, akik minőségi időt töltenének családjukkal, barátaikkal. 

Elsőként pénzügyi, gazdasági témájú játékokat veszünk sorra, egyszerre gondolva a családokra és azokra is, akik ilyen témájú játékok formájában keresik a minőségi időtöltés lehetőségét. 

A következő cikkeinkben bemutatott játékok másik része pedig kifejezetten a pénzügyi edukáció jegyében készült, főként a gyerekeknek, illetve a nagyobb iskolásoknak – ezekkel főként a magyar nevelési-oktatási intézményben tanulók találkozhatnak, de megérdemlik, hogy azok falain kívül is ismerjék őket.

Pénzügyi tudatosságra nevelés közösségben – Suska és Zsozsó a hőssuliban

Első cikkünkben épp egy ilyen terméket, pontosabban egy olyan dobozt mutatunk be, melyen belül a játékokkal több korosztályt is meg lehet szólítani a legfiatalabbak körében – ez pedig óriási szó annak tükrében, hogy az 5-10 évesek rövid idő alatt is nagyon sokat változnak, fejlődnek, ami izgalmas egy hatévesnek, az már a hét-nyolcévest nem érdekli, és így tovább. Ugyanakkor vezető befektetési szakemberek és mértékadónak tekinthető kutatók szakmai véleménye megegyezik abban a kérdésben, hogy a pénzügyi tudatosságra nevelést nem lehet elég korán kezdeni. Anélkül, hogy részletes szakmai elemzésben mélyülnénk el, csak annyit jelzünk: minden kutatási eredmény azt támasztja alá, hogy 

már óvodás korban fejleszthetők, és érdemes is fejleszteni azokat a készségeket, melyek a tudatos döntéshozatallal, ezzel összefüggésben pedig a felelős pénzkezeléssel függnek majd össze a jövőben. 

Az óvodásoknak és a kisiskolásoknak persze még nem érdemes tényleges pénzügyi ismereteket tanítani, a lexikális ismeretek átadása a szakemberek szerint nagyjából 9 éves kortól kezdődhet. Az ennél fiatalabbaknál közösségi élményt jelentő, játékos formában, mintaadással illetve ajánlott mintakövetéssel fejleszthetők e készségek, illetve formálható a gyerekek attitűdje.

A Pénziránytű Alapítványnál megjelent Suska és Zsozsó a hőssuliban nagyobb óvodásoknak és a kisiskolásoknak szóló, kiváló edukációs játékgyűjtemény
Fotó: Origo

Ezen szempontok mentén összeállításunk első játéka, illetve az azzal megvalósított kezdeményezés, több miatt is unikálisnak tekinthető. Egyrészt azért, mert a Pénziránytű Alapítványnál megjelent, az egyik legnagyobb hazai társasjáték kiadóval és -forgalmazóval, a Gémklubbal közösen megvalósított Suska és Zsozsó a hőssuliban ugyanis pontosan a fentieket kínálja elsősorban az 5-9 éves gyerekek számára. 

Másrészt pedig a hazai pénzügyi kultúra fejlesztését felvállaló – és ezzel hiánypótló munkát végző – alapítvány 2022 őszén ingyenesen juttatta el a játékot a hálózatába tartozó általános iskolákba, illetve tette azt igényelhetővé az intézmények számára. Harmadrészt azért, mert bár fejlesztő játékból több is forog a piacon, a Suska és Zsozsó nem csak ingyenesen érhető el az intézményeknek, hanem magas gyártási színvonalon, rögtön négy játékot is ad a kisgyerekeket nevelők, oktatók kezébe eszközként. S végül: a játék fejlesztési céllal készült, azaz tervezésénél hangsúlyosak voltak a nevelési-oktatási szempontok, és ezek érvényesülésével kellett szórakoztatónak is lenni.

Intézmények számára ingyenes igénylési lehetőséget biztosít a Pénziránytű Alapítvány
Fotó: Origo

Több korosztályt szólít meg egyetlen doboz tartalma

A Suska és Zsozsó a hőssuliban mind a négy játéka más készségek fejlesztésére koncentrál, és a célcsoportnak számító 5-9 éves korosztályon belül is különböző korúakat céloz meg. Mindegyik játékhoz rendelkezésre állnak a dobozban a szükséges alkatrészek. Így például A terv című játék nem egyszerűen memóriajáték, ami a koncentrációt és az együttműködést fejleszti (a gyerekeknek közösen kell megtalálniuk például a kirándulásra, vagy szülinapra magukkal vinni kívánt tárgyakat), hanem segíti a tudatos tervezés alapjainak elsajátítását. is.

Négyféle játékhoz szükséges minden alkatrészt tartalmaz a doboz
Fotó: Origo

A Dolgom van! a pénz értékét, értékmeghatározó szerepét tanító játék, amellyel egyszerűen, de nagyon célzottan tanulhatnak a kisebbek arról, hogy a különböző termékeknek az ára eltérő. Így tehát fontos, hogy alaposan átgondolt döntéseket kell hozniuk arról, milyen tevékenységgel szereznek pénzt, és azt hogyan, mire akarják elkölteni.

Az Arany vonat talán a legösszetettebb játék a négyből, melyben izgalmas témában – egy, a gyerekek által kiszínezett vonat összeállításában és végigjárásában – tanulhatnak a kisebbek a pénzgyűjtésről, pontosabban az előre tervezésről. A játék mechanikái között megjelenik egy szintén népszerű metódus egyszerűsített változata, ez pedig az úgynevezett draft. A gyerekek egymásnak adják át a színes ceruzákat, de nem mindegy, a későbbi vonat általuk előzetesen kiszínezett „vagonján" melyik mezőt milyen színűre satírozzák. Ennek ugyanis lehet jelentősége a vonaton való végighaladás során, amikor pénzt gyűjtenek a játékosok. A játékban van dobókocka dobás, de néhány játékalkalom után előzetes tervezéssel lehetőség van a dobás hatásának, azaz a szerencsefaktor mérséklésére. A játék ilyen módon egyszerre fejleszti a finom-motorikát, a logikus döntéshozatalt, miközben a vonaton („pályán") való mozgással egészséges versenyhelyzetet is teremt a gyerekek között (némi szerencsével és előrelátással, a begyűjthető pénzek elhappolhatók a vetélytársak elől).

Suska és Zsozsó a hőssuliban: minőségi kivitelben nevel szórakoztatva
Fotó: Origo

A negyedik, Kirakodóvásár című tétel a tudatos vásárláshoz szükséges döntéshozatalt helyezi előtérbe. A játék egyszerre szett- és értékgyűjtés, melyben arra kell törekedni, hogy adott értékű kártyákat tartsunk kézben adott színből, melyeket jutalomtárgyakra lehet váltani. Talán ez az a játék, amely egyébként még felnőtteknek is nyugodtan ajánlható, kártya- és szettgyűjtő, és az összegyűjtött kollekciót jutalomra beváltó mechanikája miatt. A kisebbek esetében pedig már néhány játszma után megnyílhat a játék, abban az értelemben, hogy egyre tudatosabban figyelhetik a játéktéren forgó kártyákat. Jegyezhetik magukban, hogy milyen értékű lapok, milyen színben kerültek már ki a játékból, így önkéntelenül is esélyeiket latolgatva, tudatosabban tervezhetik meg következő lépésüket, kártyalehelyezésüket, vagy új kártyák húzását.

Hiánypótló munka játékgyűjtemény
Fotó: Origo

A Suska és Zsozsó a hőssuliban játékgyűjtemény mindegyike kínál a nevelőknek lehetőséget arra, hogy a játékélményt, annak tanulságait, megbeszéljék a gyerekekkel. Ez szintén nagyon fontos szempont ennek a hiánypótló, fejlesztő játéknak a pedagógiai alkalmazásánál, hiszen a szórakoztatva nevelést így az óvónők, pedagógusok a gyerekek saját szintén tudják tudatosítani, közösen megbeszélni azt, mi is történt a játékban.

Más-más készségeket fejlesztenek az egyes játékok
Fotó: Origo

A Suska és Zsozsó a hőssuliban fontos alkotás, mert egyszerre tanít szórakoztatva, közösségben, és irányítja a legfiatalabbak figyelmét a képernyőkön kívüli világra, jelesül a társasjátékozás képviselte minőségi időtöltésre, mint kikapcsolódási formára.

Sorozatunk következő részében egy nagyobbakat, illetve a felnőtteket megszólító játékkal foglalkozunk, mely az angol ipari forradalom világába vezeti a játékosokat. Kövesse figyelemmel cikkeinket!

A cikkben bemutatott játékot a Pénziránytű Alapítvány bocsátotta rendelkezésre. A tesztpéldányt köszönjük.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!