Fehérjeszelet-gyártó nagyhatalommá teheti Magyarországot egy hazai vállalat beruházása

Vágólapra másolva!
Mostantól komplex, többrétegű fehérjeszeletet is képesek gyártani a BioTechUSA szadai gyártó- és logisztikai bázisán. A több milliárd forint értékű fejlesztés nem pusztán a vállalat termelési kapacitásának többszörözéséről szól. A magyar tulajdonú vállalat elképesztően széles termékpalettájával úgy menetel előre a fehérjeszeletek, multivitaminok, fehérjeporok piacán, hogy közben a minőségből semmit nem enged. A cég most már több mint 100 országba szállít, új berendezéseik pedig nem csak technológiai szintlépést jelenthetnek.
Vágólapra másolva!

Több hullámban valósítja meg eddigi történetének legnagyobb, összesen 9 milliárd forint értékű beruházását a BioTechUSA. Amikor tavaly látogatást tettünk a szadai gyárban – ez a nagyobb üzemük, 32 ezer m2 beépített szintterülettel, a Dunakeszin működő gyártóbázis 12 ezer m2-es –, a korábbi fejlesztésekkel már megvalósított berendezéseket láthattunk, többek között egy egyedülálló automata raktárat, mely az anyagot viszi a dolgozóhoz, jelentős időt megspórolva. Amit pedig a mostani alkalommal megtekinthettünk a tavalyi újdonságok mellett, az mind a beruházási érték, mind a képviselt technológiai színvonal révén újabb szintlépést jelent a vállalatnál. 

A vállalat szadai bázisán új komplex, többrétegű szeletet gyártó sor állt üzembe, biotechusa
A vállalat szadai bázisán új komplex, többrétegű szeletet gyártó sor állt üzembe
Fotó: BioTechUSA

Saját gyártás és saját logisztika a versenyelőnyért

Hatalmas, látványos, értéke tíz számjeggyel leírható összeget képvisel – egész pontosan 5,5 milliárd forintot –, és az iparági standardoknál jóval magasabb minőségű többrétegű, multilayer fehérjeszeletek készülnek majd a BioTechUSA új berendezésén. Látogatásunkkor még annyira új volt, hogy szinte érezni lehetett rajta a gépolaj szagát – érzékeltethetnénk ezzel, ha nem lenne éppen ez a teljes képtelenség ezen gyártósornál. A vállalat szadai gyártóüzemei és berendezései ugyanis nem csak szemrevételezésre makulátlanul tiszták és higiénikusak, hanem a gyártásra előírt iparági sztenderdeknél szigorúbb protokollok biztosítják valamennyi csarnokban, valamennyi gépnél, valamennyi gyártási fázisnál a megbízható, folyamatosan magas minőséget, gyakorlatilag az utolsó gramm felhasznált alapanyagig visszakereshetően. Ez valósul meg az új szeletgyártó sornál is, melyről érthető büszkeséggel beszél a BioTechUSA vezérigazgató-társtulajdonosa, Lévai Bálint, és a logisztikai igazgató és szadai gyárvezető, Polencsik János is.

Polencsik János a vállalat szadai és dunakeszi fejlesztéseiről adott tájékoztatást, BioTechUSA, 2025.03.11.
Polencsik János a vállalat szadai és dunakeszi fejlesztéseiről adott tájékoztatást
Fotó: BioTechUSA

Egy olyan látogatás, mint a mostani, éppenséggel kiválóan alkalmas, hogy rálátást kapjunk arra, miért nem pusztán a gyártási kapacitás háromszorozását jelenti az új gépsor bekapcsolása, és hogy miért kiemelt jelentőségű a magyar piac új szelet- és vitamincsalád bevezetésekor – ez utóbbit is bejelentette a vállalat. Néhány izgalmas adattal, következtetéssel foglaljuk össze a tapasztaltakat, amiket nem csak a sport- és mozgásszerető embereknek, illetve a vállalat termékeit eddig is kedvelőknek érdemes elolvasni.

Európai szintű, európai színvonalú fejlesztés a családi vállalatnál

Képzeljük el, hogy egy jól csengő, „amerikás” cégnév mögött – ez a BioTechUSA – egy magyar családi vállalkozás áll. Nem az övéké az egyetlen példa a magyar gazdaságtörténetben arra, hogy a nyugatias hangzású cégnév magyar vállalatot takar (a hozzátartozónak vélt marketingérték miatt a szórakoztatóirodalomban az írói álnevek egy része sem véletlenül angolszász hangzású). Ám lényeges mozzanat, hogy ezt a cégnevet a Lévai család korábban valóban egy Egyesült Államokból importálta (először a termékekkel együtt), mielőtt lerakták a ma látható – és bizonyosan nem végleges állapotú – magyarországi gyártásuk és logisztikájuk alapjait. Ha ezt „elképzeltük” (s vele a ScitecNutrition felvásárlását), akkor tegyük hozzá azt, hogy a vállalat mostanra európai viszonylatban is az egyik legjelentősebb táplálékkiegészítőket gyártó céggé vált. Tényszerűen ez most már 103 ország kiszolgálását jelenti – közöttük van az USA is, bár a kisebb exportpiacuk közé tartozik. De eljutnak termékeik Indonéziába, sőt, Nepálba is, amellett, hogy fő exportpiacaikat a nyugat-európai országok jelentik. E mellé több tucat webshop, 300-nál több fizikai üzlet tartozik szerte a világon.

BioTechUSA, Egy új fehérjeszelet kifejlesztése összetett folyamat, a vállalat pedig mostantól többrétegű szeletek előállítására is képes
Egy új fehérjeszelet kifejlesztése összetett folyamat, a vállalat pedig mostantól többrétegű szeletek előállítására is képes
Fotó: BioTechUSA

A táplálékkiegészítők globális, 485 milliárd dolláros piacán a BioTechUSA-é valódi magyar sikertörténet, nem csupán egy frázis.

Pedig a varázsfőzet receptje – ha vannak is titkos technológiai összetevői, amiket csak láthattunk, de nem mutathatunk meg – nem boszorkányság, sokkal inkább állhatatosság és következetesség kérdése.

Erre Lévai Bálint szavai alapján két példát említünk:

  • Az iparági átlagnál jóval szigorúbb protokollok alapján zajlik a gyártás mindkét telephelyükön. S nem csak akkor ügyelnek a gyártási szabályokra, amikor helyszíni audit zajlik a helyszínen, hanem egyenletesen magas minőségben zajlik a termék előállítás ellenőrzés nélkül is. A feladat komplexitását például azzal érzékeltették a helyszínen, hogy egy keverési eljárásban a 120 kg töltősúlyban minden egyes grammnak azonos homogenitással kell rendelkeznie, miközben a receptúra szerinti felhasznált anyagok mennyiségét okosmérlegek ellenőrzik folyamatosan.
  • Lévai Bálint szerint bár az internetes értékesítés egyre nagyobb szerepet játszik teljesítményükben, de a fizikai boltoknak Európa-szerte óriási jelentősége van. Azokban ugyanis azt kapja meg a vásárló, ami sokszor nehezen tehető az online értékesítés mögé: igényei szerinti szakértői támogatást abban, hogy milyen terméket válasszon a cég igen széles termékpalettájáról. „Emiatt pedig van az a pont, amelyen túl megéri fizikai üzleteket fenntartani, azok minden logisztikai és személyzeti többletfeladataival és költségeivel együtt” – mondta Lévai Bálint.

Mindehhez most hozzájön az egyedi fejlesztéssel elkészített, szoftveres vezérlésű új szeletgyártó üzemsor, melynek jelentősége valóban csak európai viszonylatban mérhető, és amellyel kapcsolatban a vállalat az európai piacokon való megerősödését várja. Ez pedig megalapozott lehet a piac dinamikus bővülése alapján is. 

Egyrészt napi 150-170 ezres, többrétegű szeletek gyártására alkalmas kapacitásával a BioTechUSA elérheti az évi 50 millió darabot, ami óriási ugrás a jelenlegi, a dunakeszivel együtt tekintett, kb. 20-25 millió szeletes single layer (egyrétegű) kapacitásához képest. 

Ez az évi 50 millió darabszámos kapacitás olyan gyártási nagyságrendet képvisel, mely a kontinens viszonylatában tekintve is jelentős. 

Másrészt a teljesen egyedi, a cég saját fejlesztési elképzeléseit is megvalósító rendszer hazai és európai cégek jelentős összefogásával valósulhatott meg. 

Nem piaci termékként létező, „polcról levehető" gépkomplexumról van tehát szó, hanem egy teljesen egyedi rendszerről. „Az első lépéstől az utolsóig robotizált, emberi beavatkozást csupán minimálisan igénylő egység különlegesség A beruházás szakmai előkészítése, kivitelezése, a technológia kialakítása, valamint a termékfejlesztés nagyszerű csapatmunka volt, melyre joggal lehetünk büszkék. Jelenleg tesztgyártásokat végzünk, az éles gyártásra 2025 második felében kerül sor” – tette hozzá Markovics Diána, a cégcsoport ellátási területekért felelős ügyvezető igazgatója.

Markovics Diána, a BioTechUSA-cégcsoport ellátási területekért felelős ügyvezető igazgatója az üzembejáráson beszélt a szigorú gyártási protokollokról, BioTechUSA
Markovics Diána, a BioTechUSA-cégcsoport ellátási területekért felelős ügyvezető igazgatója az üzembejáráson beszélt a szigorú gyártási protokollokról
Fotó: BioTechUSA

A nagy optimalizációs feladvány bajnokai

A látottak technológiai részletei is nagyon érdekesek, de talán még érdekesebb az, hogy miért vágott bele a cégcsoport ennek a hatalmas fejlesztésnek a megvalósításába.

Ha más gyártónak adtuk volna ki a szeletek előállítását, azaz a bérgyártás mellett döntöttünk volna, nem tudjuk azt a minőséget megvalósítani, amit termékeinkkel kapcsolatban célként meghatároztunk

– mondta Lévai Bálint. Ezért úgy döntöttek, hogy saját fejlesztésként emelik be gyártásukba a többrétegű proteinszeletek gyártását, reagálva a termékek iránti növekvő piaci igényekre. 

Lévai Bálint, a BioTechUSA vezérigazgatója-társtulajdonosa
Lévai Bálint, a BioTechUSA vezérigazgatója-társtulajdonosa
Fotó: BioTechUSA

Az Origo azon kérdésére, hogyan látja a vállalat a hatalmas beruházás kapcsán felmerülő kockázatokat, Lévai Bálint elmondta: ezzel a kapacitással a BioTechUSA jelentős előrelépést tehet a bérgyártásban, azaz más partnerek igényeinek kiszolgálásában – az általuk biztosított igen magas színvonalon. S bár a cég külföldi piacai igen jelentősek, a cégvezető szerint új termékeikkel először mindig a hazai fogyasztók találkozhatnak, mert a vállalat mostanra elmondhatja azt, hogy nem csak szakmán belül, hanem egyes fogyasztói csoportokban is eseményt jelent, ha a cég új terméket dob piacra.

Mit adott a cégnek az FC Barcelona jelentette partnerség?

A vállalat lassan egy éve az FC Barcelona hivatalos táplálékkiegészítő nemzetközi partnere. Egy ilyen partnerség kapcsán első gondolat, hogy ennek tapintható hatása van – például – a spanyol piaci szereplésben, de Lévai Bálint arra hívta fel a figyelmet, hogy valójában ennél többről van szó. Az FC Barcelona ugyanis olyan nemzetközi márka, melynek erőssége hozzájárul a BioTechUSA hitelességéhez is, és fordítva: a táplálékkiegészítő márka az FC Barcelona számára is referenciát jelent.

Egy magas gyártási és higiéniai protokollok, élelmiszer-biztonsági előírások szerint működő üzem bejárása, amelynek alkalmával különleges, élvonalbeli technológiát képviselő gépek működése is megtekinthető, az erre fogékonyak számára igazi élményt jelenthet. Különösen, hogy ha a látottakhoz hozzávesszük azokat a további fejlesztéseket, amelyeket a vállalat bemutatott vagy említett a látogatáson: az új shaker szitázó üzemet, a megvalósított napenergia hasznosító fejlesztéseket, illetve a munkavállalók jólétéhez és elköteleződéséhez hozzájáruló szociális blokkok fejlesztését. 

Akár évi 50-55 millió szelet is készülhet az új gyártósoron
Fotó: BioTechUSA

Ha ezek komplexitásától, illetve érdekességétől hátrébb lépünk egyet, akkor kirajzolódhat egy hatalmas, leginkább termelési, energetikai, logisztikai optimalizációs feladványnak tekinthető rejtvény, melynek mindig újabb és újabb részeit oldja meg a vállalat, hogy holnap még jobb legyen annál, mint amilyen tegnap volt. Ez a folyamatos, soha le nem záruló, elkötelezett optimalizációs munka, ami a helyszíni bejárás szerint a vállalat egyik legfőbb erőssége – ennek egyszerre eredményei és kiváltói újabb és újabb beruházásaik.

A cikkben látható felvételeket a vállalat kérésére az általuk felhasználásra ajánlott képeikből válogattuk.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!