Már jóval a nyitás előtt kígyózott a sor az áruház előtt, az első 400 látogató ugyanis akciós kupont kapott, de egész nap kedvezményekkel, különleges ételajánlatokkal, a gyerekeknek pedig különféle attrakciókkal, arcfestéssel és csillámtetoválással készült az áruház az ünnepélyes újranyitás alkalmából. Tulajdonképpen szó szerinti újranyitásról nem is beszélhetünk, mert az üzlet úgy oldotta meg az 1 éven át tartó teljes körű átépítést, hogy a vásárlók alig érzékeltek belőle valamit, a bolt ugyanis egy napra sem zárt be.
Még tavaly novemberben tett ki az áruház egy videót az Instagram oldalára, ahol egy drón szállította a megvásárolt csomagot a vásárló autójáig, sőt még a csomagtartóba is betette azt. Ebből már lehetett sejteni, hogy a soroksári IKEA valami nagy dologra készül.
Lényegében minden, ugyanakkor marad továbbra is az az IKEA élmény, amit a vásárlók már megszokhattak és ami miatt szeretnek időként eltölteni egy fél napot a kiállító terekben gyönyörködve, illatgyertyákat szimatolva, svéd húsgolyót falatozva.
Ahhoz, hogy szembetűnjön az első innováció még be sem kell lépnünk az épületbe. Tartozik ugyanis az áruházhoz egy kültéri átvételi pont, így ha nem ragaszkodunk a házhoz szállításhoz, elég begurulni autóval a kültéri átvételi ponthoz és már mehetünk is haza. Persze a korábban megrendelt áruval. Ugyanakkor innen is nyílik egy ajtó a bisztróhoz, ha időközben meggondolnánk magunkat és mégis beugranánk egy hot dogra vagy sajttortára.
Amint beléptünk a megújult épületbe, rögtön egy kis kávézósarok fogadt minket. A magyarázat szerint azért, hogy a vásárló az üzletbe belépve lelassulhasson, lélekben is megérkezhessen és kicsit átszellemüljön.
Az egész koncepció mögött az is, hogy egy újfajta vásárlási élményt mutasson az embereknek.
Minden másik IKEA üzlettel ellentétben itt az emeletere költözött a Piactér.
A kiállítótér területe lényegesen lecsökkent a korábbihoz képest, mert kellett a hely a robotizált raktárnek.
Több, mint 300 digitális panel is került az épületbe, amik segítik egyrészt az inspirálódást, de segítenek a navigációban is.
Elérhető egy térkép funkció is ezeken az okos képernyőkön, ami megmutatja, hogy a keresett terméket hol találjuk az áruházban és milyen útvonalon tudunk eljutni oda. Egy QR-kód beolvasásával a telefonunkra is átkerül a térkép így nem kell végig a fejünkben tartani a kacskaringós útvonalat, amit a digitális tábla mutatott.
Nem ez az egyetlen új digitalizált újdonság, többek között ki tudunk vetíteni a földre egy nekünk tetsző szőnyeget, vagy a falra egy látványtervet, ezzel is vizualizálva, hogy az adott bútordarab valóban befér-e a szobánkba, vagy miként is mutatna ott, az IKEA applikációval be lehet szkennelni mondjuk a kezünkben lévő serpenyő vonalkódját, ezt követően pedig a telefonunkon megjelenő QR-kóddal már ki is fizethetjük a mellettünk álló digitális kasszánál.
A már jól megszokott, a vásárlók által is bejárható önkiszolgáló raktártér Soroksáron nincs többé. Illetve egy kicsike még van, ahol van pár lapra szerelt közönség kedvenc asztal és fali polc, de raktár legnagyobb része robotoké. Itt csúcsosodik ki az a csúcstechnológia, aminek egy-egy részét már tesztelték külföldi és tengerentúli IKEA áruházakban, de így egyben a világon először a soroksári üzletben található meg.
merthogy az önjáró robottargoncáknak, illetve a plafonon egy sínben közlekedő kis műanyag ládáknak köszönhetően a humán erőforrás lényegesen tehermentesítve lett. Az áruház a saját bevallása szerint nem az embereket helyettesítette robotokkal, hanem a robotok csak kiegészítők, aminek hála sokkal effektívebb a munka: egy óra alatt 260 rendelést tudnak teljesíteni. A soroksári üzlet egyik fő célja, hogy sokkal nagyobb mértékű online rendelést tudjanak feldolgozni és teljesíteni és még gyorsabb legyen a házhoz szállítás nem csak a budapestiek, hanem az egész magyar vásárlókör számára.
Nicola Nappi az IKEA csehországi, magyarországi és szlovákiai Customer Fulfilment vezetője az Origonak elmondta, hogy miért épp erre az üzletre esett a választás és miért épp itt hozták létre a világon is első ilyen mértékben automatizált áruházat.
Azt mondanám, hogy számunkra Magyarország fontos piac. Biztosak akartunk lenni abban, hogy olyan beruházást hajtunk végre, amely támogatja a hosszú távú növekedési ambícióinkat a piacon és Magyarország ebből a szempontból ígéretesnek tűnik.
A modernizáció során a fenntarthatóság is fő szempont volt, ezért nagy előnyt jelentett, hogy létezik egy olyan áruház, ami minden szempontnak megfelel és nem kell egy teljesen új épületet felépíteni.
Nicola Nappi elmondta, hogy különösen büszke arra, hogy végig sikerült tartani az előre megtervezett időrendet és bár voltak bökkenők, de az egész csapat végig nagyon hatékonyan dolgozott, aminek hála mindennel sikerült elkészülni a tervezett időpontig. Az Origo arra a kérdésére, hogy mi alapján határozták meg a változásokat és hogy mire van szüksége a vásárlóknak, azt válaszolta: szerinte a vásárlók olyat akarnak, ami gyors, kényelmes és fenntartható, a kényelmet pedig mindig máshogy határozzák meg. Van amikor az otthonról végzett online vásárlás a kényelmes, máskor pedig egy az üzletben eltöltött nap a gyerekeket a gyerekmegőrzőben hagyva, a vásárlás végén az étteremben étkezve.