Országos, reprezentatív kutatásban mérte fel a hazai McDonald’s a magyarok luxusélelmiszerekkel kapcsolatos véleményét, fogyasztási szokásait. Ebből kiderült, hogy viszonylag magas az egyetértés, amikor a luxusnak számító alapanyagokat kell kiválasztani:
végzett az első három helyen.
Ezek között a magyar fogyasztók az ár és a beszerzés egyszerűsége szempontjából is a szarvasgombát tartják a legkevésbé elérhető alapanyagnak, tízből kilenc megkérdezett vagy nem tudja megfizetni, vagy nem tudja hol beszerezni. A libamáj a válaszadók 37 százaléka számára megvásárolható ugyan, de jóval kevesebben vannak azok (26 százalék), akik számára megfizethető is egyben, miközben a top 3 élelmiszer közül ezt kedvelik a leginkább (43 százalék).
Tízből négy magyar vásárló egyáltalán nem költ olyan élelmiszerre, amit luxuscikknek tart.
Érdekesség, hogy az eredmények szerint a férfiak megengedőbbek magukkal szemben és többet is fogyasztanak, míg a nők a szigorúbbak a vásárláskor és az étkezésekkor is: utóbbiak 46 százaléka nem költ luxusélelmiszerre, szemben a férfiak 39 százalékával.
A városban élők is hajlamosabbak a költésre, mint a vidékiek, de ezt a képet árnyalja, hogy a budapestiek az országos átlaghoz képest nagyobb arányban soroltak a luxuskategóriába olyan élelmiszereket, mint például a kovászos kenyér vagy a laskagomba.
Arra a kérdésre, hogy a drágának tartott ételek közül melyiket fogyasztja évente legalább egy-két alkalommal, a válaszadók fele a kacsacombot jelölte meg. A kifejezetten a luxus élelmiszerek közé sorolt termékek között itt is a libamájat említették a legtöbben (24 százalék), szemben a kaviárral (11 százalék) és a szarvasgombával (10 százalék).
A magyarországi McDonald’s éttermeket üzemeltető Progress Étteremhálózat Kft. közleményében kitér rá, hogy a magyarországi éttermekben hosszú idő után újra elérhető a libamájat tartalmazó Maestro Goosey Gustav elnevezésű szendvicsük, mely a felmérés eredményei és a cég saját tapasztalatai szerint is a magyar fogyasztók körében kedvelt, de egyébként luxusnak tekintett libamájat tartalmaz.
A felmérés hátteréről: a Progress Étteremhálózat Kft. megbízásából az Europinio által 2025. január 23-24. között, 1075 fős mintán elvégzett kutatás eredményei országosan reprezentatívak a 16-69 éves korú lakosságra, nem, kor, iskolai végzettség, valamint a lakóhely településtípusa és régiója szerint.