Panama egy nagy, LPG továbbítására alkalmas vezetékrendszer építését mérlegeli, amivel egyszerűbbé és gyorsabbá válna az üzemanyag átjuttatása a világ egyik legforgalmasabb tengeri átkelőjén – ez derül ki Ricaurte Vasquez, a csatornát üzemeltető állami szerv egyik vezető tisztségviselőjének szavaiból. Vasquez szerint jelenleg annak felmérése zajlik, hogyan lehetne a környezetvédelmi szabályok betartásával egy olyan infrastruktúrát építeni, melyen akár napi 1 millió hordóval egyenértékű, folyékony szénhidrogén-gázelegy is át tud haladni – erősítette meg a Reutersnek egy sajtókonferencián a néhány nappal korábban megjelent információkat.
A rendszer kiépítése egy tárolóval kombinálva rendkívüli módon egyszerűsítené és gyorsítaná a karibi térség, valamint az Egyesült Államok energetikai termékeinek piacra jutását. Márpedig Washington számára az energiapiaci szerepvállalás mind belföldön, mind külföldön kiemelt jelentőségű feladat, Donald Trump törekvéseinek – ebben a cikkünkben írtunk róla – még a magyar fogyasztók számára is közvetlen, kedvező eredményei lehetnek.
A panamai LPG-vezetékkel egyszerűbbé válhat földrajzilag távoli vevők kiszolgálása.
Az esetleges új infrastruktúra egyik nyertese várhatóan Japán lenne, mely a világ egyik legnagyobb LPG-vásárlója, mind a lakossági, mind az ipari szegmensben jelentős felhasználással.
A korábbi megvalósíthatósági tanulmányok alapján a Panama-csatorna LPG-áteresztő kapacitása egy évtized alatt akár napi 2 millió hordóra is nőhet.
A gáz iránti növekvő igények Panamán keresztüli kiszolgálását elsődleges fontosságúnak tekintjük, ugyanakkor ez a legkomplexebb feladat
– mondta Vasquez, aki szerint akár már idén, legkésőbb 12 hónapon belül döntés várható az infrastruktúra kiépítéséről.
A fejlesztéssel a csatorna jelentős kapacitásai szabadulnának fel, amit több LNG tanker átengedésére fordíthatnának a tisztviselő szerint.
A panamai közlés egy olyan időszakban érkezett, amelyben a világ egyik legfontosabb tengeri útvonalára amúgy is nagy figyelem három a nemrég bejelentett kikötőügylet miatt. A világ legnagyobb vagyonkezelője, a BlackRock ugyanis többségi részesedést szerez egy olyan hongkongi vállalatban, mely szerte a világon több fontos kikötő üzemeltetését végzi, többek között a Panama-csatornát kiszolgáló két, nagyon fontos létesítményét is. Az ügyletről részletesen ebben az összeállításunkban olvashat.