„Azon fogok dolgozni, hogy megvédjem a vállalatot az Egyesült Államok és kereskedelmi partnereink, elsősorban Kína közötti kereskedelmi háború hatásaitól” - fogalmazott Kelly Ortberg vezérigazgató annak kapcsán, hogy az amerikai légi ipari óriáscég hamarosan közzéteszi negyedéves eredményeit. Ortberg a dolgozók részére küldött körlevelet arról, hogyan halad a vállalat talpra állítása az elmúlt években azonosított komoly minőségügyi és gyártási problémákból, melyben helyet kaptak azok a válaszok is, melyeket a kereskedelmi háborúval kapcsolatos munkavállalói kérdésekre adott – számol be arról a Fox Business.
Ortberg azt írta, hogy erősen indult az idei év, mert intenzív keresletet tapasztalnak repülőgépeikre, miközben több száz milliárd dolláros tartalékkal biztosítják az, hogy rugalmasan tudjanak reagálni a vásárlók igényeire.
A vezérigazgató kitért arra a nagy figyelmet kapó, néhány napja történt esetre is, amikor egy kínai megrendelő a magas vámok miatt visszaküldte a gyártónak az egyik új repülőgépet. Miként az Origo arról beszámolt, a Boeing 737 MAX típusú repülőt a kínai Xiamen légtársaságnak szánták. Egy szemtanú szerint a gép már a kínai légitársaság festésével landolt a seattle-i Boeing Fielden, miután a megrendelő a vámok miatt nem volt hajlandó átvenni.
Ortberg a CNBC-nek azt nyilatkozta, hogy kínai partnerük valójában három gépből kettőt küldött vissza nekik, ezek mindegyike lényegében kész, szolgálatba állítható gép volt. Az is hozzátette, hogy
egyedül Kínában ütköztek szállítási nehézségekbe a washingtoni adminisztráció által kivetett vámok miatt.
Ezért folyamatosan vizsgálják az európai értékesítési lehetőségeket, miközben rendszeresen egyeztetnek a Fehér Házzal is.
A vezérigazgató bizakodó: úgy véli, a kereskedelmi feszültségek természetesen jelentenek kihívásokat, de nem számít arra, hogy jelentősen visszavetik a vállalat idei teljesítményét, már csak azért sem, mert viszonylag alacsony bázisról indították az idei évet. Emlékezetes: a Boeinget az elmúlt években több botrány is megrázta, melyek mögött a vállalat egykor példa értékű minőségbiztosításának leépülése és gyártási problémák álltak. Ezek a fejlemények több más körülménnyel együtt visszavetették értékesítéséüket.
A cég várakozása szerint idén mintegy 50 repülőgépet szállítanak majd Kínába, de vállalatukat e tekintetben „elég pragmatikusnak” tarja, amivel azt fejezte ki, hogy ha Kínában nem veszik át a gépeket, más vevőknek adják tovább azokat.
Ortberg szerint a gépek többsége még nincs legyártva, és a jelenős kereslet miatt viszonylag könnyen találnak új vevőt rájuk. Hasonlóról nyilatkozott a vállalat pénzügyi igazgatója, Brian West is, aki szerint vásárlóik folyamatosan keresik a Boeinget újabb gépek miatt.
Az amerikai gyártónak ugyanakkor nem csak a vámok miatti szállítási bonyodalmakkal kell szembenéznie, hanem azzal is, hogy például a Japánból és Olaszországból importált alkatrészek után 10 százalékos vámfizetési kötelezettsége van. A cég szerint azonban ez a többletköltség megtérül a repülőgépek exportján.