Társasjátékokat bemutató cikksorozatunk korábbi részeiben volt már szó kisgyerekek részére készült, a későbbi pénzhasználathoz szükséges tudatosságot előkészítő játékról, a világ egyik legismertebb, komplex, gazdasági témájú stratégiai játékáról, valamint a magyar pénztörténetbe kalauzoló alkotásról is. A cikksorozat negyedik részét azoknak mindenképp érdemes elolvasni, akiket érdekel a vízre épülő energiatermelés témája, annak pedig, aki gondolatban kirándulna a Marsa, sőt, terraformálná azt, ide érdemes kattintania. A jelen a cikkünkben visszatérünk a kisiskolások számára készült, szórakoztató, és közben észrevétlenül tanító, fejlesztő játékok világába, s egy mostanában nagyon népszerű mechanikára épülő, témáját tekintve az erdei állatokat középpontba állító játékot mutatunk be.
Nem meglepő, hogy mint sok más hobbiban, szabadidős elfoglaltságban, a társasjátékok világának is vannak divathullámai, tematikai és játékmechanikai szempontból nézve egyaránt. Utóbbihoz tartozik az, hogy az elmúlt években a játéktervezők körében különösen népszerűvé vált az úgynevezett roll&draw, azaz a "guríts és rajzolj" mechanika. Ennek lényege, hogy valamilyen dobókockával vagy kockákkal kidobott érték vagy motívum alapján a játékosok alakzatokat rajzolnak saját játékoslapjukra, területeket, négyzeteket satíroznak be, és így tovább. Ennek révén erőforráshoz jutnak, növelik területeiket (például lakónegyedük méretét), és ez a játék végén több pontot ér majd számukra.
Természetesen nem mindegy, milyen értékek jelennek meg a kockákon, milyen esély van előfordulásukra (például mert vannak azonos értékoldalú kockák), a kihívás épp az, hogy a játékos döntéseivel igazodjon a kidobott értékhez. Ezt a mechanikát használja az Erdei lakoma is, mely a Pénziránytű Alapítvány ernyője alatt, magyar játéktervező munkájaként ajánlható már 5 éves kortól, de tartalmaz több szabályvariációt is nagyobb gyerekek számára.
A játék története szerint minden játékos hat erdei állatkát kell, hogy a játéklapja közepén lévő étterembe elvezessen az erdő széléről. Ehhez két speciális dobókockával dobnak, a dobott szimbólumok közül egyet választva haladhatnak az erdőben útvonalat rajzolva. Szimbólumtól függően rajzolhatnak fákat is erdőjükbe, és szert tehetnek pénzérmékre is (ezt saját játékoslapjukon jelzik). Ha pedig az állatokat a megfelelő irányba vezetik az erdőn át, további érméket gyűjthetnek be kalandozásuk során. Az érmék arra kellenek, hogy az étterembe érve abból rendezzék majd a számlát. Az étkezés költségei akár játékonként, sőt, állatonként is eltérők lehetnek.
A játék csavarja az, hogy a két dobott kocka szimbólumából azt, amelyiket az épp soron lévő játékos nem használ fel, a soron következő játékos döntése szerint saját játékterületén alkalmazhatja.
A játékosoknak tehát nem csak saját körükre, hanem játékostársaik köreire is figyelniük kell. S bár a játékban van némi szerencsefaktor a dobókockának köszönhetően, az, hogy az erdőn belül mekkora utat járatnak be állataikkal (a négyzetrácsokon élszomszédos színezés jelzi az út folytatását), mennyire hagyatkoznak az útközben felszedett érmékre, vagy mennyire bíznak a kockadobás szerencséjében, a játékosok döntésén múlik. S ahogy más, kockát használó játékokban, úgy néhány parti után itt sem lehet csak a kockadobásokra fogni a kialakuló eredményt. A játékosoknak ugyanis némi rutin birtokában érdemes az esélyekre is odafigyelni, vagyis annak megfelelően tervezni következő lépésüket, mit dobnak ki a kockákkal, vagy játékostársaik melyik kockát, milyen szimbólummal hagyják meg számukra, hiszen mindegyik hasznos, valamilyen módon előremenetelt biztosít a játékosoknak, csak az nem mindegy, mikor melyiket érdemes használniuk. Ne feledjük ugyanis:
a hatoldalú kockák tulajdonképpen igen véges számú variációs lehetőséget jelentenek a játékosok következő cselekvéseinek alapjául, így a szerencsefaktor korántsem gyűr maga alá mindent a lépések tervezhetőségét illetően.
A gyerekeknek, vagy akár a velük játszó felnőtteknek figyelmesen kell tehát tervezniük, illetve számolniuk is azt, hogy mennyi érme áll rendelkezésükre, hogy valamennyi állat éttermi számláját ki tudják majd egyenlíteni. A pénzgyűjtés játékbeli motívuma ugyanakkor túlmutat azon, hogy a játékosoknak ki kell fizetniük az éttermi fogyasztás költségét, mert azok a játékosok, akik előrelátóan, bölcsen osztják meg pénzüket, még kamatot is kapnak rá (még ha ez fogalmilag nem is jelenik meg a játékban).
Kedves témájú, versengést kínáló, de játékosok közötti negatív interakciót nem tartalmazó játék az Erdei lakoma (a negatív interakció fogalma ez a fogalom arra utal, ha egy játékban előfordulhatnak olyan szituációk, amelyekben előmenetelt csak kifejezetten más kárára lehet vagy érdemes elérni az egyik játékosnak, akár részben vagy egészben lerombolva azt, amit a játékostárs addig létrehozott, elért vagy felépített). Ez azért is fontos szempont, mert a célcsoportot jelentő korosztályban nagyon hangsúlyos a sikerélmény szerzése, valamint az sem magától értetődő, hogy a játékosok el tudnak vonatkoztatni attól, hogy a játékban való érvényesülésük a játékon kívüli „normál” világban nem teszi őket valódi versenytársakká, az egyik győzelme nem kell, hogy a többiek részéről iránta való ellenszenvbe forduljon. Az Erdei lakoma azonban szerencsére inkább az újrajátszásra ösztökél, mintsem a sértődésre.
Szabályváltozataival még a 7-8 évesek is leülhetnek mellé, s abból adódóan, hogy mindenki saját játéklapját rajzolja és színezi, lényegében bármennyien játszhatják egyszerre (bár a létszámot érdemes limitálni, hogy a gyerekek figyelme ne lankadjon, illetve a sorban utolsó ne érjen el jelentős előrehaladást az előző kockadobásokból származó második kocka felhasználásával). Viszonylag kicsiny mérete miatt utazójátéknak is ideális.
Értékelés:
Az Erdei lakoma versengő típusú, de nem konfrontatív játék, és nélkülözi a negatív játékos interakciókat is. Doboza minőségi alkatrészeket tartalmaz, a játék a témáján kívül az esélymérlegelésre, valamint az előre tervezésre, illetve az egészséges kockázatvállalásra egyaránt tanít. A szabályfüzet szövegezése egyértelmű, világos, könnyen követhető. A bevezetőben is említett, az elmúlt években nagyon népszerűvé vált „guríts és rajzolj” mechanika telitalálat a megcélzott kisiskolás korosztályt figyelembe véve, miközben a játékmenetben szinte észrevétlenül jelenik meg az edukációs tartalom.
A nevelők szempontjából pedig fontos információ lehet, hogy 2024 őszén elkészült a 3-4. évfolyamos korosztály számára kidolgozott 45 perces óraterv, amely az Erdei lakoma társasjátékra épül. Az óraterv segítségével a kisdiákok játékos módon ismerkedhetnek egy komplexen felépített tanórán vagy foglalkozáson a pénzügyekkel.
Az Értem a pénzem, a Suska és Zsozsó a hőssuliban, valamint az Erdei lakoma című játékok edukációs céljuknak megfelelően, a Pénziránytű Alapítvány által közzétettek szerint igényelhetők az intézmények részéről. Széleskörű kereskedelmi forgalomba nem kerülnek, magáncélra, otthoni használatara csak a Pénzmúzeumban lehet azokat megvásárolni. Az Erdei Lakoma társasjátékot a készlet erejéig ingyenesen igényelhetik a Pénziránytű Iskolahálózat tagiskolái. Rendelni – intézményenként maximum 5 darab játékot – az alábbi online igénylőlap kitöltésével lehet: Erdei Lakoma.
Gazdasági, pénzügyi témájú cikksorozatunk utolsó darabjában egy exkluzív, földgázkereskedelmi témájú játékot mutatunk be!