5G hálózat a fedélzeten: egyre jobban terjed a technológia a repülőgépeken

Vágólapra másolva!
Világszerte folyamatban van a fedélzeti 5G technológia bevezetése, amely egyebek mellett biztosítja az utasok számára a repülés közbeni mobiltelefon használatot. Hol tart most az 5G hálózatok telepítése külföldön és nálunk, kell-e használni a repülőgép üzemmódot még az utasoknak és mi történik, ha nem kapcsolják be a telefonjaikat repülés közben?
Vágólapra másolva!

A mobilkommunikáció új korszaka a levegőben is megindult: az 5G technológia megjelenésével már nem csak a földön élvezhetjük a gyors és stabil internetkapcsolatot, hanem a több ezer méter magasan szálló repülőgépek fedélzetén is. Miközben a légitársaságok versenyt futnak az utasélmény javításáért, az Európai Unió úttörő lépést tett azzal, hogy engedélyezte az 5G hálózatok bevezetését a repülőgépeken. Ez nemcsak az internethasználatot forradalmasítja a repülés közben, hanem kérdéseket is felvet a repülőgép üzemmód jövőjéről és a légiközlekedés biztonsági protokolljairól. A technológiai áttörés már zajlik, de vajon mit jelent ez az utasok, a légitársaságok és a repülésbiztonság szempontjából?

 5G technológia
Az unió 2023. június 30-tól engedélyezte a légitársaságoknak, hogy repülőgépeiken 5G technológiát alkalmazzanak / Fotó: LightField Studios

Repülőgép üzemmód vagy 5G technológia

Lassan két éve lépett hatályba az Európai Bizottság azon döntése, amely lehetővé teszi az 5G-technológia bevezetését a repülőgépeken, de eddig mégsem terjedt el teljesen. Bár egyes országok már enyhítenek a repülőgép mód használatára vonatkozó szabályokon, a legjobb, ha követed a személyzet utasításait, és bekapcsolod a repülőgép módot, amikor kérik – javasolja a Travel and Leisure.

Ha valaha is elgondolkodtál azon, miért kell repülés közben repülőgép módba kapcsolni a telefonodat, nem vagy egyedül  – írja az amerikai utazási portál. Valójában sok utas nem tudja pontosan, miért van ez a szabály, akad akik pedig egyszerűen elfelejtik bekapcsolni. De mi történik valójában, ha nem használod a repülőgép módot? 

„Gyakorlatilag semmi” – mondja Gary Coxe, pilóta és repülési oktató, aki idáig 7000 repült órát repült, sugárhajtású gépekkel, helikopterekkel és vitorlázórepülőkkel is. Egy Washington állambeli légitársasági szerelő, név nélkül, szintén egyetért Coxe véleményével. Ugyanakkor a legtöbb légiközlekedési szakértő elismeri, hogy udvarias gesztus bekapcsolni a repülőgép módot, még ha nem is jár súlyos következményekkel annak kihagyása.

Nem, a repülő nem fog leesni az égből, és nem is fogja megzavarni a fedélzeti rendszereket. Viszont potenciálisan zavarhatja a fejhallgatókat 

– magyarázza egy pilóta és amerikai hadsereg-veterán, aki a TikTokon PerchPoint néven ismert. Egy 2024 decemberében készült, vírusként terjedő videójában, amely már 1,2 milliós nézettségnél jár, részletesen kifejti, miért fontos a repülőgép mód. Elmondása szerint, ha egy Boeing 737 fedélzetén három-négy utas telefonja próbál mobilhálózatra csatlakozni, akkor az ezekből származó rádióhullámok interferálhatnak a pilótafülke fejhallgatóinak rádiójeleivel.

Mivel a pilóták gyakran korlátozott látási viszonyok között dolgoznak, nagymértékben támaszkodnak a földi irányításból érkező hangutasításokra, különösen felszállás és leszállás közben, amikor a legtöbb repüléssel kapcsolatos baleset történik. Ha a mobiltelefonok rádióhullámai zavarják a fejhallgatókat, a pilóták ugyan többnyire még mindig hallják az irányítótorony utasításait, de azok kevésbé lehetnek tiszták. PerchPoint ezt a jelenséget egy „zümögő szúnyog” hangjához hasonlítja, és „idegesítőnek” nevezi.

Nem tudni, okozott-e már balesetet

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szóvivője nem kívánta megválaszolni, tudnak-e olyan esetről, amikor egy utas telefonja – repülőgép mód nélkül – balesetet okozott. Azt azonban elmondták, hogy az FAA álláspontja szerint mobiltelefonokat és bármilyen más személyes elektronikai eszközt csak akkor szabad használni a repülőgépen, ha azok nem veszélyeztetik a repülés biztonságát vagy a kommunikációs rendszereket. 

Manapság az Egyesült Királyságban és az Európai Unióban utazó utasokat már nem kötelezik arra, hogy bekapcsolják a repülőgép módot. Sőt, akár SMS-t is küldhetnek, vagy telefonhívásokat is fogadhatnak, ha az adott légitársaság ezt engedélyezi. Ez azért lehetséges, mert az Európai Bizottság nemcsak engedélyezte a fedélzeti 5G-technológia alkalmazását, hanem kötelezővé is tette. 2023 júniusa óta az uniós légitársaságoknak kötelező speciális hálózati berendezést telepíteniük a repülőgépeikre, amely műholdas hálózaton keresztül biztosít kapcsolatot az utasoknak. Ez a berendezés lényegében egy hordozható mobil adótorony.

A tengerentúli szabályozás nem túl rugalmas

Sajnos az európai 5G-hálózatok más frekvencián működnek, mint az amerikaiak. Az európai hálózatok alacsonyabb frekvenciát használnak, ami nem zavarja a repülőgépek rendszereit ellentétben az Egyesült Államokban használt magasabb frekvenciájú 5G-vel. Ezért az amerikai utazók nem számíthatnak arra, hogy az FAA, amely 2017 óta nem frissítette a vonatkozó szabályozást, egyhamar hasonló technológiát vezetne be. Egy FAA szóvivő a Travel and Leisure-nek azt nyilatkozta, hogy az utasoknak kötelező követniük a személyzet minden biztonsági utasítását, még akkor is, ha azokat nem indokolják meg külön.

Bár nincsenek jelentések arról, hogy bárkit szabadságvesztésre ítéltek volna volna a repülőgép mód mellőzése miatt, előfordultak büntetések: 

2016-ban egy brit utast, aki az amszterdami járaton nem kapcsolta be a repülőgép módot a Flybe légitársaság járatán, több mint 600 dollárra büntettek. 

Egy másik utast leszállítottak a gépről 2018-ban, amikor egy Indiana államból induló járatons vitába keveredett a légiutas-kísérővel amiatt, hogy a telefonja repülőgép módban van-e. Az amerikai turisztikai portál úgy véli: az a legjobb, ha egyszerűen követjük az utasításokat és bekapcsoljuk a repülőgép módot, amikor kérik. Ilyenkor a telefonod nem próbál kapcsolódni a mobilhálózatra, így az akkumulátort is kíméli, ráadásul a repülés egyik legjobb része az, hogy elérhetetlenné válunk és közben feltöltődhetünk, lazíthatunk és élvezhetjük a repülést.

Melyik légitársaságnál van és hol nincsen 5G a fedélzeten?

A repülőgép üzemmód használatának szükségessége továbbra is légitársaságonként és járatonként változhat, attól függően, hogy az adott repülőgép rendelkezik-e a megfelelő technológiával. Íme néhány társaság, amelyik már bevezette vagy most fogja az új technológiát a gépein:

  • A Qatar Airways volt az első légitársaság, amely integrálta a Starlink internet szolgáltatást Boeing 777-es repülőgépein, és tervezi a szolgáltatás kiterjesztését a teljes 777-es flottára még az idén. 
  • A United Airlines, mint a New York Post írja, a Starlink műholdas internetet vezeti be flottájában. Az első Starlink-kel felszerelt repülőgép még idén májusában kezdi meg működését.
  •  A Lufthansa Csoporthoz tartozó Discover Airlines 2025 nyarától tervezi bevezetni a fedélzeti 5G-szerű Wi-Fi szolgáltatást hosszú távú járatain, az új Panasonic Avionics rendszer segítségével. Ez a fejlesztés először a Discover Airlines járatain jelenik meg, de a csoport többi tagjánál, például a Lufthansa, Austrian Airlines vagy SWISS esetében még nincs hivatalos bejelentés a hasonló szolgáltatás bevezetéséről.
  • A Delta Air Lines a Hughes-szel együttműködve LEO és GEO műholdakat kombináló rendszert vezet be, amely 2025 második felében tervez bevezetni a repülőgépeiken – számolt be a hughes.com. 
  • Az American Airlines a Business Insider szerint 2026 januárjától ingyenes, nagy sebességű Wi-Fi-t kínál a Viasat és Intelsat rendszereken keresztül, a flotta mintegy 90 százalékán.

Magyar utazóknak mikor lesz elérhető a fedélzeti technológia?

Bár hivatalos bejelentés nem történt a Magyarországot érintő légitársaságok részéről az 5G-alapú fedélzeti internetkapcsolat bevezetéséről, a technológiai fejlődés és az EU szabályozásának köszönhetően várható, hogy a jövőben egyre több légitársaság kínál majd ilyen szolgáltatást. Mivel a Lufthansa Csoporthoz tartozó légitársaságok – ahová a technika bevezetésén már dolgozó Discover Airlines is tartozik – rendszeresen közlekednek Magyarországra, elképzelhető, hogy a jövőben ezen járatokon is elérhetővé válik a fejlett fedélzeti internetkapcsolat.

A Wizzair az Egyesült Királyságban már bevezette a fflya Bluetooth platformot, amely lehetővé teszi az utasok számára, hogy ingyenesen küldjenek SMS-t, WhatsApp üzeneteket és e-maileket a repülés során, de ez egyelőre nálunk még nem elérhető. 

Lapunknak az utasok visszajelzései alapján arról számoltak be, hogy az üzenetküldő alkalmazások, telefonos játékok és podcastek hallgatására lenne a leginkább igény repülés közben. Arról tájékoztattak, reálisnak tartják, hogy néhány repülőgépen nálunk is kipróbálják ezt a technológiát, hogy tovább növeljék utazók kényelmét a fedélzeten.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!