„A plagizálás feneketlen kútjának” tartja a Disney és a Universal azt, amit a Midjourney mesterséges intelligenciája végez a képmanipuláció terén, a két óriáscéghez köthető tartalmakat alapul véve. A mesterséges intelligencia használatával a Midjourney szerint kreatív folyamatokat valósítanak meg illetve támogatnak, a vállalatok azonban másképp látják.
A Midjourney eszköze olyan népszerű karaktereket másol filmes univerzumokból, mint Darth Vader a Star Wars világából, Elza a Jégvarázsból, illetve a Minyonok című film szereplőit. Az ellene most indíott per a szórakoztatóipar és a mesterséges intelligencia egyszerre „szeretlek-gyűlöllek” kapcsolatának újabb fejezete, az azonban biztos, hogy a felperesek nagyon komolyan gondolják az eljárást.
A Midjourney képalkotó eszköze felhasználói igények illetve promptok alapján készít képeket. Ezeken – írja a BBC a Los Angeles-i szövetségi kerületi bíróságon benyújtott periratok alapján – a generált képeken olyan Disney-karakterek szerepeltek, mint a Star Wars Yoda nevű karaktere, a Marvel Pókembere, a Hihetetlen Hulk és a Vasember.
Horacio Gutierrez, a Disney jogi igazgatója szerint a vállalatnál bizakodóak abban a tekintetben, hogy a mesterséges intelligencia „felelősségteljesen használható eszközként az emberi kreativitás előmozdítására”. Ám mint fogalmazott, „a kalózkodás az kalózkodás, és az a körülmény, hogy az egy mesterséges intelligencia révén egy céghez köthető, még nem teszi kevésbé jogsértővé”.
A stúdiók állítása szerint a Midjourney csak a tavalyi évben 300 millió dollárt, azaz mintegy 100 milliárd forintot keresett a képgeneráló megoldások révén, amihez szerzői joggal védett produktumokat használtak fel.
Aggasztónak találják továbbá, hogy a cég a közeljövőben egy hasonló funkcionalitást kínáló videoszolgáltatással is megjelenne a piacon.
Shubha Ghosh, a Syracuse Egyetem jogászprofesszora szerint a Midjourney által készített képek között sok olyan karakter van, amiket a szerzői jog véd, de az elkészült képek egy részén ezek egyáltalán nem kreatív vagy fantáziadús módon ábrázolva jelennek meg, sokszor egyszerűen csak egy új hátteret kaptak,
A BBC kereste a céget kommentárért, az azonban nem reagált arra. A Midjourney azt állítja magáról, hogy startup vállalatként alig tucatnyi teljes munkaidős alkalmazottal működik, és szervezeti filozófiájában magát „független laborként” határozza meg.