Csatahajók, tengeralattjárók és luxusjachtok készültek az egykor világhírű magyar hajógyárakban – különleges fotók

Vágólapra másolva!
Hazánkban a sűrű folyóhálózat dacára a hajóipar egészen a reformkorig nem létezett, a hajógyártás meghonosítása gróf Széchenyi István érdeme. Innentől a fejlődés viszont megállíthatatlan volt, olyannyira, hogy a 20. században már tengeralattjárók, torpedónaszádok és luxusjachtok tömkelege készült a világszínvonalon működő hazai üzemekben. Galériás összeállításunkban különleges fotókat mutatunk a legendás hajógyárakról
Vágólapra másolva!

A 20. század kezdetekor Magyarországnak már két nagy hajógyára volt: az Óbudai Hajógyár és a Danubius gyár, mely 1906-tól Ganz Danubius Hajó és Darugyár néven működött tovább. Az Óbudai Hajógyár országos szinten fontos és megkerülhetetlen gazdasági tényezője volt az iparnak; többségében külföldre szállított folyami személyhajók, vontatóhajók, őrnaszádok és uszályok épültek itt. Míg a Ganz Danubius üzemei a beinduló fegyverkezésből vették ki jócskán a részüket: csatahajókat, cirkálókat, rombolókat, torpedónaszádokat, és tengeralattjárókat készítettek itt.

A második világháború alatt a pesti hajógyárakat a németek hadiüzemmé nyilvánították, a vereséget követően pedig a szövetségesek által kiszabott háborús jóvátételi szerződés értelmében vízi járművek tucatjait építették meg a Szovjetunió részére.

Az Óbudai gyárat 1953-ban vásárolta vissza a magyar állam, de még ezután is folytatták a szovjet piacra történő gyártást. A Kádár-korszakban itt készültek például a jégtörők, míg a Ganz Danubius Gyárában épülő úszódaru a világ minden táján keresett volt. 

Kattintson a galériára és nézze meg a képeket az egykor világhírű üzemekről!

Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás
Magyar hajógyártás, Magyarhajógyártás

A váci és a balatonfüredi hajógyár

Az 1953-ban létrejött Váci Alumínium és Horganyfeldolgozó Vállalatból megalakult Dunai Hajógyár a magyarországi bauxittermelésre épülő alumíniumgyártásra alapozott. Az alumínium szerkezetű hajók építése 1956-ban kezdődött meg.

A honvédségi megrendelések teljesítésén kívül külföldi piacokra is jelentős mennyiségben szállítottak vízibuszt, motoros kísérőhajókat, motorcsónakokat, vitorlásokat, sőt tengeri luxusjachtokat is.

A váci hajók közül sok a velencei lagúnákban teljesített szolgálatot.

Balatonfüreden a vácinál jóval korábban, már 1881-ban létezett a hajógyár, ahol kezdetben még fából építették a vitorlásokat és a sporthajókat. De miután a világháborús jóvátételi kötelezettség a két budapesti hajógyár kapacitásának nagy részét lefoglalta, a magyar hajózásnak szánt folyami uszályok és vontatóhajók gyártása a Balaton-parti üzembe költözött.

1962-ben az összes jelentős hajógyárat – a Ganz mellett az óbudait, a vácit és a balatonfüredit is – egybeolvasztották, és létrejött a mintegy 7 ezer munkást foglalkoztató Magyar Hajó- és Darugyár, amely az ország legjelentősebb vállalata lett. Az üzem Ganz márkájú termékeit világszerte ismerték, és a Szovjetunió, illetve a volt NSZK részére teljesített megrendeléseket.

Szomorú végjáték

A rendszerváltáskor már haldokló nehézipar alól a hajógyártás sem volt kivétel. A Magyar Hajó- és Darugyárat a könnyebb értékesítés reményében kisebb egységekre szedték szét, de a cégeket végül fel kellett számolni, és az egykori csarnokok helyén manapság irodaházak, lakások vagy épp bevásárlóközpontok állnak. És bár a tengeri hajók gyártása mára teljesen megszűnt az országban, a zseniális magyar mérnökök szabadalmait azóta is használja a világ hajóipara.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!