„Jelentős befektetések és hatalmas erőfeszítések ellenére sajnos nem sikerült elkerülnünk a csődöt” – olvasható a Happy Travel weboldalán. A cég több mint 17 éve volt jelen a piacon – írta meg a Parameter.sk.
Az utazási iroda jelezte, hogy ettől a pillanattól kezdve teljes mértékben együttműködik a biztosítóval, hogy elősegítse a bajba jutott utasok hazaszállítását külföldről.
A cég ügyvezetője Roman Berkes, aki a Szlovák Utazási Irodák és Ügynökségek Szövetségének (SACKA) elnöke is volt. Berkes az események hatására azonnali hatállyal lemondott tisztségéről.
„Tájékoztattak bennünket arról is, hogy a HappyTravel.sk utazási iroda, melyet Roman Berkes teljes jogkörrel képviselt, 2025. július 1-jétől nem képes teljesíteni kötelezettségeit, és csődöt jelentett” – közölte a szövetség.
Több ezer utas járt pórul, akiknek a biztosítási ügyeit a Generali Biztosító intézi, amelynél a Happy Travel utazási iroda csődbiztosítással rendelkezett. Elsőbbséget élveznek közülük azok, akik már külföldön vannak.
Ahogy arról az Origo beszámolt, tavaly nyár elején fizetésképtelenséget jelentett Európa harmadik legnagyobb utazásszervezője, az FTI utazási csoport. A mintegy 11 ezer alkalmazottat foglalkoztató konszern – Európa harmadik legnagyobb utazási csoportja a TUI és a DER Touristik után – a koronavírus-járvány alatt került szorult helyzetbe.
Ebben az időszakban a német gazdasági stabilitási alapból (WSF) összesen 595 millió euró – több mint 230 milliárd forint – állami támogatást kapott, így a vállalat jövője biztosnak tűnt. Ráadásul az amerikai Certares magántőkealap által vezetett konzorcium egy euróért megvette az FTI-csoportot, és 125 millió eurót tervezett befektetni a cégcsoportba, bár a versenyhatóságoknak még jóvá kellett hagyniuk az üzletet.
Azonban a foglalási számok a fizetésképtelenséget megelőző időszakban jóval elmaradtak a várakozásoktól, és számos partner ragaszkodott az előlegfizetéshez. Ennek következtében megnövekedett a likviditási igény, amelyet a felvásárlási folyamat lezárásáig már nem lehetett áthidalni. A Die Presse szerint rövid távon legalább 10 millió eurós fedezethiánnyal küzdött a vállalat.