A világ leggazdagabbjai már rég túlléptek a klasszikus értékpapírokon: a diverzifikáció náluk sokkal extravagánsabb formát ölt. Mutatjuk, milyen luxustermékekbe fektetnek be a legtehetősebbek.
A világ egyik legdrágább karórája, a Patek Philippe Grandmaster Chime 6300A 2019-ben 31 millió svájci frankért (akkori árfolyamon 10 milliárd forintért) kelt el a Christie’s genfi aukcióján. Azóta még tovább nőtt az értéke – a hasonló modellek éves hozama 8–12 százalékra tehető. A befektetői körökben keresett Rolex Daytona „Paul Newman" változatot például 2023-ban 17,8 millió dollárért vitték el.
Az órabefektetés egyre inkább pénzügyi műfajjá válik: olyan platformok, mint a WatchBox vagy a Chrono24 már kifejezetten vagyonkezelőknek kínálnak összeállított óraportfóliókat. Egyes hedge fundok ma már luxusórákba fektetett eszközöket is kezelnek.
Az Art Basel jelentése szerint 2023-ban 67,8 milliárd dollárt tett ki a globális műtárgypiac. Az abszolút csúcson Jeff Koons rozsdamentes acél nyúl-szobra áll, amelyet 91 millió dollárért vásároltak meg. És ki volt a vevő? Egy hedge fund menedzser, aki szerint
az ilyen típusú műtárgyak inflációállóbbak, mint a legtöbb részvény.
Ingatlanfronton a trend az élményalapú luxus: például a Tesla-befektetéseiről ismert Chamath Palihapitiya nemrég 75 millió dollárért vásárolt kaliforniai szőlőbirtokot, míg Richard Branson saját karibi szigete, Necker Island, évi több millió dolláros bevételt termel, miközben értéke tovább nő.
A milliárdosok körében egyre több a hibrid befektetés: ahol
a pénzkeresés
és az életstílus
nem válik ketté. Egyedi borászat, NFT-művészet, magánrepülőgép – ezek nem csak költségek, hanem adóoptimalizált, értéknövelő eszközök is lehetnek. A trend világos: ma már nem az a kérdés, hogy mennyit fial a pénz, hanem az, hogy milyen formában.