A bankok erkölcseiben bízik a PSZÁF

Vágólapra másolva!
A törvénymódosítás, illetve a megalkotandó magatartási kódex célja, hogy megakadályozzuk a bankok indokolatlan egyoldalú szerződésmódosításait - mondta Farkas Ádám, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) elnöke.
Vágólapra másolva!

A bankok egyoldalú szerződésmódosításával összefüggő moratórium július 20-tól érvényes, a bankok a moratóriumban azt vállalták, hogy szeptember végéig tartózkodnak attól, hogy az ügyfelek számára kedvezőtlen, egyoldalú szerződésmódosítást hajtsanak végre - jelentette ki a PSZÁF elnöke. Farkas Ádám hozzátette: ha mégis indokoltnak látszik a szerződésmódosítás, akkor a bankok ezt a szándékot az indoklással együtt be fogják nyújtani a felügyeletnek, és a PSZÁF erről nem kötelező jogi érvényű véleményt mond.

"Szándékaink szerint az ilyen szerződésmódosításra vonatkozó banki megkereséseket, ezek indokolását, illetve a PSZÁF véleményét a felügyelet a nyilvánosság számára hozzáférhetővé teszi" - fogalmazott az elnök, aki úgy véli, hogy bár a kapcsolt PSZÁF véleménynek nem lesz jogi értelemben kötelező ereje, az erkölcsi visszatartó ereje igen erős lesz. Ennek alapján Farkas Ádám úgy véli, hogy szeptember végéig csak egészen kivételes esetekben kerülhet sor egyoldalú szerződésmódosításra, s a bankok a kormányfőnél tartott pénteki megbeszélésen kifejezték azt a szándékukat, hogy nem kívánnak élni ezzel a lehetőséggel.

Szeptemberben jogszabály-módosítás

Miután a kormányzat elfogadta Felcsuti Péternek, a bankszövetség elnökének véleményét, miszerint az augusztus 1-től hatályos, az egyoldalú szerződésmódosítást lehetővé tevő törvény pontosításra szorul, ezért értelmezése és végrehajtása nehézségekbe ütközik, a kormányzat módosíttatni kívánja a törvényt - jelezte a felügyelet elnöke. A törvénymódosítási javaslatot a pénzügyi és az igazságügyi tárca dolgozza ki, de az államigazgatási egyeztetés keretében a PSZÁF mellett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is véleményt mond róla - tette hozzá.

A törvénymódosítás célja, hogy a törvény értelmezéséhez kapcsolódó bizonytalanságot és a végrehajthatósággal összefüggő pontatlanságokat szüntesse meg, illetve javítsa ki - magyarázta Farkas Ádám. Ami a törvénymódosítás menetrendjét illeti, a kormány várhatóan szeptember közepén benyújtja a parlamentnek, ahol szeptember végére megszülethet a jogszabály-módosítás.

Közben, már szeptember elejére megfogalmazhatják azt a banki magatartási kódexet, amely a törvény szellemében, részletesebb szabályozást rögzít - mondta az elnök. Farkas Ádám közölte: a kódex megalkotásában a Pénzügyminisztérium és a felügyelet lesz a kezdeményező, de az egyeztetés folyamatos lesz a bankszövetséggel és szorosan együttműködnek a versenyhivatallal.

"A kódex a szándékok szerint egy részletes magatartás mintát fog rögzíteni, ami keretbe foglalja, hogy a bankok milyen szabályok szerint járnak el ügyfeleikkel, különös tekintettel a banki kondíciók változtatására" - hangsúlyozta az elnök, hozzátéve, hogy nincs olyan európai modell, amelyet egy az egyben át lehetne venni.

A kötelezettségvállalást is tartalmazó magatartási kódex végrehajtását a fogyasztóvédelmi, piacfelügyelési tevékenysége keretében ellenőrzi majd a PSZÁF, de a bankok jelezték, hogy amennyiben csatlakoznak a kódexhez, akkor törekedni fognak annak betartására.

Egyedi fogyasztóvédelmi panaszügyek

Arra a kérdésre, hogy mit tartalmaz majd az az e héten kiadandó kormányrendelet, amely a felügyeletet teljes fogyasztóvédelmi jogkörrel látja el, az elnök kifejtette: a szándékok szerint a rendelet lehetőséget teremt arra, hogy a PSZÁF egyedi fogyasztóvédelmi panaszügyekben szélesebb körben is eljárjon.

A szélesebb fogyasztóvédelmi hatósági jogkörrel összefüggésben áll a létrehozandó pénzügyi ombudsman státusza - jelezte Farkas Ádám. Az ombudsman szakmailag a felügyelethez tartozik, de a státuszával kapcsolatos egyéb kérdésekben még folynak az egyeztetések - tette hozzá az elnök.

Farkas Ádám ugyanakkor megerősítette a bankszövetség elnökének véleményét, aki arra hívta fel a kormányfővel való pénteki találkozón a figyelmet, hogy a bajba jutott fizetni hajlandó ügyfeleknek minden támogatást meg kell adni, de a felvett hitelekhez kapcsolódó fizetési kötelezettséget mindenkinek be kell tartania. Ha ugyanis ez nem történik meg, akkor valamennyi ügyfél rosszabb feltételek mellett juthat hitelhez - tette hozzá.