Kocsmabringa lehet a Bubiból

kinek éri meg a BUBI-t használni
Regisztrált felhasználók indulnak el kerékpárjaikon a Mol BuBi (Budapest Bicikli) kerékpárdokkolójától a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Rumbach Sebestyén utcai ügyfélszolgálati irodája előtt 2014. július 17-én. A BKK ezer felhasználó segítségével megkezdte a közösségi kerékpáros rendszer két hétig tartó nyilvános próbaüzemét.
Vágólapra másolva!
Remélhetőleg most már hamarosan elindul a Bubi, de továbbra sem világos, hogy a turisták hóbortja marad a nagymamatempójú tekerés, vagy valós alternatívává válhat a városi közlekedésben, kiütve a 4-6-ost, sőt a saját biciklit. Szerintünk kevesen lesznek, akik budapestiként is vesznek rá bérletet.
Vágólapra másolva!

Nem olcsó a budapesti közösségi bicikli, az első ezer vásárló még kedvezményesen, 12 ezer forintért válthat éves bérletet, amelyhez 5 ezer forintos ajándék túllépési keret is jár, a normál díj azonban 18 ezer 900 forint lesz. Az ajándék keretből költhetünk az első ingyenes fél óra utáni használati díj fedezésére, a 30. és a 60. perc közötti időtartamra például 500 forintot. Az üzemeltető BKK a tesztek alapján azt mondja, a használók töredéke veszi csak ki órákra a bringákat, a 95 százalékuk 10-20 perc után leadja, ami szerintük azt jelenti, hogy tényleg a tömegközlekedés szerves része lehet a mintegy 1400 bérbicikli.

Kényelmes, de lomha. Fotó: Bácsi Róbert László - Origo

A körúti villamost nem veri

Ez különösen a budapestiekre lehetne igaz, akik tényleg jól ismerik a várost, így könnyen letekerhetnék a két legtávolabbi Bubi-pont közötti távolságot is fél óra alatt, ha ehhez a bicikli nem lenne túl lomha.

De az. A kerékpár ugyan kényelmes, a súlya ellenére viszonylag könnyen hajtható, de ennek az az ára, hogy alig gyorsabb egy jó tempóban haladó gyalogosnál. Valószínűleg ez a tulajdonság lesz az, ami korlátozza majd a használhatóságát is. Nehéz elképzelni, hogy valaki a Boráros térről a Jászai Mari térre menet inkább választ egy majd 40 perces Bubis tekerést 500 forintért a villamos helyett, miközben a Combino feleennyi idő alatt egy menetjegy áráért elviszi ugyanoda.

Az ingázóknál nem helyettesíti a buszt és a villamost

Az agglomerációból ingázók közül a Keleti, a Déli és a Nyugat pályaudvarra, a Batthyány térre vagy a Boráros térre érkezőknek jól jöhet a kerékpár, de csak akkor, ha a közelben dolgoznak, és nincs BKV bérletük. Az ugyancsak fontos csomópontnak számító Kelenföldi pályaudvaron nincs biciklis terminál. A külvárosban lakók nem nagyon tudják arra használni a Bubit, hogy a legközelebbi metróhoz vagy villamoshoz elérjenek, mert ehhez még kevés a dokkoló, illetve jellemzően csak a belvárosban van.

Éhes bankároknak tökéletes

A Bubi ott lehet igazán praktikus, ahol a 10-15 perces gyaloglást le tudja rövidíteni egy 5 perces biciklizésre. Például az éhes bankár áttekerhet a Szabadság téri Bank Centerből a Deák téren lévő Nobuba egy ebédmenüre.

Kocsmázás után ideális. Forrás: Origo

A bulinegyed új limuzinja lehet

Jól jöhet a Bubinak az is, hogy épp most módosították a KRESZ-t, és már a főutakon is lehet tekerni kocsmázás után. A belvárosi szórakozóhelyekről tehát az egyik legjobb eszköz lehet a Bubi, hogy haza vagy a legközelebbi éjszakai járathoz jussunk.

Belvárosban inkább saját bicikli

A belvárosban szórakozó fiatalok többsége viszont épp ahhoz a generációhoz tartozik, amelynek divatkiegészítő a bicikli. Ezért közülük senki nem fogja lecserélni a kedvenc kétkerekűjét, még akkor sem, ha a Bubi papíron olcsóbb, mint egy saját bicikli. Egy használt kerékpár is 15-20 ezer forintba kerül, amihez a pesti viszonyok miatt legalább egy 5-6 ezres lakatot is kell venni. Havonta is költeni kell rá valamennyit, hiszen ez-az mindig elromlik a járművön. Ez éves szinten könnyen lehet akár több is, mint a Bubi-bérlet díja. A saját biciklit könnyen el is lophatják, míg a dokkolóban hagyott Bubiért nem kell aggódnunk.

Mindezekkel együtt sem hisszük azonban, hogy bárki inkább a közösségi biciklit választaná a sajátja helyett. Használhatósága ugyanis sokkal korlátozottabb. A napi ügyek intézése közben inkább kellemetlen lehet az állomások kezelése, amelyek ráadásul messzebb is lehetnek, mint ahova igyekszünk.

Kis távolságra jó lehet. Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A második ütem segíthet

A Bubi akkor válhatna a tömegközlekedés egyik alternatívájává vagy fontos kiegészítőjévé, ha a külvárosokban is kiépülnének az állomások. Az is megoldást jelenthetne, ha nem csak az éves bérlettel rendelkezők kapnának kedvezményt a Bubi-bérlet árából, hanem mindenki, akinek van valamilyen BKK bérlete. A főváros érdeke nyilvánvalóan az lenne, hogy minél több utas használjon inkább Bubit, csökkenjen a belvárosi járművek terheltsége.