Magyar Suzuki: Intenzív struktúraváltás zajlik az autóiparban

Vágólapra másolva!
A Magyar Suzuki szerint struktúraváltás történik a járműiparban, nincsen válság. Az ágazatra jellemző innovációs folyamatok zajlanak most, mutat rá Dr. Urbán László, a vállalat vezérigazgató-helyettese.
Vágólapra másolva!
Forrás: Magyar Suzuki Zrt.

Ön hogy látja az autóipar jelenlegi helyzetét?

Az ipar 4.0, az elektromobilitás, az autonóm vezetési technológiák és a megváltozott szabályozási környezet a járműipar történetének talán legnagyobb és legintenzívebb változását hozzák. A piacok növekedésének lassulása láttán sokan már krízist kiáltanak. Véleményem szerint az autóipar nem válságban, hanem struktúraváltásban van, amelyet a megváltozott szabályozási környezet, és ezek időbeli ütemezése tesz ennyire intenzívvé. Az autóipar évek óta ugyanilyen, korábban is ismert irányok mentén gondolkozik és dolgozik a gyártási folyamatok, és a járművek fejlesztésén. Úgy gondolom, hogy autógyártás gyakorlatilag nem létezik innováció nélkül, ez egy folyamatos tevékenység, ami a mindennapjaink része. Itt valójában az EU-s szabályok okozta extrém tempó az, ami a kihívást jelenti az iparág számára.

A Magyar Suzuki például 2015 óta nem gyárt új modellt Esztergomban. Mit takar az Ön által említett folyamatos innováció a vállalatuknál?

A japán hagyományokat is követő cégünknél az innováció nem csak technológiai, hanem a mindennapok újításait és a megfontolt fejlődést előtérbe helyező gondolkodásmód. Ez a mentalitás az új modellek és modellfrissítések fejlesztésén túlmenően gyártástechnológiai innovációkat és a munka hatékonyságát növelő folyamatoptimalizálást is takar. Ezt az egyszerűségre és hatékonyság-optimalizálásra való folyamatos törekvést a japánok kaizennek nevezik. Ez a gondolatiság ösztönözte az innovátor Michio Suzukit, anyavállalatunk alapítóját arra, hogy profilt váltson és szövőszékek után motorkerékpárokat és autókat gyártson. A Suzukit mindazonáltal nem az hajtja, hogy mindenben a legelső legyen. Az innovációs tevékenységünk lényege, hogy korszerű, fenntartható és biztonságos autókat biztosítsunk a lehető legszélesebb fogyasztói réteg számára.

Hogyan jelenik meg egészen pontosan ez az innovációs tevékenység a mindennapok szintjén a Suzukinál?

A Magyar Suzuki Zrt-nél kísérleti fejlesztés, tehát a hazai gyártású járművek prototípus gyártása és a tömeggyártás-modellváltozatok prototípusainak előállítása és tömeggyártásuk előkészítése valósul meg kísérleti fejlesztés útján. Így volt ez két legfrissebb modellünk, a Vitara és az SX4 S-CROSS esetében is. Az innovatív folyamatok nagyon fontos szakaszának számító kísérleti fejlesztés nem áll meg az új modell létrehozásával: modelljeinket ugyanúgy, mint más gyártók, folyamatosan frissítjük, jelentősen megújítjuk. Mind az új, mind pedig a jelentősen megújításra kerülő modelljeink az anyavállalatunknál végzett, az innováció fogalomkörében alap- és alkalmazott kutatásnak minősülő tervezést követően úgynevezett „design proto”, formájában, azaz „papíron” érkeznek hozzánk mérnöki tervrajzok formájában Japánból. Mérnökeink és technikusaink, az egész MSC munkatársi gárdája ebből hozzák létre a prototípust esztergomi gyárunkban a termelési igazgató vezényletével. A „design proto” megérkezését követően legalább 2-2,5 év alatt készülnek az első prototípusok – 100-200 gépkocsi –, amelyek kisebb részét Magyarországon, nagyobb részét Japánban tesztelik különböző körülmények között, például klímakamrában, töréspróbákkal, üzemeltetés közben. A prototípusként létrehozott járműveket szélsőséges körülmények között, pl. sivatagban vagy akár a sarkkörön túl is kipróbálják. A visszajelzések, bonyolult mérési eredmények alapján esztergomi gyárunkban megépülnek a pilot, avagy előszériás gépkocsik a protókhoz képest már jelentősen kisebb darabszámban. Ezek már pontosan ugyanolyanok, mint amik később tömeggyártásra kerülnek, ezeket mutatjuk be – adott esetben még a tömeggyártás megkezdése előtt – a szakújságíróknak is. Egy-egy modell prototípusfejlesztése, míg eljutunk a sorozatgyártásig, hozzávetőlegesen 2000-2500, a gépsort és technológiát is érintő mérnöki megoldást, többszáz mérnöki és technikusi munkaórát, a gyár összes dolgozójának közös erőfeszítését igényli, és persze sok milliárd forint költséggel, befektetéssel jár. A fenntartható gyártás és üzemeltetés jegyében az új modellek, illetve modellfrissítések fejlesztése gyakorlatilag folyamatosan zajlik a Suzukinál a piaci trendeknek, igényeknek és a szabályozási környezetnek megfelelően, hogy minél több ember számára biztosíthassuk a tudatos és biztonságos vezetés élményét. Magyarországi kollégáink ezt a feladatot a napi gyártási folyamatok hiánytalan ellátásán felül végzik folyamatos párbeszédben és együttműködésben partnereinkkel. Az ő közös munkájuk a garancia a Suzuki által képviselt mentalitás és innovációs gondolatok megtestesülésére a minőségi kivitelezés során.

Forrás: Magyar Suzuki Zrt.

Ez azt jelenti, hogy a Suzukinál zajló fejlesztések a beszállítóknál is megjelennek?

A legtöbb Esztergomban gyártott új modell bevezetésével kapcsolatos technológiai fejlesztések a beszállítóinkra is pozitív hatással vannak. A beszállítóinkkal folyamatos egyeztetésben, együttműködésben zajlik egy-egy új modell és modellmegújítás kísérleti fejlesztése, az alkatrészek és az előállításukhoz szükséges szerszámfejlesztéssel együtt. Ez a fajta kölcsönhatás beszállítóinkra is pozitív hatással van, hiszen nekik is fejlődniük kell ahhoz, hogy tartani tudják a Magyar Suzuki által elvárt magas színvonalat.

Ezt a fejlődési folyamatot az új kihívásokat jelentő megrendeléseken túl oktatással is elősegítjük. A folyamatos cégspecifikus képzések mellett a HIPA támogatásával 5 éve képezzük a hazai beszállítóinkat az innováció menedzsment rendszer elemeinek alkalmazására. Hozzávetőlegesen a magyar beszállítóink felét részesítettük már oktatásban, azt követően pedig egy úgynevezett előinnovációs auditban az innovációs menedzsment rendszer szabványa alapján. Vállalatunk ilyen irányú képzéseinek célja, hogy támogassuk partnereinket a haladó, újító szellemű gondolkodásban, és egyúttal az ipar 4.0 technológiák alkalmazásában.

Néhány évvel ezelőtt magam is részt vettem egy úgynevezett kaizen – fejlődési lehetőség – feltáró úton Japánban, amelyet anyavállaltunk szervezett – nem először – mintegy tucat magyar beszállítónk számára. Két csoportra osztották a résztvevőket, az egyikben voltak a fém, a másikban pedig a műanyag alapanyaggal foglalkozó partnereink. A tanulmányút keretei között a Suzuki Motor Corporation lehetővé tette az úton résztvevő beszállítóink, hogy az anyacégen kívül a vállat japán beszállítóihoz is ellátogassanak. Az út során a magyar szakemberek több mint 140 kaizent jegyeztek fel.

Sok beszállítónk a Suzuki magyarországi működésének kezdete óta partnerünk, és valóban azok, mert együtt dolgozunk, gondolkozunk, fejlődünk. Ennek köszönhető, hogy a Magyar Suzuki Zrt. rendelkezik a legnagyobb és véleményünk szerint a legjobb beszállítói hálózattal a hazai autógyártók között. Több mint 4500 autóalkatrész érkezik naponta az esztergomi üzembe beszállítóinktól, akiknek 30-40 %-a hazai vállalat. Ilyenformán a Magyar Suzuki a magyar vállalkozások gyarapodásához is hozzájárul.

Ön szerint mit hoz a jövő az ipar számára? Hogyan követi le a jelenlegi trendeket a Suzuki?

A környezetbarát és fenntartható járműgyártási törekvések térhódításával összhangban, a Suzuki Motor Corporation jelenleg a hibrid technológia és -modellek fejlesztésére összpontosít. Anyavállalatunk mindemellett együttműködést folytat a Toyotával az elektromos autók bevezetésére az indiai piacon. Így a legtöbb közös projekt a Suzuki legnagyobb piacán valósul meg, de Európában is segítik egymást a japán járműgyártók. A két fél többek között az autonóm vezetési rendszerek kifejlesztésén is dolgozik.

Hisszük, hogy az elektromos autózásé a jövő, ám ennek a jövőnek a kezdete távolabbi, mint hinnénk. Jelenleg nem biztosított a villanyautózás elterjedéséhez szükséges gyártási és infrastrukturális háttér, amelyhez véleményem szerint még hosszú évek munkája szükséges. Jelenleg a teljes iparág ezen a kérdéskörön munkálkodik, sok esetben közös fejlesztések keretein belül, ahogyan azt mi is tesszük.

Mit gondol a szektorban Európa szerte tapasztalható és már a magyar piacra is begyűrűzött elbocsátásokról? Mi okozza ezt? Ez egy olyan tendencia, ami akár Önöknél is megjelenhet?

Úgy gondolom, hogy az európai autóiparban, illetve a Magyarországon jelenleg tapasztalható autóipari elbocsátások az elektromos autógyártásra, azon belül konkrétan pedig az e-motorgyártásra történő átállásnak köszönhetők, mivel az ilyen motorok előállítása egyszerűbb, kevesebb munkaerőt igényel a hagyományosnál.

Ez a kérdés még inkább befolyásoló tényező lehet az olyan autóipari cégek esetében, ahol kizárólag motorgyártás zajlik. A Magyar Suzuki Zrt-nél nem folyik motorgyártás, csak összeszerelés, ugyanakkor a kezdetektől teljes vertikumú termelés zajlik Esztergomban. Emellett vállalatunk 1991-es alapítása óta a japán anyavállalat egyetlen európai gyártóbázisa, mára pedig a kontinens pótalkatrész- és kiegészítőtartozék-ellátó központja is egyben.

A modelljeink iránti igények folyamatosak és növekednek, esztergomi üzemünkben stabil munkaerőlétszámmal zajlik a termelés. Mindez egyértelműen bizonyítja a Magyar Suzuki Zrt. stabil pozícióját Magyarországon, illetve jelentőségét a Suzuki Motor Corporation csoport múltjában, jelenében és jövőjében. Nem gondoljuk, hogy ez a helyzet a közeljövőben változni fog.