Vágólapra másolva!
A hazai töltőállomás-hálózatok még mindig nem csatlakoztak a Gazdasági Minisztérium (GM) benzinár-monitoringjához. Valójában nem is lehet túl sokat várni a rendszertől, hiszen mindössze egy-két forint különbség van az egyes társaságok árai között - mondta Molnár László, az Energia Információs Ügynökség igazgatója. A Magyar Hírlap információi szerint a legfőbb probléma, hogy máig nem világos, milyen módon képzeli a kormányzat az adatszolgáltatást.
Vágólapra másolva!

Június eleje óta működik a benzinár-monitoring rendszer, de egyelőre csak a nemzetközi nyersanyagolajár és a magyar ESZ 95-ös benzin, valamint a gázolaj heti árai olvashatók a GM honlapján. A májusi tárgyalások során a kormányzat képviselői arról próbálták meggyőzni a magyarországi töltőállomás-hálózatok tulajdonosait: csatlakozzanak a rendszerhez, hogy az üzemanyagok kiskereskedelmi árai nyilvánosak lehessenek.

Varga Mihály pénzügyi államtitkár akkor azt nyilatkozta: az árak közzétételével egyértelművé válhat, hogy mely társaságok árpolitikája konzekvens. Ha pedig a cégek közül akad olyan, amelyik huzamosan magasan tartja árait, és minderről a nyilvánosság is tud, akkor annak meglesz a következménye.

Molnár László, a monitoring-rendszert működtető Energia Információs Ügynökség igazgatója ugyanakkor elmondta: távlati terv maradt a belföldi ármegfigyelő rendszer, de valójában nem is lehet túl sokat várni tőle, hiszen mindössze egy-két forint a különbség az egyes társaságok árai között. Molnár szerint egyébként is csillapodni látszik a piac, ráadásul naív elképzelés, hogy a magyar benzináraknak követniük kellene a világpiaci napi ármozgásokat.

A Magyar Hírlap úgy tudja, az a legfőbb gond a monitoring-rendszerrel, hogy nem született meg mostanáig az elképzelés az olajcégek adatszolgáltatásáról, vagyis arról: mit és milyen gyakorisággal közöljenek.

Thernesz Artur, az Esso Hungária Kft. ügyvezető igazgatója nem lát nehézséget abban, hogy közöljék áraikat - hiszen ezek jól láthatók minden töltőállomásukon -, csakhogy a júniusi találkozó óta eddig nem kereste meg őket senki hivatalosan ilyen kéréssel. Ugyanakkor az amerikai cég 27 kutat üzemeltető (a hálózat augusztusban két új állomással bővül) magyarországi vállalata nem zárkózna el az árait firtató kérdés elől. Az Esso forgalma egyébiránt növekedett az első fél évben a tavalyhoz képest.

Még a júniusi, kormányzattal folytatott megbeszélésen kértük, hogy pontosítsa a PM a kérését, erre azóta megkaptuk a választ - mondta Kapitány István, a Shell Hungary Rt. vezérigazgatója. A Shell az adatszolgáltatás lehetőségéről már egyeztet az anyavállalattal, s ezt követően ismét felveszi a kapcsolatot a pénzügyi tárcával.

Az OMV Hungária Kft. a hét elején kapta meg a PM levelét az adatszolgáltatásról, amit most vizsgálunk - válaszolta a Magyar Hírlap megkeresésére Szabó Miklós, a cég ügyvezető igazgatója. A PM azt kérte, átlagárat közöljenek az olajtársaságok, az osztrák anyavállalat ennek a közléséhez hozzájárult. A Magyar Hírlap megkérdezte a Mol Rt.-t is, a társaság illetékese szerint készen állnak bármifajta adatszolgáltatásra.

Kételkednek az olcsóbb benzinben

Természetesnek és a versenybe illőnek minősítette Thernesz Artur, hogy a Magyar Autóklub (MAK) úgynevezett mobil kutakat telepít az országban. Kérdéses szerinte legfeljebb az lehet, hogy hosszabb távon teljesíthető-e a MAK által ígért, literenként 10-15 forinttal olcsóbb benzin. Kapitány István leszögezte: a Shell korábban sem nyilatkozott vetélytársairól, s most is legfeljebb csak annyit, hogy - ha megjelenik MAK-kút az országban - megvizsgálják annak piaci hatásait. Mások arra hívták fel a figyelmet, hogy, ha a kenyér ára emelkedik, nem jelennek meg mozgó kenyérárusok az utcákon. Ráadásul a honi töltőállomások megfelelnek az európai uniós követelményeknek, például azért, mert egy kút bekerülési költsége 250 millió forint jelenleg. Ezen összeg egyharmadát környezetvédelmi kiadásokra kell fordítani. Akadt tehát, aki úgy vélte, éppen ezért nehezen elképzelhető, hogy a MAK engedélyt kapna jóval kisebb összegekből megvalósítandó kútjaira.

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

A Gazdasági Minisztérium (GM) benzinár-monitoringja