Több a panasz a biztosítókra

Egyre többen panaszkodnak a biztosítókra. A ,,panaszáradat" 1998-ban indult meg, azóta dinamikusan növekszik a biztosítási vállalatok elleni kifogások száma. Az elmúlt években már 30 százalékkal többen fordultak észrevételeikkel a szakhatóságokhoz, mint két évvel ezelőtt. Idén a legtöbb ügyfél a kötelező felősségbiztosítási ügyek intézésével volt elégedetlen.

Növekedett az utóbbi időben a biztosítókkal szembeni kifogások száma. Míg az elmúlt évben öszszesen 1046 kifogás érkezett a biztosításfelügyelethez, addig az idén már az első félévben hatszáz panasszal fordultak az ügyfelek az Állami Biztosítás Felügyelet utódjához, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) - derül ki a szervezet adataiból.

A legtöbb érdeksérelem a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási ágazatban érte a kuncsaftokat, a felügyelethez beküldött panaszok majdnem fele - 245 észrevétel - a biztosítók "kötelezővel" kapcsolatos tevékenysége kapcsán merült fel. Az ügyfelek zöme azért élt panasszal, mert túlzottan alacsonynak találta a kártérítés összegét.

Számos ügyfél - 143 biztosított - kifogásolta a lakásbiztosítással kapcsolatos ügyintézést is. A legtöbben amiatt tiltakoztak, hogy a biztosítási cégek a lakások nem megfelelő mechanikai védelmére - például pótzárak, védőrácsok hiányára - hivatkozva megtagadták a károk kifizetését. Emellett többen nehezményezték, hogy nem kaptak kártérítést, mert a betörők nem erőszakos módon, hanem lopott, illetve álkulccsal hatoltak be lakásaikba. Ezenfelül jelentős számú reklamáció érkezett a viharkárok, illetve a villámcsapások által okozott veszteségek az ügyfelek számára kedvezőtlen rendezése miatt is.

Az életbiztosításokra 121, cascóra 50, a vállalkozói biztosításokra pedig 18 panasz érkezett. Az életbiztosításoknál a szerződő felek a leggyakrabban a biztosítások hozamával voltak elégedetlenek, de több olyan észrevétel is érkezett a felügyelethez, amelyben a biztosítottak azt kifogásolták, hogy a társaságok számukra követhetetlen hozamszámítási módszereket alkalmaznak. A vállalkozói biztosítások esetében a betöréses lopások miatti káresetek ügyintézésével voltak elégedetlenek a biztosítottak, a casco- biztosításoknál pedig a megállapított kárérték helyességét vitatatták az érintettek. A legtöbb észrevételt Budapestről küldték a felügyelethez, a fővárosból 218 kifogás jutott el a PSZÁF-hez.

A PSZÁF adatai szerint a "panaszáradat" nem az idei évben indult meg, 1998 óta folyamatosan és dinamikusan növekszik a biztosítók elleni észrevételek száma. Az elmúlt évben 30 százalékkal többen emeltek kifogást a biztosítók ellen, mint az azt megelőző évben. Míg két évvel ezelőtt 802 reklamáció jutott el a felügyelethez, addig tavaly 1046 kifogást nyújtottak be az ügyfelek.

A panaszos ügyek 35-40 százalékában a biztosítók hajlandóak voltak peren kívül kártérítést fizetni ügyfeleiknek. Ez a szakértők szerint azt bizonyítja, hogy a panasszal élő ügyfelek jelentős hányada jogosan reklamál.

(Népszava)

Ajánlat:

PSZÁF

Biztosítás
(az Üzleti Negyed rovata)