Ismét drágul az üzemanyag

A magas világpiaci olajárak és a forint dollárhoz viszonyított romlása miatt a Mol Rt. a hét végén ismét emeli az üzemanyagok árát. Ennek mértékéről szerdán dönt az olajtársaság vezetése. A Népszasva értesülései szerint péntektől a gázolaj nagykereskedelmi ára 6-8 forinttal, a motorbenziné pedig 2-4 forinttal lesz magasabb.

Olajipari szakértők szerint a magyar olajtársaság a közeljövőben nem térhet ki a folyamatos árkorrekciók elől, a nemzetközi piacokon ugyanis az olajtermelő országok kitermelésnövelésre vonatkozó bejelentése ellenére sem mérséklődtek az árak. A nyersolaj világpiaci ára továbbra is ostromolja az évtizedes csúcsot, az Európában mértékadónak tekintett Brent olaj ára 36 dollár körül mozog.

A szakemberek úgy vélik: a magyarországi hajtóanyagárak jövőbeni alakulására a forint-dollár árfolyam is negatív hatással lesz, ugyanis csak az utóbbi két hétben öt százalékkal romlott a forint értéke a dollárhoz képest.

Az üzemanyag- árak emelkedése nyugtalanítja a szállítási szakmát - jelentette ki Karmos Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NIT-Hungary) szervezet igazgatója. Ezért a NIT-Hungary csütörtökre összehívta az áruszállításban érdekelt legjelentősebb szervezetek képviselőit. A találkozón az érdekképviseletek közösen értékelik a helyzetet, és számba veszik, hogy milyen lépéseket kell tenniük az ágazat működőképességének megőrzése érdekében.

Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub vezető jogásza elmondta: nem terveznek demonstrációt a magas árak ellen. Szerintük a megoldás inkább a hajtóanyagárban lévő adótartam csökkentése lehetne. A múlt pénteki Üzemanyagár Fórumon átadott állásfoglalásukban kifejtik: elegendő biztosítékot nyújthatna a nem várt olajár-emelkedések ellen az áfából származó pluszbevétel.

Súlyosan érinti a benzinár-emelkedés a taxivállalatokat, a személy- és árufuvarozókat is, hiszen esetükben a kiadások többségét a benzinköltség teszi ki - szögezte le Antal Attila, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési osztályának elnöke. - Az utóbbi években hozzávetőlegesen húszszorosára emelkedett a benzin ára. Ugyanakkor a viteldíjak sem az áru-, sem a személyszállításban nem tudták követni a megnövekedett kiadásokat - figyelmeztetett az elnök. Antal Attila úgy véli, a fuvarozók nem szerveznek demonstrációt, mert látják, ezzel hazánkban nem lehet célt elérni.

Horváth Pál, a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének elnöke szerint tavaly óta 300-400 ezer utas tűnt el a piacról, további viteldíjemelésre nincs lehetőség. Az áru- és személyfuvarozók pedig így is az optimális tarifa 50 százalékáért dolgoznak, őket ennél jobban kizsigerelni nem lehet. Ha a Mol most drágít, és januártól újabb 6 forinttal emelik a benzinár adótartalmát is, nincs kire hárítani a 10-11 forintos drágulást, a fuvarozószakma teljesen ellehetetlenedik - hangsúlyozta Horváth Pál. Reméli, mielőtt a kormány döntést hoz, kormányzati szintű tárgyalásokon kikéri a fuvarozószakszervezetek véleményét is.

A május óta többszörösen emelt benzinár eddig összesen 450-500 millió forintos többletteherrel sújtotta az Országos Mentőszolgálatot (OMSz). Ezért a költségvetési tartalékból kértük, kompenzálják a pluszköltséget - tudtuk meg Móró Ákostól, az OMSz gazdasági főigazgató-helyettesétől. Tegnap a mentőszolgálat szakembereinek felvetésére döntés született arról, hogy Gógl Árpád egészségügyi miniszter kormány-előterjesztésben kéri, nyissák meg e célra a költségvetési tartalékot. Ám ez az összeg a most beharangozott benzináremelésből adódó többletköltséget már nem fedezné. Ezért Móró Ákos javasolta, hogy a jövőben váljék automatikussá a kompenzáció.

A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak 40 milliós többletkiadást jelent a várható benzináremelés, tájékoztatta lapunkat Endrődi István gazdasági főigazgató. Eredetileg 250 millió forint üzemanyagköltséget terveztek az állami kataszrófavédelmi szervezet 450 járművének működetésére, a hiányzó összeget máshonnan kell átcsoportosítaniuk. Állami kompenzációt kér a többletköltségek fedezésére a csaknem 30 társaságot tömörítő Volán Egyesülés is. A buszjegy ára maximált, így semmiképpen sem tudják az utasokra terhelni a megnövekedett terhet. - De nem is akarjuk emelni emiatt a jegyárat. Ez ugyanis azzal járna, hogy egyre több utasunk térne át személygépkocsira - magyarázta Szabadi Farkas autóbusz-közlekedési igazgató. Hozzátette: álláspontjuk egyébként is az, hogy nem tarifaemeléssel, hanem támogatással kell növelni a rendelkezésre álló keretet. A baj az - tette hozzá az igazgató -, hogy úgy tűnik, a Pénzügyminisztérium nem hajlik a kompenzációra.

Hozzávetőlegesen 200-300 milliós többletköltségre számítanak a BKV Rt.-nél is. Szentgyörgyi Tamás gazdasági vezérigazgató-helyettes azonban hangsúlyozta, emiatt biztosan nem kerül sor tarifaemelésre. A többletteher fedezetét igyekeznek belső forrásból előteremteni.

Továbbra is olajlázban ég a fejlett világ. Nem engedik le az árcsökkenést követelő transzparenseiket és plakátjaikat a német és brit tüntetők. Brüsszelben, Hollandiában, Franciaországban is az utakra vonultak a fuvarozók, a taxisok, a gazdák, az utazási irodák. Nagy-Britannia kormánya várhatóan rendkívüli intézkedésekkel igyekszik biztosítani az ország üzemanyag-szükségletét. Ausztriában tegnap azonnali hatállyal kétszer annyival növelték az üzemanyag-forgalmazók a benzin árát, mint amennyivel a múlt héten csökkentették.

(Népszava)

Ajánlat:

Mol Rt.

Korábban:

Bővülő olajkitermelés, bizonytalan piaci hatások
(2000. szeptember 11.)