Uniós autóár-különbségek

Vágólapra másolva!
Az Európai Bizottság megbízásából készített legfrissebb felmérés szerint az új autók Európai Unión belüli áfa nélküli árának országonkénti eltérése továbbra is nagy. A május elején lezárult adatgyűjtés eredménye szinte minden kategóriában és minden modellnél Nagy-Britanniát találta a legdrágábbnak, Finnországot, Spanyolországot, Hollandiát és Dániát a legolcsóbbnak.
Vágólapra másolva!

Az eurózóna és a többi EU-tagállam forgalmi adó nélküli vizsgált gépkocsiárainak összehasonlítása két szembetűnő eredményt hozott. Az euró bevezetése, vagyis 1999 eleje óta az egyes tagországok közötti újautó-árak legnagyobb különbsége továbbra is 20 százalék körül maradt. Ez különösen az Audi-, a BMW-, a Ford-, a General Motors-, a DaimlerChrysler-, a Peugeot-, a Mitsubishi- és a Nissan-modellek esetében igaz. Másrészt világosan látszik, hogy az Egyesült Királyság mellett Svédországban is összességében sokkal többet kell fizetni egy új autóért, mint az eurózóna olcsóbb tagállamaiban.

Az összehasonlítást ugyanakkor nehezíti, hogy az átlagosnál magasabb forgalmi adókat kivető Finnország, Dánia, Hollandia és Portugália esetében a kereskedők alacsonyabb adó nélküli árakat határoznak meg. Az Egyesült Királyságban, a különadó hiányában, nincs szükségük erre a versenyhelyzetet javító taktikára. A brit végfelhasználói árakat ugyanakkor a speciális követelményekhez, legfőképp a jobboldali kormányzáshoz való alkalmazkodás drágítja.

Brüsszelbe továbbra is özönlenek a brit kifogások azért, mert az unió olcsóbb országaiban a csatornán túlról érkező vásárlók dolgát bürokratikus módszerekkel nehezítik. Mario Monti, az EU versenyhivatali biztosa most a panaszok jogosságának alaposabb kivizsgálását ígéri.

(Magyar Hírlap)