Egyre több a panasz a benzinkutak ellen

Több száz forinttal, esetenként több ezer forinttal is megkárosítják az autósokat egyes benzinkutaknál. Legalábbis erről tanúskodnak azok a bejelentések, amelyek a közelmúltban, elsősorban a Pest Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez érkeztek. A hatóság egyelőre tehetetlen, ahhoz ugyanis, hogy szankcionáljon, tetten kellene érni a szélhámosokat.

Az üzemanyagárak emelkedésével a csalások is elszaporodtak. A gyakori árnövekedések miatt sok autósnak fel sem tűnik, hogy egy-egy tankolásnál több száz, esetenként akár ezer forinttal is többet kérnek el tőlük, mint amennyi indokolt lenne. Mindezt a drágulásnak tudják be. Akik viszont rájönnek, hogy 40 literes üzemanyagtartályukba 50 litert tankoltak bele papíron, s ennek megfelelően többet is fizettek, utólag már nem sokat tehetnek.

Az elmúlt egy évben sokan keresték meg a Pest Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőséget azzal, hogy becsapták őket tankoláskor - tájékoztatta lapunkat Magyar István szakfőtanácsos. Számtalan trükk létezik, hogyan játsszák ki az autósok éberségét. Az egyik leggyakoribb, amikor a benzinkutas felajánlja, hogy teletankolja az autót. A shopba betérő ügyfél odabent már nem láthatja mennyinél állt meg a kútoszlop számlálója, illetve, hogy a feltüntetett üzemanyag-mennyiséget az utolsó cseppig kocsijába, vagy netán egy hirtelen előkerült marmonkannába töltötték bele. Számtalanszor előfordul az is, hogy a vevő teletankolt, a nyugtát azonban jóval több liter üzemanyagról állították ki, mint amennyi belefért a tartályba. A pénztárgépet kezelő kutas ugyanis egy, a korábbi vevő által "ottfelejtett", magasabb összegű nyugtát ad oda a palira vett ügyfélnek.

A Mol Rt. az utóbbi egy évben szigorú ellenőrzési akciókat tartott kútjainál, minden töltőállomásukat havonta legalább egyszer górcső alá vették. Ennek meg is lett az eredménye, hiszen minimálisra szorították le a visszaéléseket. Sivó Imre, a lakossági szolgáltatási divízió igazgatója elmondta, évente pár ezer panasz érkezik, amelyek többsége a szolgáltatáshoz kapcsolódik. Az esetek 70-75 százalékában az derül ki, hogy a vállalatnak van igaza, mégis minden panaszbejelentést kivizsgálnak, és az esettől függően megpróbálják a reklamálókat kompenzálni.

Az OMV az utóbbi időben külső céggel ellenőrizteti töltőállomásait. Az ellenőrök nem fedik fel kilétüket, ugyanúgy tankolnak, mint bárki más. Közben figyelik, hogy a pénztárnál dolgozók adnak-e nyugtát, pontosan adnak-e a vissza, a kútkezelők udvariasak-e. Vargáné Majoros Ágnes, a töltőállomás üzletági igazgatója közölte, kisebb szabálytalanságok előfordulnak ugyan, de kirívó eset nem történt az idén. Ezt támasztja alá, hogy viszonylag kevés reklamációt kapnak, havonta legfeljebb kettőt.

Szilágyi Béla

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség