Jövőre 5-6 százalékkal nőhet az autósztrádák díja

Még nem született döntés az állami autópályák - az M1 és az M3 -, valamint az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. által működtetett M5-ös sztráda használatának jövő évi díjemeléséről, ám várható, hogy a jelenlegi összegnél 5-6 százalékkal többet kell fizetni az autópályák használatáért.

A NAPI Gazdaság értesülései szerint a kormányzat elégedett az M1-M3-as autópályákon ez év elejétől bevezetett díjszedési gyakorlattal, s nem tervez lényegi változásokat a matricarendszeren, annak ellenére, hogy ez az átalánydíjra épülő gyakorlat nem a felhasználással arányos díjfizetési technika.

A Napi Gazdaság azonban úgy tudja, hogy a Nemzeti Autópálya Rt.-nél rohamos ütemben folyik az új, elektronikus díjfizetési rendszer bevezetésének előkészítése, s nem kizárt, hogy a rendszer 1-2 éven belül üzembe állítható. A kormány elégedettségét alátámaszthatja, hogy idén várhatóan néhány milliárd forinttal meghaladja a matricák értékesítéséből befolyó összeg a tervezett éves 6-8 milliárd forint bevételt. Ám ez a bevétel még így sem fedezi az állami autópályák éves üzemeltetési, fenntartási, fejlesztési költségeit. A lap értesülései szerint például az M1-es felújítása mintegy 20 milliárd forintba kerülne.

Jelentős bevételkiesés származik abból, hogy az M1-esen - ahol az M3-sal szemben csak szúrópróbaszerű ellenőrzés folyik - sokan bliccelnek, számuk elérheti a sztráda használóinak 15-20 százalékát is. Az M3-son, ahol a korábban megépített kapukat használják ellenőrzésre, nem fordul elő, hogy matrica nélkül használnák a sztrádát az autósok. A pályahasználók - a magyarországi gépjárműpark összetételének megfelelően - mintegy 80 százaléka személyautó.

A Napi Gazdaság úgy tudja, hogy a kormányzat - bár korábban fontolgatta - mégsem vezeti be a féléves bérletet, s várhatóan a gödöllőiek sem részesülnek az általuk várt kedvezményben. Januártól nem várható újabb bérletformák megjelenése, a matricák ára azonban a tervezett évi 6 százalékos infláció mértékével emelkedhet, bár erről még nem született döntés.

Vélhetően az M5-ösön is 5-6 százalékkal emelkednek a díjak 2001. január 1-jétől. Ezen a pályán idén - az elmúlt év hasonló időszakához képest - mintegy 5 százalékkal több jármű közlekedett, az idei őszi forgalom azonban elmarad az autópálya-társaság várakozásaitól. A tervezettnél kisebb forgalom jellemző az észak-déli irányú folyosó közlekedésére is, bár a jugoszláviai pozitív események miatt ennek javulására számítanak az AKA Rt.-nél.

(MTI)

Ajánlat:

Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.