Reklámcenzúra készül?

A reklámok kötelező előzetes hatósági kontrollja durván sérti a szólásszabadság, ezen belül a kereskedelmi szólásszabadság alkotmányosan védett jogait, közölte a Magyar Hírlappal Takács Ildikó, a Reklám Világszövetség alelnöke.

A reklámtörvény módosításait a napokban tárgyalta a parlament, s ebben többi közt az is szerepel, hogy a felügyelő hatóság, nevezetesen a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, ha megállapítja, hogy a közzététel - a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó rendelkezésbe ütközne, a még nyilvánosságra nem hozott reklámot betilthatja. A javaslat azonban nem rendezi azt a kérdést, tudta meg a Magyar Hírlap Takács Ildikótól, hogy a hatóság mi módon tudja kontrollálni a még csak meg sem jelent reklámokat. Az ugyanis, hogy a tervezett reklámok a hatóság tudomására jutnak, nem valószínű. Így joggal vetődik fel az a kérdés, hogy a hatóságok az előzetes betilthatósági jogkört úgy értelmezik, hogy a tervezett reklámokat bekérik a reklámozótól, az ügynökségektől, vagy egyenesen előírják mindenkinek, hogy tervezett reklámjait küldje be a felügyelethez előzetes kontrollra.

Ennek a fajta előzetes kontrollnak, ami nem más, mint a cenzúra, nem lehet semmilyen létjogosultsága Magyarországon, szögezte le a világszövetség alelnöke.

Takács Ildikó szerint egy ilyen szabályozásnak súlyos következményei lehetnek többek között azért is, mert a tervezett reklámok féltett üzleti titkot képeznek, s ezek közzététel előtti kitudódása üzleti hátrányt okozhat a versenytársakkal szemben.

Iván Gizella

(Magyar Hírlap)