Bővült a sztrádaprogram, kétséges a pénzügyi háttér

Legkésőbb a jövő év végéig meg kell kezdeni az M0-s autóút meglévő szakaszának kétszer háromsávosra szélesítését és a gyűrű M5-ös és M3-as közötti hiányzó szelvényének építését a kormányzat tízéves sztrádaépítési programjának újabb fejezete szerint. Egyes szakértők feleslegesnek tartják a sztrádaprogram bővítését, hiszen a már megkezdett beruházásokra sem jut elég pénz.

Kiegészült a tavaly májusban meghirdetett tízéves autópálya- hálózat-fejlesztési program. A kormányzat ugyanis a napokban úgy döntött, hogy a sztrádaprogram 2002-ig tartó első ütemében már szereplő beruházások - az M3-as továbbépítése, az M7-es pálya felújítása és fejlesztése, illetve a szekszárdi és polgári hidak megépítése - mellett legkésőbb 2001 végéig a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek meg kell kezdenie az M0-s autóút M1-es és M5-ös közötti szakaszának a kétszer háromsávossá szélesítését és a gyűrű M5-ös és M3-as közötti szelvényének az építését.

Egyes szakértők úgy vélik: szükségtelen volt újabb elemekkel bővíteni az autópálya-programot, mivel a kormányzat a korábban elfogadott fejlesztési projektek végrehajtásához sem tudta biztosítani az anyagi forrásokat, eddig is akadozott az útépítések finanszírozása. A pályaprogram meghirdetése óta eltelt mintegy másfél évben ugyanis a beígért évi 60 milliárd forint helyett összesen csupán 15 milliárd forintot kapott pályaépítések irányításáért felelős Nemzeti Autópálya Rt. a program anyagi hátterének megteremtésével megbízott Magyar Fejlesztési Banktól (MFB).

Vagyis a már megkezdett beruházások pénzügyi háttere is bizonytalan - állítják a kétkedők. Szerintük az újabb projektelemek megvalósítása is kétséges. A sietséget egyben azzal magyarázzák, hogy a vállalkozói szerződéseket a következő kormányzati ciklus előtt szeretné megkötni az állam a kiválasztott cégekkel. Szakmai körökben feltételezik, hogy az újabb kivitelezési megbízásokat az eddigi nyertes Magyar Autópálya-építő Konzorcium, azaz az egyre gyakrabban "kormány közelinek" becézett Vegyépszer- Betonút duó kapja meg.

Az M0-s meglévő szakaszainak háromsávossá tétele legalább 30 milliárd forinttal, a gyűrű M5-ös és M3-as közötti 45 kilométer hoszszú szelvényének megépítése pedig hozzávetőlegesen további 45-50 milliárd forinttal emeli a sztrádaprogram költségeit. Azaz a két újabb projekt végrehajtása együttesen csaknem 80 milliárd forint többletkiadással jár majd.

Tarnóczi László, a Magyar Fejlesztési Bank szóvivője úgy látja: nincs ok aggodalomra, az NA Rt.-nek idejében rendelkezésre állnak majd az útépítésekhez szükséges források. Az MFB ugyanis a kormánytól kapott támogatások mellé kölcsönöket vehet fel a hazai és külföldi bankoktól, emellett kibocsáthat autópálya-kötvényeket, amelyek bevételeit a sztrádaépítésre fordíthatja. Azt azonban elismerte a szóvivő, hogy a jövő évben az idei keret többszörösét, több mint százmilliárd forintot kell majd előteremtenie a banknak az úthálózat fejlesztésre. (A sztrádaprojekt első három évében, 2002-ig, összesen 270 milliárd forint kiadással számol a pénzintézet.)

Ismeretes: az NA Rt. az ÁPV Rt. által ígért 32 milliárd forintos támogatásból eddig mindössze 15 milliárd forintot kapott. Az autópálya-társaság mostanáig nem jutott hozzá a kormányzat által idén sztrádaépítésre elkülönített 27 milliárd forinthoz sem. Információnk szerint az MFB-nek - bár hosszú ideje tárgyal különböző pénzintézetekkel - nincs aláírt hitelszerződése sem hazai, sem külföldi bankokkal. Az autópálya-kötvények kibocsátására pedig több hónapos előkészítő munka után, leghamarabb jövő év tavaszán kerülhet sor. Ezért - úgy tűnik - egyelőre nem biztosított az idei évre tervezett építési munkálatok pénzügyi háttere sem.

Az M3-as új, 65 kilométeres Füzesabony-Polgár szakaszának a megépítése mintegy 90 milliárd forint, a polgári és a szekszárdi híd elkészítése hozzávetőleg 30 milliárd, az M7-es felújítása és a Zamárdi-Aliga közötti szakasz bővítése pedig több mint 40 milliárd forint kiadással jár. Ehhez az összesen mintegy 160 milliárd forint kiadáshoz adódnak majd hozzá azok a több milliárd forintot kitevő költségek, amelyek az M0-s bővítése és továbbépítése kezdetekor jelentkeznek majd.

Mint azt a Népszava megírta: a sztrádaberuházások végrehajtása során az építtető - vagyis a kormányzat - az útépítésre szánt milliárdok esetében "történő beszerzésekre a közbeszerzési törvény szabályait nem rendeli alkalmazni". Vagyis a százmilliárdok ellenőrzés nélkül mozoghatnak.

(Népszava)