Kiegészíti a kormány a sztrádaprogramot

A kormány döntése szerint jövő év vége előtt meg kell kezdeni az M0-s körgyűrű M1-es és M5-ös közötti szakaszának autópályává fejlesztését. Igen kezdetleges állapotban van ugyanakkor az az elképzelés, mely szerint az M3-ast az ukrán határtól is építeni kezdenék.

Az eredeti elképzelés szerint 2000-2002 között az M3-as Füzesabony és Polgár közötti szakasza készülne el, felújítanák az M7-est, s megépítenék Szekszárdnál az új Duna-hidat, s minderre 270 milliárd forintot szánnának - legalábbis erről beszélt korábban Baranyai László, a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) vezérigazgató-helyettese.

A kormány döntése nyomán a terv kiegészül azzal, hogy jövő év vége előtt meg kell kezdeni az M0-s autóút sztrádává fejlesztését is, ami egyébként a tavaly elfogadott 10 éves programban egyáltalán nem szerepelt. Ahogy Tarnóczi Lászlótól, az MFB szóvivőjétől a Magyar Hírlap megtudta, a jelenlegi becslések szerint 50-80 milliárd forintba kerülhet a körgyűrű sztrádává fejlesztése az M1-es és M5-ös között; a fejlesztésekért felelős Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nél inkább a felső értéket valószínűsítik.

Jövőre mindemellett elkezdik az M30-as Emőd-Miskolc M3-asra csatlakozó útjának építését, valamint az M7-es továbbépítését is a Balaton déli partján - mondta a Magyar Hírlapnak Bakonyi István, az NA Rt. kapcsolati igazgatója. A tervek között szerepel az M5-ös folytatása is, a Kiskunfélegyháza és a jugoszláv határ közötti szakasz sorsa ugyanakkor bizonytalan, mivel nincs döntés, hogy ki végezze el a fejlesztést.

Erre az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-nek ugyan 2003-ig opciója van, egyelőre azonban nem körvonalazódik megállapodás.

Felmerült az is, hogy az M3-ast az ukrán határtól is kezdjék építeni - amit a lemondott közlekedési miniszter, Nógrádi László vetett fel néhány napja. Ahogy Bakonyi Istvántól megtudtuk, nemcsak a végleges nyomvonal hiányzik ehhez a tervhez, de egyelőre arról sincs döntés, hogy melyik határátkelőhöz vezessen az út, hiszen korábban Barabás neve éppúgy felmerült, mint Záhonyé. Az viszont majdnem biztos, hogy az országhatár térségében autóútként épülne az M3-as, mivel a forgalmi adatok nem indokolnák sztráda építését - tette hozzá Bakonyi István.

Hajnal László

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

Magyar Fejlesztési Bank