A budapesti második kerületben a legnagyobb a vásárlóerő

Vágólapra másolva!
A magyar vásárlóerő átlaga kétszerese a kelet-közép-európai országok átlagának, ugyanakkor kevesebb mint fele az uniós országok átlagos vásárlóerejének. Az egy főre jutó vásárlóerő a főváros II. kerületében a legmagasabb, és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a legalacsonyabb.
Vágólapra másolva!

Kozák Ákos, a Gfk Hungária Piackutató Intézet igazgatója hétfőn ismertette a most elkészült Vásárlóerő Magyarországon 2000-ben című tanulmányt, amelyben az adózási és a foglalkoztatottsági adatok figyelembevételével számították ki az egyes megyék és 140, tízezer lakosúnál nagyobb település, valamint az egyes budapesti kerületek vásárlóerejét.

A tanulmányból kiderül: az egy főre jutó vásárlóerő az országos átlaghoz képest a főváros II. kerületében a legmagasabb, míg a legalacsonyabb Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. A fővárosi kerületben a 100 százaléknak tekintett átlag 161 százalékát, míg Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 81 százalékát éri el a mutató. A felmérés szerint az egy főre jutó vásárlóerő a megyék közül csak Fejérben, Győr-Moson-Sopronban, Vasban és Komárom-Esztergomban haladja meg az országos átlagot.

A megyeszékhelyek rangsorának élén Székesfehérvár átvette a vezetést Győrtől, míg az index értéke Nyíregyházán és Debrecenben volt a legalacsonyabb.

Az intézet tanulmányából az is kiderül, hogy a 20-50 ezer lakosú városok közül a legkedvezőbb mutatóval, 125-tel változatlanul Budaörs, Szentendre és Siófok rendelkezik. A 10 és 20 ezer közötti lélekszámú települések legjobbja újra Százhalombatta és Paks lett 138 százalékkal.

Budapesten az országos átlaghoz képest 126 százalék az egy főre jutó vásárlóerő. Legnagyobb a különbség a II. és a VIII. kerület között, előbbi indexe 161, utóbbié pedig 109 százalék. A fővárosban a legutóbbi, 1998-as felmérés óta jelentősen csökkent a különbség a legjobb és a legkedvezőtlenebb kerületek mutatói között, akkor ugyanis a II. kerület 177 százalékával szemben a lista végén a XX. kerület 108 százaléka állt.

Kozák Ákos elmondta: a vásárlóerő-mutatószámok és az ennek alapján elkészített térkép a kereskedelemfejlesztés és -marketing nélkülözhetetlen eszköze. Fontos emellett az önkormányzatok számára is, amelyek a vásárlóerő-indexeket használják fel a betelepülni szándékozó beruházók meggyőzésére. A kereskedőket arról tájékoztatja az index, hogy mely régióban, illetve városban érdemes új üzleteket nyitni.

(MTI)