Hipermarketek: öldöklő árharc karácsony előtt

A magyarországi hipermarketek a stagnáló kiskereskedelmi forgalom harmadát már megszerezték maguknak, de piaci részesedésük növelése és a karácsonyi rekordforgalom érdekében az eddigieknél élesebb árháborúba kezdtek. A nem túl nemes eszközökkel folyó harcba a Gazdasági Versenyhivatal is beavatkozik.

A társadalomtudósok által a fogyasztás templomainak nevezett bevásárlóközpontok és hipermarketek nemcsak pompájukkal és áruválasztékukkal, jó megközelítési lehetőségükkel vonzzák a vásárlóikat, hanem - Magyarországon különösen - olcsó áraikkal is. Korán felmérték: míg Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban az áron túl az áruk minősége és a bevásárlóközpont által nyújtott szolgáltatások színvonala is számos vásárlót vonz, addig itthon elsősorban az árak alapján választ a vevő.

Az árháború háttere

A bevásárlóközpontok, hipermarketek jó eséllyel indulnak az árversenyben: hatékonyan le tudják szorítani beszerzési áraikat, így a fogyasztói áraik is versenyképesek, sőt a piac néhány szereplője szerint irreálisan alacsonyak. Mivel minden árut nagy tételben rendelnek, ezért öldöklő árversenyre kényszerítik beszállítóikat. A versenyben csak az a beszállító nyerhet, amelyik elfogadja a 90-180 napos (!) fizetési határidőt, és azt, hogy a nem értékesített árucikkeket visszavásárolja. További versenyelőnyt jelent a városok közelébe épült hipermarketek számára az, hogy viszonylag alacsony üzemeltetési költséggel működtethetők.

Néhány magyar vállalkozás - így a CBA és a Coop áruházlánc - jól reagált a multinacionális cégek megjelenésére: a kis üzletek beszerzési társaságokba tömörültek, mert így hasonló árengedményeket kényszeríthetnek ki beszállítóiktól, mint külföldi vetélytársaik.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára az árharc okairól szólva az Üzleti Negyed kérdésére elmondta: 1996 és 1998 között - az első bevásárlóközpontok és hipermarketek építésekor - a kiskereskedelmi forgalom volumene nem változott, és azóta is csak kis mértékben emelkedett. Így a feszített piaci helyzetben a multinacionális cégek csak a meglévő boltok vásárlóit hódíthatták el, elsősorban olcsó áraikkal. Jelenlegi becslések szerint a forgalom harmada már az ő üzleteikben bonyolódik. Ennek némileg ellentmondani látszik az a tény, hogy a hagyományos, kis üzletek piaci részaránya nem csökkent lényegesen: a kereskedelem harmada továbbra is a sokak által megszokott kisebb boltokban bonyolódik. Vámos szerint ez azzal magyarázható, hogy a tönkrement kis üzletek helyett, kedvezőbb helyen, újak nyitottak.

Vámos György elmondta: a hipermarketek árleszorító stratégiája azért lehet sikeres, mert az élelmiszeriparban nagyobb a multinacionális cégek aránya és a piaci koncentráció, mint a kereskedelemben. Az árháborút a szakértő szerint az is erősíti, hogy a magyar élelmiszeripar kapacitásainak mintegy harmada nincs kihasználva.

Árharc karácsony előtt

A durva eszközöket sem nélkülöző árharc leginkább Budaörsön - ahol Auchan, Tesco, Cora és METRO is működik - és Pesterzsébeten - ahol Tesco és Auchan áruház is van - jellemző. A Tesco és az Auchan Pesterzsébeten például szórólapokon és táblákon hasonlította össze saját és a rivális cég néhány árát, az összevetésből persze mindkét hipermarket saját magát hozta ki győztesnek. A Népszabadság értesülése szerint a Tesco dolgozóit a "Gyilkold versenytársainkat!" szlogen sulykolásával készítik fel a karácsonyi bevásárlási szezonra.

A két szomszédvár harca eddig is éles volt, bár az Üzleti Negyed fogyasztói kosarának átlagára időnként jelentős eltéréseket is mutatott:

29. hét

31.hét

33. hét

35. hét

37. hét

39. hét

41. hét

43. hét

45. hét

47. hét

AUCHAN

5205

5226

5383

5266

5556

5459

5473

5408

5204

5232

TESCO

5173

5263

5165

5156

5513

5324

5073

5277

5294

5147

A vitás kérdéseket a hipermarketek eddig egymás között rendezték, de a karácsonyi bevásárlókért folytatott harcba - minden valószínűség szerint csak visszamenőlegesen - a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is beavatkozik.

Polgárdy Géza, a GVH szóvivője az Üzleti Negyed kérdésére elmondta: hivatalból vizsgálatot indítottak az Auchan ellen az összehasonlító reklámozással kapcsolatos szabályok megsértéséért. A szóvivő hozzátette: a GVH akkor indít hivatalból vizsgálatot, ha van hatásköre az ügy kivizsgálására és valószínűsíthető a jogsértés, tehát az Auchan reklámkampánya mindkét feltételnek megfelelt. A szóvivő elmondta: az eljárás lefolytatására 90 nap áll a hivatal rendelkezésére, ami legfeljebb egyszer 30 nappal meghosszabbítható. Polgárdy Géza eddigi tapasztalatai alapján valószínűtlennek nevezte, hogy a vizsgálat december 24-e előtt lezárul. Az Üzleti Negyed kérdésére a szóvivő elmondta: nem zárható ki, hogy több más bevásárlóközpont és hipermarket ellen is vizsgálatot indítanak.

Az Auchan illetékese a GVH vizsgálatával kapcsolatban elmondta: egyelőre nem kaptak hivatalos értesítést arról, hogy vizsgálat folyik a vállalat ellen, és azt sem tudják, hogy módosul-e emiatt a cég üzletpolitikája.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

Auchan

Cora

Tesco (angol)

METRO

Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége

Korábban:

Új Tesco-hipermarket Pesterzsébeten
(2000. november 20.)