<P>Bővíteni kellene a Ferihegyi repülőteret</P>

Vágólapra másolva!
Legkésőbb 2004-ig bővíteni kellene a Ferihegyi repülőteret, a 2A-2B terminál 5,5 milliós kapacitása eddig az időpontig tudja kielégíteni az utasforgalmi igényeket. Mindeközben az éppen két éve átadott 2B terminál beruházását ismételt támadások érik, amit a kormány részéről nagyrészt visszautasítanak.
Vágólapra másolva!

A Ferihegyi repülőtér évi 5,5 millió fő forgalmúra tervezett 2A és 2B termináljain tavaly 4,3 millió, az idén mintegy 4,8 millió utas fordult meg, így egyre sürgetőbb az új, 2C elnevezésű terminál kialakítása - közölte Somogyi-Tóth Gábor, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) megbízott igazgatója - a távirati iroda híradása szerint. Az utasforgalom növekedési tendenciája alapján úgy kalkulálnak, hogy a jelenlegi két terminál legfeljebb 2004-ig lesz képes kiszolgálni az utasokat. Az új terminálról már elkészültek az első tervek, ám a konkrét cselekvési program még hiányzik. A 2C kialakításának becsült költségigénye megközelíti a 200 millió dollárt - mondta Somogyi-Tóth Gábor. Az éppen két éve átadott 2B terminálról szólva az igazgató elmondta: noha 18 hónap alatt, feszített ütemben készült el, az épület valamennyi biztonságtechnikai szempontnak megfelel.

Ezzel arra az e héten elhangzott parlamenti interpellációra is reagált, ami szerint az utasforgalmi épület nem biztonságos, s a beruházás is előnytelen volt a magyar állam számára. Lentner Csaba, a MIÉP képviselője többek között azt kifogásolta, hogy a beruházásban részt vevő kanadai cégnek miért garantáltak 14,4 százalékos haszonmegtérülést.

Az interpellációra adott válaszban Stumpf István kancellária miniszter határozottan cáfolta, hogy Ferihegy 2B biztonságával baj lenne. A beruházással kapcsolatban kijelentette, hogy azt a nemzetközi pályázat nyertese végezhette. A kancelláriaminiszter szerint azon ugyan lehet utólag morfondírozni, hogy indokolt volt-e a külföldi tőke bevonása. Az akkori döntéshozók valószínűleg úgy ítélték meg, hogy a késlekedés nagyobb veszteséget okozhat - tette hozzá.

Napokon belül kész a gyorsvasút terve

Az LRI eredményeiről szólva Vértes Sándor gazdasági igazgatóhelyettes arról tájékoztatott, hogy az 1999-es évet 1,1 milliárd forintos adózás előtti eredménnyel zárták, a bevételek 25 milliárd forintot tettek ki. Erre az évre 29 milliárd forintos bevétellel számolnak. A Ferihegyi repülőtér és a Belváros között létesítendő gyorsvasútról elmondta: december közepére készül el a megvalósíthatósági tanulmány. Ezt követően felgyorsulhat a tervezés, illetve a megvalósítás. A gyorsvasút 20 perc alatt tenné meg a Ferihegy és a Nyugati pályaudvar közötti távolságot.

(Magyar Hírlap)