<P>Már több mint 3 millió előfizetője van a magyar mobilszolgáltatóknak</P>

Vágólapra másolva!
A szakértők becslései szerint már karácsonykor 3 millió előfizetője volt a magyarországi négy mobilszolgáltatónak. A mobilszolgáltatók a karácsonyhoz hasonlóan szilveszterkor is SMS dömpingre számítanak, ezért egyes szolgáltatók újabb SMS-központokat helyeztek üzembe.
Vágólapra másolva!

A piacvezető Westel Mobil Távközlési Rt. ügyfeleinek száma elérte az 1,6 milliót, míg a Pannon GSM Távközlési Rt. előfizetői tábora kissé meghaladta az 1,2 milliót. A harmadik GSM-szolgáltató, a Vodafone körülbelül 190 ezer ügyféllel rendelkezik, míg a magyar piacon a kilencvenes évek elején elsőként megjelenő rádiótelefon-szolgáltatónak, a Westel 06 60-nak mintegy 100 ezer előfizetője van.

A mobil-előfizetők, illetve ezen belül a fiatalok számának növekedésével arányosa nő a társaságok SMS-forgalma (Sort Message Service) is. A Pannon GSM például Szilveszterkor, illetve az év első napján 20 milliónál is több SMS-üzenetre számít hálózatában. Suba János, a társaság sajtó és információs igazgatója közölte: a 20 milliós forgalmat már a tavalyi év utolsó és az idei év első napján elérték, s azóta mintegy 500 ezerrel nőtt előfizetőik száma. Az új előfizetők jelentős része 15-25 év közötti fiatal, akik előszeretettel SMS-eznek.

Maradi István, a Westel Mobil műszaki ügyvezető igazgatója elmondta: szilveszterkor és január 1-én több mint 10 millió SMS-re számítanak. A tapasztalat ugyanis az, hogy e napok forgalma kissé alacsonyabb, mint karácsony estéjé, amikor délelőtt 9 órától tíz órán át óránként mintegy 500 ezer SMS-t küldtek a társaság előfizetői. Maradi István elmondta: egy átlagos napon 2 millió SMS-t küldenek az előfizetőik, és a déli csúcsóra forgalma sem haladja meg a 120-130 ezret.

Szilveszterkor inkább beszélgetnek egymással az emberek, és kevesebb SMS-t küldenek, mint karácsonykor. A éjféli óraütést mintegy 10 perccel követően indul meg az óriási beszéd- és SMS-forgalom, ami ilyenkor teljesen leterheli a Westel Mobil hálózatát.

Hasonló helyzet alakul ki a többi szolgáltató esetében is, ezért mindegyik társaság felkészül erre. A Pannon GSM és a Westel Mobil például újabb SMS-központokat helyezett üzembe. A Pannon egyebek mellett beüzemeli negyedik SMS központját, míg a Westel többszörösére növelte kapacitását. Igaz, várhatóan még ezekkel nagy értékű beruházásokkal sem tudják zökkenőmentesen kiszolgálni a gyakorlatilag ugyanabban az időben telefonálni akaró előfizetőket.

Suba János szerint szilveszterkor olyan helyzet alakul ki a mobilhálózatokon, mintha minden autós egyszerre indulna el a Balatonra. A mobilhálózat lassulása ellenére azonban senkinek sem kell attól tartania, hogy nem tudja elküldeni SMS-ét. Igaz, erre bizonyos időszakokban kicsit várni kell, vagy többször is meg kell próbálni a küldést. Az elküldött SMS azonban nem vész el, előbb-utóbb megérkezik a címzetthez.

(MTI)

Ajánlat: