Kétszázmilliárd hiányzik a sztrádákhoz

A Pénzügyminisztérium elé került a Magyar Fejlesztési Bank sztrádaépítés-finanszírozási terve. A Népszava úgy tudja: a bank idén mindössze 35,5, jövőre pedig 36,2 milliárd forint költségvetési támogatást kap az építésekhez. A hiányzó évi 100 milliárdot hitelekből, illetve kötvények kibocsátásából fedezi a pénzintézet.

A napokban megkapta a Pénzügyminisztérium az autópályaépítések pénzügyi hátterének biztosításával megbízott Magyar Fejlesztési Bank (MFB) idei és jövő évi finanszírozási terveit. A szaktárca már megkezdte a tervezet értékelését, így várhatóan hamarosan megszületik a döntés arról, hogy a minisztérium elfogadja-e az MFB előterjesztését - tudta meg a Népszava a szakminisztériumtól.

Tarnóczi László, a Magyar Fejlesztési Bank szóvivője megerősítette a lap tervezet elkészültére vonatkozó értesüléseit, ám a beadvány tartalmáról nem kívánt nyilatkozni.

A Népszava információi szerint idén mindössze 35,5, jövőre pedig csupán 36,2 milliárd forint költségvetési támogatást kap az autópálya-építésekhez az MFB a kormányzattól. Így a beruházások folytatásához idén, illetve jövőre szükséges további mintegy 100-100 milliárdot hitelekből és kötvények kibocsátásából kell előteremtenie a banknak. (A Széchenyi-tervben autópálya-építési kiadásként szereplő idei évre előirányzott 132,1 milliárd forint, valamint a jövő évre "elkülönített" 120,9 milliárd forint nem tényleges költségvetési támogatást, hanem forrásigényt jelent.)

A Népszava úgy tudja: a pénzintézet tavasszal, az építési szezon kezdetekor vesz fel 50-60 milliárd forint hitelt egy hazai bankokból álló konzorciumtól. A kölcsönt azonban nem egy összegben veszi igénybe az MFB, hanem folyamatosan, a kiadások "megjelenésekor" hívja le. A Népszava értesülései szerint a költségvetési támogatás és a hitelek "kiegészítéséhez" idén kibocsátandó kötvények értéke ugyancsak eléri az 50-60 milliárd forintot. A várhatóan a második félévben forgalomba kerülő papírok kisebb hányadát a lakosságnak, a nagyobb részét pedig intézményi befektetőknek szánják. A kiadott értékpapírokért jótáll majd a kormányzat.

Ismeretes: sztrádaprogram 2002-ig tartó első ütemében - az M3-as továbbépítése, az M7-es pálya felújítása és fejlesztése, illetve a szekszárdi és polgári hidak megépítése - mellett a kormány döntése szerint az építéseket irányító Nemzeti Autópálya Rt.-nek legkésőbb 2001. végéig meg kell kezdenie az M0-s autóút M1-es és M5-ös közötti szakaszának a kétszer háromsávossá szélesítését és a gyűrű M5-ös és M3-as közötti szelvényének kiépítését.

Az M3-as új, 65 kilométeres Füzesabony-Polgár szakaszának megépítése 90 milliárd forint, a polgári és a szekszárdi híd elkészítése hozzávetőleg 30 milliárd, az M7-es felújítása és a Zamárdi-Aliga közötti szakasz bővítése pedig több mint 40 milliárdos kiadással jár.

Ehhez az összesen mintegy 160 milliárdhoz adódnak majd hozzá az M0-s bővítésével és továbbépítésével járó költségek. A gyorsforgalmi út meglévő szakaszainak háromsávossá tétele legalább 30 milliárddal, a gyűrű M5-ös és M3-as közötti 45 kilométeres szelvények megépítése pedig hozzávetőleg újabb 45-50 milliárddal emeli a sztrádaprogram költségeit. Így a tavalyi év végén a tízéves autópálya-projektbe "beemelt" két újabb M0-s projekt végrehajtása együttesen csaknem további 80 milliárd forint többletkiadást jelent majd.

Illés József

(Népszava)

Ajánlat:

MFB