Támogatási vita az Airbus óriásgépe körül

Vágólapra másolva!
Az Airbus óriásgépe az A380- as állami támogatása körüli vitákat próbálták mérsékelni amerikai és európai szakértők. Az EU ragaszkodik a tervezett szubvenciókhoz, az amerikaiak - hivatkozva a korábbi szabályozásokra - viszont ellenzik azokat. Ugyanakkor felmerült a gyanú, hogy az Egyesült Államok kedvezményes hitelekkel támogatta a Boeing repülőgépgyártót. Korábban Clinton amerikai elnök arra figyelmeztetett, hogy a vita akár komoly gazdasági konfliktussá is fajulhat. Mint ismeretes a Boeing Jumbo 747- esének legnagyobb konkurense lehet a készülő Airbus A380- as.
Vágólapra másolva!

Amerikai és európai uniós szakértők próbálták meg az új Airbus óriásgép, az A380-assal kapcsolatos szubvencióvitát lecsendesíteni. A csütörtöki megbeszélésekről nem szivárogtak ki részletek.

A találkozó előestéjén az amerikai kereskedelmi megbízott komoly konfliktus lehetőségére figyelmeztetett. Az amerikai tisztviselők hangsúlyozták álláspontjukat, hogy az A380-as kifejlesztése és építése nem sértheti a GATT (a Kereskedelmi Világszervezet elődje) állami támogatásról szóló szabályait. Egyidejűleg határozottan visszautasították, hogy az Egyesült Államok a Boeingnek juttatott katonai megrendeléseire adott hitelekkel közvetetten szubvencionálta volna az amerikai repülőgyártót.

A legutóbbi, decemberi csúcson már Clinton amerikai elnök is a kereskedelmi konfliktusra figyelmeztetett, amennyiben az EU ragaszkodna a tervezett Airbus-szubvencióhoz. Ebben az esetben ugyanis az eddigi legsúlyosabb kereskedelmi háború fenyegetne az Egyesült Államok és az EU között, hiszen az A380-as a Boeing Jumbo 747-es közvetlen konkurense.

Az EU Bizottság akkor azzal utasította vissza az amerikai elnök figyelmeztetését , hogy az támadás kísérlet a Boeing monopóliumának védelmére az óriásgépek gyártásában. Az EU az Airbus esetében csupán visszafizetendő hitelekről beszél, ez pedig összhangban áll az EU és az Egyesült Államok közti repülőgépgyártási megállapodással. Az amerikai álláspont szerint azonban nem szabad az ilyen hiteleket különleges kedvezményekkel adni.

Az A380-as, 12, 1 milliárd eurós költségével, jelenleg a legnagyobb repülőgépgyártási-program a világon. A 250-290 millió eurós áron kínálandó háromszintes gépet négy változatban gyártanák, köztük egy teherszállító verzióban is.

(MTI)

Ajánlat:

Boeing